۲۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۱

مهر پیگیری کرد؛

ناجی اقتصاد بروجرد همچنان در هوا/ منطقه ویژه ای که روی زمین نیامد

ناجی اقتصاد بروجرد همچنان در هوا/ منطقه ویژه ای که روی زمین نیامد

بروجرد - خبرگزاری مهر: منطقه ویژه اقتصادی بروجرد که در صورت احداث از آن می توان به عنوان ناجی اقتصاد این شهرستان صنعتی یاد کرد همچنان با مشکل تامین زمین مواجه است، موضوعی که موجب ورود جدی استاندار لرستان و تشکیل کمیته کارشناسی برای رفع موانع پیش روی این پروژه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در نیمه دوم سال 89 مجوز فعالیت خود را از مجلس شورای اسلامی گرفت، مجوزی که در طول سه سال اجرا نشده است.

کل مساحت تقاضا شده از سوی شرکت سرمایه گذار منطقه ویژه اقتصادی بروجرد سه هزار و 600 هکتار بوده که در زمان استاندار وقت با تخصیص دو هزار هکتار آن موافقت شد.

این در حالیست که پس از گذشت مدتی و عدم اختصاص زمین مورد نیاز، شرکت بخش خصوصی اعلام کرد که می تواند با گرفتن هزار هکتار زمین از طریق منابع طبیعی استان، منطقه ویژه اقتصادی را اجرایی کند.

مشکل زمین منطقه ویژه اقتصادی بروجرد حل نشد

با این وجود تا کنون در این راستا مشکلاتی بر سر راه تخصیص و تملک زمین منطقه ویژه اقتصادی وجود داشته تا همچنان اقدامی برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد صورت نگیرد.

این در حالیست که پیش از این رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بروجرد گفته بود که برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بروجرد پیگیریهایی انجام شده ولی تاکنون راه به جایی نبرده است.

مرضیه مرادی ادامه داد: نیاز است برای اجرایی شدن منطقه ویژه اقتصادی بروجرد یک کارگروه ویژه به طور جدی تشکیل و مسائل را پیگیری کند.

وی به اشاره به برخی مشکلات برای تامین زمین مورد نیاز راه اندازی این منطقه ویژه اقتصادی بیان داشت: مسلم است که طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد باید در اولویت قرار گرفته و هرچه سریعتر در شهرستان اجرا شود.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی بروجرد نیز با اشاره به پیگیری های سه ساله برای راه اندازی این منطقه گفته بود تنها مانع فعلی راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد اعطای زمین از سوی اداره کل منابع طبیعی استان لرستان است که از تخصیص زمین برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد خودداری می کند.

اختصاص 442 هکتار زمین از هزار هکتار

این سخناتن در حالی مطرح می شود که مدیرکل منابع طبیعی استان شامگاه پنج شنبه در جلسه بررسی وضعیت تملک زمین منطقه ویژه اقتصادی بروجرد گفت: بخش خصوصی برای ایجاد این منطقه از منابع طبیعی استان درخواست هزار هکتار زمین کرده و در حال حاضر توانسته ایم 442 هکتار به این منطقه اختصاص بدهیم.

مهرداد بهاروند ادامه داد: بنابر قانون، بخش خصوصی قبل از تخصیص باید حق تملک زمین که 600 میلیون تومان بوده را پرداخت کند اما برای بخش خصوصی این امر امکان پذیر نبوده است.

بهاروند بیان داشت: این در حالیست که منابع طبیعی با گرفتن یک تعهد محضری از بخش خصوصی برای پرداخت حق پرداخت تملک زمین به همین تعهد بسنده کرده و زمین را در اختیار آنها قرار داده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر از نظر منابع طبیعی استان هیچ مشکلی وجود ندارد و کار فرآیند خود را طی می کند.

همه دستگاهها برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد پای کار بیایند

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد نیز در این رابطه می گوید: اگر منطقه ویژه اقتصادی در بروجرد راه اندازی شود خود تمرینی برای اتصال به اقتصاد جهانی خواهد بود.

مهدی پازوکی خواستار مساعدت همه دستگاهها برای ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی شد و گفت: از مزایای این منطقه معافیت مالیاتی و استفاده از سایر تعرفه های بین المللی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی می گوید: برای ایجاد پروژه عظیمی چون منطقه ویژه اقتصادی  به لحاظ اینکه معیارهای قانونی اعمال شده باشد اولین شرط کار موفق، داشتن امکانات ارتباطی در شهرستان است.

علاء الدین بروجردی با تاکید بر ضرورت ایجاد امکانات ارتباطی وسیع معتقد است که وجود راه آهن، فرودگاه و راههای امن از اهمیت زیادی در تشکیل منطقه برخوردار است.

وی یادآور می شود که اگر این زیر ساختها در شهرستان فراهم نشود ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تکرار اشتباهات گذشته دیگران است.

زمینی به نام منطقه ویژه اقتصادی بروجرد نداریم

استاندار لرستان نیز در رابطه با تملک زمین منطقه ویژه اقتصادی بروجرد می گوید: در حال حاضر از سوی منابع طبیعی استان زمینی برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد تخصیص یافته است.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه زمین هنوز به بخش خصوصی واگذار نشده است می افزاید: این 442 هکتار زمین هنوز به بخش خصوصی تحویل داده نشده است و ما در حال حاضر زمینی به نام منطقه ویژه اقتصادی نداریم.

تشکیل کارگروه کارشناسی برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد

وی با تاکید بر اینکه ایجاد این منطقه کار بسیار موثری برای توسعه شهرستان بروجرد است می گوید: کار اگر در سیستم کارشناسی قرار نگیرد یا دچار سرنوشتی چون توقف شده و یا در دراز مدت به بهره برداری خواهد رسید.

وی اعتقاد دارد برای جانمایی این منطقه باید یک کارگروه کارشناسی شده تشکیل شود و معتقد است که خروجی بررسی ها به نفع سرمایه گذاری است که قرار شده این منطقه ویژه سرمایه گذاری کند.

استاندار لرستان با بیان اینکه پتانسیل منطقه ویژه اقتصادی در آینده ای نه چندان دور به توسعه و اقتصاد شهرستان کمک خواهد کرد یادآور می شود: گرفتن مصوبه منطقه ویژه کار پر زحمتی است که باید روند احداث آن در بروجرد در قالب یک تیم کارشناسی شده و مطابق قانون مناطق ویژه انجام گیرد.

بنابر این گزارش موانع پیش روی احداث منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در حالیست که به گفته رئیس منطقه ویژه اقتصادی بروجرد با توجه به مراحل اجرایی تعریف شده در طرح جامع منطقه با تکمیل شدن فاز اول و دوم حدود 30هزار فرصت شغلی در این شهرستان ایجاد خواهد شد.

با این تفاسیر و با توجه به مزایای احداث این منطقه ویژه اقتصادی به نظر می رسد باید دستگاههای مختلف برای راه اندازی این منطقه پای کار بیایند و ضمن پیگیری فرآیند کارشناسی موانع پیش روی اجرای این طرح بزرگ را بردارند.

کد خبر 2157392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha