۳۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۱:۲۲

مهر گزارش می دهد؛

"منطقه" ای که می تواند ناجی"اقتصاد" بروجرد باشد/ این فرصت را نسوزانیم!

"منطقه" ای که می تواند ناجی"اقتصاد" بروجرد باشد/ این فرصت را نسوزانیم!

بروجرد - خبرگزاری مهر: منطقه ویژه اقتصادی بروجرد که سه سال است مردم را در انتظار نگه داشته فرصتی است که می توان ناجی اقتصاد و اشتغال شهر بروجرد باشد؛ اگر این فرصت را نیز به راحتی از دست ندهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، بهره مندی از موقعیت مکانی و جغرافیایی ممتاز به عنوان گلوگاه شمال - جنوب کشور، وجود زیرساختهای مناسب و توان جذب سرریزهای اقتصادی شهرستانهای همجوار، وجود بازارهای مصرف برای فرآورده های کشاورزی و صنعتی تنها بخشی از قابلیتهای بروجرد در حوزه اقتصادی است؛ شهرستانی که به تنهایی نیمی از صنایع استان را در خود جای داده است.

وعده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد سه ساله شد

با این تفاسیر همچنان این شهرستان زرخیز از برخی مشکلات و چالشهای اقتصادی از جمله نرخ بالای بیکاری رنج می برد، موضوعی که با توجه به قابلیت های موجود در این شهرستان با برنامه ریزی و سرمایه گذاری قابل رفع خواهد بود.

در این راستا سه سال پیش بود که برخی از مسئولان این شهرستان از تصویب منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در مجلس شورای اسلامی و در پی آن توافق نامه های فرمانداری ویژه بروجرد با سرمایه گذارهای داخلی و خارجی در این راستا خبر داده بودند.

عکسها تزئینی است

این در حالیست که هنوز این منطقه راه اندازی نشده تا مردم بروجرد در انتظار برکات ناشی از راه اندازی این منطقه ویژه اقتصادی باقی بمانند.

حال که سالجاری به یمن نگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نامیده شده نوبت آن است که در راستای شکوفایی اقتصاد مناطق محروم از یک سو و فراهم کردن مقدمات ورود به تجارت جهانی از سوی دیگر، قدم های موثرتری برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد برداشته شود.

پیگیریها برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی راه به جایی نبرده است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بروجرد در این رابطه اظهار داشت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بروجرد از ضرورتهای مهم این شهرستان محسوب شده و مسئولان باید این قضیه را جدی بگیرند.

مرضیه مرادی به پیگیریهای این اداره برای رفع مشکلات منطقه ویژه اقتصادی بروجرد اشاره و تصریح کرد: در این زمینه پیگیریهایی انجام شده ولی تاکنون راه به جایی نبرده است.

وی ادامه داد: نیاز است برای اجرایی شدن منطقه ویژه اقتصادی بروجرد یک کارگروه ویژه به طور جدی تشکیل و مسائل را پیگیری کند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بروجرد به اشاره به برخی مشکلات برای تامین زمین مورد نیاز راه اندازی این منطقه ویژه اقتصادی بیان داشت: اگر مکان کنونی این منطقه مناسب نیست ما می توانیم مکان آن را تغییر بدهیم و جابجا کنیم.

مرادی یادآور شد: آنچه مسلم است که طرح ایجاد منطه ویژه اقتصادی بروجرد باید در اولویت قرار گرفته و هرچه سریعتر در شهرستان اجرا شود.

90 درصد مجوزهای لازم برای فعالیت منطقه اقتصادی بروجرد گرفته شد

رئیس منطقه ویژه اقتصادی بروجرد نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: از حدود 3 سال پیش پیگیریهای فراوانی برای راه اندازی این مجموعه انجام شده است و حدود 90 درصد مراحل صدور مجوز فعالیت منطقه انجام شده است.

گودرزی ادامه داد: تاکنون کار انجام مطالعات، طراحی، مشاوره و اخذ مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست و تمامی استعلامات لازم از ادارات و نهادهای ذی ربط صورت پذیرفته که به تایید هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است.

منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در انتظار اعطای زمین

وی تصریح کرد: تنها مانع فعلی راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد اعطای زمین از سوی اداره کل منابع طبیعی استان لرستان است که از تخصیص زمین برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد خودداری می کند.

گودرزی اظهار داشت: عمده دلایلی که منابع طبیعی استان برای عدم ارائه مجوز عنوان کرده و مانع اجرای این طرح بزرگ ملی شده است وجود طرح مرتع داری در بخشی از زمین و یا اجرای طرح آبخیزداری در نقاطی از محل بوده است.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی بروجرد تصریح کرد: با وجود اینکه تمامی کشاورزان و دامداران منطقه خواستار اجرای این طرح بزرگ ملی شده اند ولی باز هم منابع طبیعی از تخصیص زمین خودداری می کند.

وی افزود: مساحت زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح بزرگ صنعتی دوهزار هکتار در نظر گرفته شده که در فاز اول هزار هکتار از زمینهای روستای دهکرد و در فاز دوم هزار هکتار از زمینهای دشت اشترینان برای این طرح در نظر گرفته شده است.

مذاکره با 6 گروه سرمایه گذار داخلی و خارجی

گودرزی اظهار داشت: در این راستا با 6 گروه سرمایه گذار داخلی و خارجی مذاکره شده است و همگی آنها با اشتیاق فراوان برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند که از این تعداد با دو گروه توافقنامه نیز امضا شده است.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی بروجرد ادامه داد: میزان امکان جذب ارزی که در منطقه پیش بینی شده نزدیک به 2000 میلیارد دلار است که می تواند ارز فراوانی را از حالت راکد وارد فاز تولید کند.

منطقه ویژه اقتصادی بروجرد 30 هزار فرصت شغلی ایجاد می کند

گودرزی افزود: با توجه به مراحل اجرایی تعریف شده در طرح جامع منطقه با تکمیل شدن فاز اول و دوم حدود 30هزار فرصت شغلی در این شهرستان ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سالهای اول اجرای این طرح ملی هشت هزار نفر برای راه اندازی گمرک و سایر زیرساختها مشغول به کار خواهند شد، افزود: با این تفاسیر علاوه بر اشتغالزایی جوانان بیکار در بروجرد نیاز به جذب نیروی کار از دیگر شهرها نیز خواهیم داشت.

رئیس منطقه ویژه اقتصادی بروجرد اظهار داشت: برای تامین انرژی مورد نیاز این منطقه نیز یک واحد نیروگاهی سیکل ترکیبی 500 مگاواتی به تصویب رسیده است که در فاز اول منطقه ویژه اقتصادی احداث می شود.

مزایای اجرای منطقه ویژه اقتصادی بروجرد

گودرزی در خصوص مزایای اجرای این طرح تصریح کرد: علاوه بر اشتغالزایی بالای طرح، ایجاد گمرک مستقل در شهرستان موجب تسهیل در امر واردات و صادرات شده و مهمترین دغدغه تولید کنندگان و تجار بروجرد رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: معافیت 100درصدی عوارض واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز تولید کنندگان، معافیت کامل مالیاتی تولید کنندگان به مدت 30سال که قابل تمدید خواهد بود از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

گودرزی از امکان استقرار بانکهای خارجی به صورت مستقل و یا مشترک در منطقه ویژه برای تسهیل در گشایش اعتبارات ارزی برای واردات و صادرات خبر داد و افزود: اتصال همه امور اقتصادی بروجرد به تجارت جهانی از دیگر مزایای این منطقه است به طوریکه بدون واسطه براساس ضوابط بین المللی مبادلات تجاری امکان پذیر خواهد شد.

به هر روی امید می رود با توجه به مزایای ایجاد منطقه اقتصادی در بروجرد ضمن رعایت الزامات مورد نظر منابع طبیعی و حفظ عرصه های طبیعی که لازمه توسعه پایدار است حداکثر همکاری از سوی مسئولان و متولیان در این حوزه برای تامین زمین و راه اندازی این منطقه ویژه صورت گیرد چرا که امروز بیش از هر زمان دیگری شهرستان بروجرد نیازمند توسعه در ابعاد مختلف اقتصادی و رفع مشکل بیکاری است.

کد خبر 1748366

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha