بروجرد - خبرگزاری مهر: در حالیکه از تصویب منطقه ویژه اقتصادی بروجرد بیش از سه سال می گذرد که به گفته نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی بالاخره مشکل زمین این منطقه اقتصادی رفع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهره مندی از موقعیت مکانی و جغرافیایی ممتاز به عنوان گلوگاه شمال - جنوب کشور، وجود زیرساختهای مناسب و توان جذب سرریزهای اقتصادی شهرستانهای همجوار، وجود بازارهای مصرف برای فرآورده های کشاورزی و صنعتی تنها بخشی از قابلیتهای بروجرد در حوزه اقتصادی است؛ شهرستانی که به تنهایی نیمی از صنایع استان را در خود جای داده است.

با این تفاسیر همچنان این شهرستان زرخیز از برخی مشکلات و چالشهای اقتصادی از جمله نرخ بالای بیکاری رنج می برد، موضوعی که با توجه به قابلیت های موجود در این شهرستان با برنامه ریزی و سرمایه گذاری قابل رفع خواهد بود.

در این راستا سه سال پیش بود که برخی از مسئولان این شهرستان از تصویب منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در مجلس شورای اسلامی و در پی آن توافق نامه های فرمانداری ویژه بروجرد با سرمایه گذارهای داخلی و خارجی در این راستا خبر داده بودند.

این در حالیست که هنوز این منطقه به دلیل عدم اختصاص زمین مورد نیاز راه اندازی نشده تا مردم بروجرد در انتظار برکات ناشی از راه اندازی این منطقه ویژه اقتصادی باقی بمانند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این منطقه ویژه یکی از 14 منطقه ویژه اقتصادی تصویب شده در کشور است، اظهار داشت: هیئت مدیره این منطقه ویژه اقتصادی تشکیل شده است.

بهرام بیرانوند با اشاره به مشکل تامین زمین این منطقه ویژه اقتصادی نیز گفت: آخرین مشکلی که در این زمینه وجود داشت بحث رایزنی با مردم منطقه و منابع طبیعی برای واگذاری زمین مورد نیاز برای این منطقه بود.

وی ادامه داد: در این راستا طی گفتگویی که با مردم منطقه داشتیم اهالی روستاها استقبال خوبی از این طرح داشتند و برای واگذاری زمین مورد نیاز موافقت خود را اعلام کرده اند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در آخرین مباحثی که مطرح شده هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی بروجرد و اداره کل منابع طبیعی اعلام کرده اند که مشکل تامین زمین این منطقه حل شده است.

بیرانوند ابراز امیدواری کرد که با رفع این مشکل و آغاز کار ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد گامی در راستای توسعه اقتصادی این شهرستان برداشته شود.

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بروجرد گفته بود که برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بروجرد پیگیریهایی انجام شده ولی تاکنون راه به جایی نبرده است.

مرضیه مرادی ادامه داد: نیاز است برای اجرایی شدن منطقه ویژه اقتصادی بروجرد یک کارگروه ویژه به طور جدی تشکیل و مسائل را پیگیری کند.

وی به اشاره به برخی مشکلات برای تامین زمین مورد نیاز راه اندازی این منطقه ویژه اقتصادی بیان داشت: آنچه مسلم است که طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد باید در اولویت قرار گرفته و هرچه سریعتر در شهرستان اجرا شود.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی بروجرد نیز در این رابطه در گفتگو با مهر با اشاره به پیگیری های سه ساله برای راه اندازی این منطقه گفته بود که حدود 90 درصد مراحل صدور مجوز فعالیت منطقه انجام شده است.

گودرزی ادامه داد: تاکنون کار انجام مطالعات، طراحی، مشاوره و اخذ مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست و تمامی استعلامات لازم از ادارات و نهادهای ذی ربط صورت پذیرفته که به تایید هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است.

وی تصریح کرد: تنها مانع فعلی راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد اعطای زمین از سوی اداره کل منابع طبیعی استان لرستان است که از تخصیص زمین برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد خودداری می کند.

موانع پیش روی احداث این منطقه ویژه اقتصادی در حالیست که به گفته رئیس منطقه ویژه اقتصادی بروجرد با توجه به مراحل اجرایی تعریف شده در طرح جامع منطقه با تکمیل شدن فاز اول و دوم حدود 30هزار فرصت شغلی در این شهرستان ایجاد خواهد شد.

به هر روی با توجه به نویدهایی که نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی داده است امید می رود با توجه به مزایای ایجاد منطقه اقتصادی در بروجرد ضمن رعایت الزامات مورد نظر منابع طبیعی حداکثر همکاری از سوی مسئولان و متولیان در این حوزه برای تامین زمین و راه اندازی این منطقه ویژه صورت گیرد.