بروجرد - خبرگزاری مهر: صنوف آلاینده در سطح شهر بروجرد سالهاست که در انتظار ساماندهی هستند، موضوعی که از سوی متولیان امر در دستور کار قرار گرفت ولی متاسفانه روند فعالیت در این زمینه کند است.

به گزارش خبرنگار مهر، رشد قارچ گونه برخی صنوف در شهرها موجب بروز و افزایش معضلات نوین شهرنشینی اعم از آلودگی های هوا، صوتی، زیست محیطی و ترافیکی شده است.

مطالعات موجود حاکی از آن است که مشکلات پدید آمده از استقرار صنایع در محدوده شهرهای ایران به خصوص در کلانشهرها بیشتر به واحدهای کوچک تولیدی و خدماتی مثل تعمیرگاه های خودرو، نجاری، آهنگری، آبکاری و ... متعلق است.

این فعالیت ها از یک سو در ایجاد اشتغال، تامین کالا و خدمات مورد نیاز شهروندان و کمک به رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور موثرند و از سوی دیگر در صورت عدم رعایت اصول مکان یابی و همچنین عدم بکارگیری روش های کنترل آلودگی و مزاحمت، استقرار آنها در بافت شهری مشکلات بی شماری را به همراه دارد که برای رفع و یا کاهش این مشکلات لازم است اقدامات و مطالعات خاصی انجام پذیرد.

وجود کارگاه ها و اصناف و مشاغل مزاحم شهری در شهرستان بروجرد به عنوان یکی از مسافرپذیرترین شهرهای استان از جمله معضلاتی است که باعث آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان و بروز سد معبر در پیاده روها در شهرها شده است.

این در حالیست که براساس طرحهای بالادست و استانداردهای شورای عالی معماری و شهرسازی وجود این کارگاه ها در سطح شهر ممنوع است و دستگاههای مربوطه بر اساس تفویض اختیار قانونی اختیار برخورد و انتقال این صنوف به خارج از شهر را دارند.

در این زمینه همه مشاغل صنعتی که آلودگی های زیست محیطی، هوا و صوتی را به دنبال دارند یا حضورشان در شهر مشکلات و خسارات زیادی در پی دارد و نمی توانند از آلودگی های خود بکاهند، باید از شهر خارج شوند.

اما از طرف دیگر باید توجه داشت که انتقال این واحدها کاری بسیار دشوار و زمان بر بوده که نیازمند ایجاد مجتمع ها و شهرک هایی در مکان مناسب و با امکانات کافی است.

در این راستا آغاز عملیات اجرایی شهرک مشاغل مزاحم بروجرد فرصتی برای رسیدن به استاندارد های شغلی و رهایی مناطق مسکونی از آلودگی صوتی، زیست محیطی و مشکلات اجتماعی بوده و فرصتی برای زندگی آرام در بروجرد محسوب می شود.

شهرک مشاغل مزاحم بروجرد با وسعت 230هکتار از سال 84 برنامه ریزی ها برای احداث آن آغاز شده است. این شهرک که در شمال کارخانجات نساجی بروجرد قرار دارد در همان سالهای اولیه در اختیار سه دستگاه شهرداری، اداره راه و شهرسازی بروجرد و بخش خصوصی قرار گرفته است.

در این راستا بر اساس مصوبه کمیسیون ماده 5 استان برای تغییر کاربری این اراضی اقدام شد که 45 هکتار از کل اراضی در اختیار بخش خصوصی برای ساماندهی مشاغل مزاحمی که برای مناطق مسکونی ایجاد مزاحمت می کنند قرار گرفت.

این در حالیست که هنوز با توجه به آماده نبودن شهرک صنوف آلاینده بروجرد کار انتقال واحدهای آلاینده به این شهرک انجام نشده و این امر همچنان موجب دغدغه مردم بروجرد شده است.

این امر موجب شد تا سرپرست فرمانداری بروجرد نیز به این موضوع واکنش نشان دهد تا مهدی پازوکی از روند اجرای پروژه شهرک مشاغل مزاحم بروجرد ابراز نارضایتی کند.

وی در این رابطه با بیان اینکه روند اجرای این پروژه بسیار کند پیش می رود، گفت: با هماهنگیهای صورت گرفته با اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بروجرد سرمایه گذار این شهرک موظف است ظرف تنها یک ماه نسبت به دیوار چینی شهرک اقدام و آن را به اتمام برساند.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد تصریح کرد: چنانچه سرمایه گذار اقدامات لازم را برای پیشبرد طرح انجام ندهد اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد موظف است سرمایه گذار جدید برای تکمیل پروژه را معرفی کند.

سرمایه گذار شهرک مشاغل مزاحم بروجرد نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: شهرک مشاغل مزاحم بروجرد در بین واحدهای مشابه در منطقه رتبه اول را داراست و از نظر کیفی طراحان ما مطابق با استانداردهای روز دنیا این شهرک را طراحی کرده اند.

روزبهانی با بیان اینکه واحدهای تجاری این شهرک هرکدام 84 متری به همراه بالکن 21متری در نظر گرفته شده است، افزود: همچنین برای خدمات رفاهی و اداری اعم از مسجد، ورزشگاه، هتل،درمانگاه، بانک، فضای سبز و...در طراحی این شهرک بزرگ در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون 12 هزار شغل وابسته به واحدهای آلاینده در شهرستان بروجرد در حال فعالیت است که شهرک بزرگ مشاغل مزاحم بروجرد ظرفیت پذیرش 50 درصد این مشاغل را برای رفاه اجتماعی و کاهش ترافیک در سطح شهر را دارا است.

روزبهانی با تشریح دلایل تاخیر در تحویل این پروژه افزود: از سال 84 تاکنون موانع زیادی را برای ایجاد این شهرک پشت سر گذاشته ایم به طوریکه امروز هزینه های کار دراین شهرک 2برابر گذشته شده است اما ما به کار خود ادامه داده و تلاش می کنیم به زودی این شهرک را آماده بهره برداری کنیم.

سرمایه گذار شهرک مشاغل مزاحم بروجرد با یادآوری اینکه شهرستان بروجرد دارای بازار تاریخی بزرگی بوده که متشکل از چندین بازارچه تخصصی است، افزود: این موضوع نشان دهنده این است که در شهر بروجرد در گذشته واحدهای تجاری به طور تخصصی دسته بندی و برای رفاه مردم از مناطق مسکونی جداسازی شده است.

روزبهانی یادآور شد: انتظار ما این است که این شهرک بتواند سیستم مبادلات مالی را در بروجرد تسهیل کرده و بروجرد همچون گذشته بتواند اقتصادش رونق گیرد.

به هر روی امید می رود با توجه به گذشت بیش از 6 سال از آغاز ساخت شهرک مشاغل مزاحم بروجرد هر چه سریعتر با بهره برداری از این شهرک مشکلات کنونی در شهر بروجرد رفع شود.