مشهد - خبرگزاری مهر: نوجوان برجسته قرآنی کشور که آوای دل انگیز صدایش هر کسی را به وجد می آورد، معتقد است کلام خدا تحفه آسمانی و هدیه ای است که برای زنده کردن دل‏ها و باز کردن گوش و چشم توده مردم فرستاده شده است.

رضا گل شاهی که  از گلهای بهشتی مشهد مقدس امام رضاست در گفتگو با خبرنگار مهر، قرآن را نقشه راه زندگی می داند که خدا برای انسان ترسیم کرده و اظهار می کند: انس با قرآن و تکیه بر تعالیم انسان ساز اسلام سبب شده به آرامش و موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی خود دست یابم.

نگاه مثبت اطرافیان به خاطر رابطه با قرآن

وی که در مسابقات جهانی، در ورزش استان و در محله و مدرسه خوش درخشیده، می افزاید: ارتباط با قرآن باعث شده که شخصیت خوبی در جامعه داشته باشم واطرافیان به عنوان یک انسان مثبت و قرآنی به من نگاه کنند.

وی می افزاید: به این خاطر که همه مرا به عنوان شخصیتی مانوس با قرآن می شناسند سعی می کنم رفتارهای خوب را در خودم تقویت کنم و الگوی مناسبی برای دوستانم باشم.

این قاری نوجوان می گوید: با اکثر پیشکسوتان قرآنی رابطه دارم و با حضور مستمر در جلسات آموزش قرآن کریم در حسینیه تهرانی‌های مشهد در محضر استاد مصطفی حاجی‌حسنی فنون قرائت قرآن کریم را آموخته ام.

وی می گوید: اگر کسی می خواهد تلاوت قرآن را یاد بگیرد باید استمرار در شرکت در محافل قرآنی داشته باشد و فقط به درس قرآن در مدرسه اکتفا نکند.

وی با اشاره به نقش پر رنگ خانواده در این شیوه و سبک زندگی می افزاید: پدرم بازنشسته آستان قدس و همیشه پشتیبان من است وبرادر بزرگترم نیز همیشه مشوق من در شروع و ادامه این مسیر بوده است.

همیشه بیست هستم

وی می افزاید: برادر بزرگترم حافظ 15 جزء قرآن است و فکر می کنم همراهی خانواده می تواند در علاقمندی و حرکت بچه ها در این مسیر موثر باشد.

گل شاهی تاکید می کند: فعالیت های قرآنی نه تنها مرا از موفقیت در تحصیل دور نکرده بلکه در پیشرفت تحصیلی من هم نقش داشته وهم اکنون من در درسهایم نیز همیشه بیست هستم.

وی می افزاید: توصیه می کنم به دوستانم وبچه های ایرانی که به تلاوت قرآن بپردازند و برای موفقیت در درس هایشان از انس با قرآن غافل نشوند.

آموزش تلاوت قرآن به دوستان

این قاری نوجوان مشهدی ادامه می دهد: برای کمک به دوستانم در منزلمان در ایام تعطیل جلساتی را برگزار می کنم و اغلب دوستانم برای یادگیری تلاوت قرآن به خانه ما می آیند.

وی یادآور می شود: کسانی که می خواهند در یادگیری قرآن موفق باشند باید به صورت مستمر تمرین کنند و اگر تمریناتشان گسسسته باشد به نتیجه مطلوب نمی رسند.

وی می افزاید: به مساجد مختلف برای قرائت قرآن در شهر مشهد دعوت شده ام و نوجوانان را راهنمایی می کنم و بعضی از آنها بعد از یک سال با من تماس می گیرند از موفقیت های خود در حفظ و قرائت قرآن می گویند.

برنامه ریزی روزانه در موفقیت موثر است

گلشاهی با بیان اینکه با برنامه ریزی به همه فعالیت هایش در زندگی می رسد بیان می کند: هر روز نیم ساعت تلاوت استاد شحات را گوش می کنم و درس و ورزش هم جای خود در برنامه هایم دارد.

قاری برتر نوجوان کشور می گوید: روزی سه چهار ساعت قبل از رفتن به مسابقات بین المللی تمرین داشتم و به بچه ها توصیه می کنم حداقل روزی پنج دقیقه تمرین کنند.

وی به دوستانش توصیه می کند شرکت مستمر در جلسات قرآنی مساجد داشته باشند و می گوید: این حضور باعث رشد آنان می‌شود و زمینه سعادت آنان را فراهم می‌کند و اگر لذت تلاوت و تفسیر قرآن را درک کنند هرگز از قرآن جدا نمی‌شوند زیرا قرآن را مایه آرامش، اطمینان و پشتوانه‌ای برای زندگی خود می یابند.

رتبه سوم مسابقات پینگ پونگ خراسان رضوی

گلشاهی می افزاید: در ورزش هم فعال هستم و به پینگ پونگ و فوتبال علاقمندم و رتبه سوم مسابقات پینگ پونگ خراسان رضوی را دارم.

وی توضیح می دهد: قسمتی از برنامه ام را به ورزش اختصاص داده ام و در وقت فراغت از درسهایم در تیم فوتبال نوجوانان مشهد هم بازی می کنم.

این قاری ورزشکار ادامه می دهد: اگر فعالیت ورزشی با معنویت همراه باشد در ابعاد مختلف زندگی بچه ها، از جمله سلامت، شادابی و نشاط آنها نیز تاثیر گذار است.

دانش آموزان قرآن را برای گرفتن نمره نخوانند

گلشاهی در مورد وضعیت فعالیت قرآن در مدارس می گوید: بچه ها در مدرسه به تلاوت قرآن به عنوان یک درس نگاه می کنند و برای گرفتن نمره آن را می خوانند.

وی می افزاید: فکر می کنم باید بچه ها به قرآن بالاتر از یک درس نگاه کنند و فقط در 9 ماه تحصیلی به خواندن آن نپردازند و تعطیلات مدرسه هم استمرار در یاگیری قرآن را داشته باشند.

نوجوان قرآنی مشهد با اشاره به کار ضعیف قرآن در مدارس تصریح می کند: اگر در آموزش قرآن در دبیرستانها از اساتید قرآن استفاده شود نه تنها بچه ها اقبال بیشتری نشان خواهند داد بلکه می توانیم نخبگان قرآنی را در مدارس شناسایی کنیم.

عطر تلاوت نوگل ایرانی در کویت

وی در بیان خاطره شرکت در مسابقه بین المللی قرآن در کویت می گوید: پس از قرائت قرآن در این مسابقه  مدعوین، نمایندگان کمیته برگزارکننده و مسئولان مراسم من را مورد لطف قرار دادند.

وی می افزاید: برخى از رسانه‌هاى خبرى نیز از جمله شبکه ماهواره‌اى «اقراء» وابسته به اهل تسنن و رادیو قرآن کریم کویت نیز با من مصاحبه ای زنده انجام دادند و رادیو قرآن کریم کویت نیز تلاوت قبل از اذان عشا را به من اختصاص داد.

نوجوان موفق شهرمان تاکید می کند: پیامبر فرموده قرآن را با الحان عربی بخوانید و عمل به این روایت میسر نمی شود مگر با ترتیل کار کردن و اینکه اساتید پایه ای قرآن استفاده کنند.

وی خطاب به نوجوانان بیان می کند: اگر قصد دارید قرائت قرآن را آموزش بگیرید بهتر است زیر نظر استاد کار کنید و حتما در این روش استمرار و تمرین داشته باشید تا موفق شوید.

قرآن را برای زنده ها بخوانید

گلشاهی در خصوص اینکه تلاوت قرآن ر باید در شروع هر محفلی داشته باشیم می گوید: اینکه برخی تنها در مجالس عزاداری قرآن می خوانند پسندیده نیست.

او می گوید: قرآن نور و شعاعى است که از ساحت پروردگار بر دل هاى مومنان مى تابد و در پرتو انوارش می شود، پیچ و خم های زندگى را به بهترین نحو پشت سر گذاشت.

وی می افزاید: در حدیثی ازپیامبر خواندم که قرآن را برای زندگان باید خواند نه برای مردگان و قرائت قرآن برای انسان می تواند تذکری در یادآوری قیامت باشد.

وی زیباترین آیه ای که خوانده آیه دوم وسوم سوره طلاق معرفی می کند و می گوید: معنای این آیه این است که هر کس خداترس باشد و تقوی پیشه کند خداوند راه رهایی از گرفتاری را برایش فراهم می کند و روزیش را از جایی که می رساند که حساب نمی کند.

وی تاکید می کند: آشنایی با اصول اخلاقی اسلام حمایت و هدایت پروردگار را به همراه دارد و راه های موفقیت را به رویتان خواهد گشود.

گلشاهی می گوید: قرآن نورى است که از جانب  خدا بر بشر تابیده و چراغى همیشگى است  که بدون این نور یافتن راه مستقیم براى هیچ کس امکانندارد.

سفیر قرآنی ایران

قاری نوجوان برتر کشور با اشاره به خاطره شیرین تلاوت قرآن در بیت مقام معظم رهبری می گوید: در سفرهای خارجی به مالزی ،آذربایجان و عراق نیز تلاوت داشته ام.

وی در رابطه با برنامه های آینده اش می گوید: امیدوارم بتوانم رتبه اول مسابقات بزرگسالان را کسب کنم و در دانشگاه هم در رشته های ادبیات عرب و علوم قرآنی پذیرفته شوم.

استاد قرآن به شهرستانها اعزام کنید

گلشاهی می افزاید: به شهرستانهای مختلفی در کشور هم برای تلاوت رفته ام برخی از استانها استاد ندارند و خوب است که اساتید را برای آموزش به شهرستانها اعزام شوند.

وی در رابطه با برنامه های آینده اش می گوید: امیدوارم بتوانم رتبه اول مسابقات بزرگسالان را کسب کنم و در دانشگاه هم در رشته های ادبیات عرب و علوم قرآنی پذیرفته شوم.

سومین دوره مسابقات بین‌المللى قرآن کریم که با شرکت 140 قارى و حافظ از 70 کشور جهان فروردین امسال در این کشور برگزار شد، فرصتی بود که رضا گلشاهی توانست در آن با تلاوتی زیبا و قابل تمجید از سوى کمیته داوران، رتبه سوم این رشته را کسب و تقدیر‌نامه این دوره از مسابقات را از سوی امیر کویت دریافت کند.

وی یکی از این نخبگان مسجدی و قاری ممتاز بین المللی است، رتبه نخست مسابقات اوقاف کشور و  نفر اول مسابقات دانش‌آموزی در سطح کشوراست.

قاری نوجوان که متولد سال 1377 مشهد است علاوه بر قرآن در زمینه‌های ورزشی فوتبال و پینگ پونگ نیز فعالیت می‌کند.