۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۰۷

مهر گزارش می دهد؛

کتاب در مشهد مشتری ندارد/ قصه قدیمی قهر مردم با مطالعه

کتاب در مشهد مشتری ندارد/ قصه قدیمی قهر مردم با مطالعه

مشهد - خبرگزاری مهر: قصه قدیمی آمار پایین مطالعه در کشور حکایتی است که در خراسان رضوی نیزهمچنان باقی است و با وجود راه اندازی ایستگاه‌های مطالعه در مشهد و هزینه 50 میلیونی برای آنها میزان کتاب‌های استفاده شده در تمام ایستگاه‌ها حدود 28 درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی ابراز امیدواری کرد تا با به نتیجه رسیدن پروژه فرسایشی کتابخانه عمومی مشهد رتبه خراسان رضوی در سرانه کتابخانه ها افزایش یابد و با شروع تابستان و آغاز اوقات فراغت حضور در کتابخانه و مطالعه با استقبال گرم شهروندان مواجه شود و مردم استان با کتاب آشتی کنند.

خراسان رضوی رتبه 29 سرانه فضای کتابخانه در کشور

مدیر کل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت رسانه‌ در تولید محتوا، حساس‌سازی و گفتمان‌سازی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بسیار ضروری است.

امر‌الله شمقدری گفت: خراسان‌رضوی رتبه بیست و نهم سرانه فضای کتابخانه‌های کشور را دارد و امیدوارم با به نتیجه رسیدن پروژه فرسایشی کتابخانه‌ عمومی مشهد، رتبه خراسان‌رضوی افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر هفت ایستگاه مطالعه در مشهد با هزینه 50 میلیونی راه‌اندازی شده اما استقبال خوبی از سوی شهروندان از این ایستگاه های مطالعه  صورت نگرفته است و میزان کتاب‌های استفاده شده در تمام ایستگاه‌های خراسان‌رضوی حدود 28 درصد است.

مدیرکل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی افزود: میزان کتاب‌های استفاده شده در ایستگاه فرمانداری مشهد 71 درصد، ایستگاه کرامت 45 درصد، ایستگاه ترمینال 5 درصد، ایستگاه راه‌آهن 27 و ایستگاه فرودگاه 11 درصد بوده؛ همچنین یک ایستگاه هفته گذشته در استانداری خراسان رضوی راه‌اندازی شد.

لزوم مشارکت  نخبگان استان در توسعه فرهنگ کتابخوانی

شمقدری اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اداره کل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی مشارکت مسئولان و نخبگان ارشد استانی در جلسات و گفتمان‌ها در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است زیرا آنها می‌توانند کمک شایانی در این راستا و برای برطرف شدن چالش‌های آن کنند.

وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری به ترویج و فرهنگ‌سازی کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت می دهند گفت: هفته گذشته سایت تخصصی آیت‌الله خامنه‌ای صفحه‌ای ویژه برای کتاب و کتاب‌خوانی گذاشت و در این سایت دو محوریت مهم مورد بحث است یکی شعار امسال مبنی بر سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و دیگری مطالعه کتاب و گفتگو در این ارتباط است.

راه‌اندازی کتابخانه‌های روستایی در خراسان رضوی

وی ادامه داد: از مهم‌ترین اقداماتی که اداره کل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی در دست اقدام دارد، راه‌اندازی و تاسیس کتابخانه‌های روستایی است که می‌تواند ظرفیت‌های مطلوبی را برای سرانه مطالعه در استان به همراه داشته باشد.

شمقدری خاطرنشان کرد: تعامل با دانشگاهیان و استفاده از ظرفیت دانشجویانی که در رشته‌های کتاب‌ و کتاب‌خوانی تحصیل کرده‌اند نیز از برنامه‌های مهم این اداره است.

تاسیس 4 ایستگاه مطالعه در مترو مشهد

مدیرکل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی افزود:‌ 10 ایستگاه مطالعه دیگر در مشهد با ظرفیت 270 هزار کتاب در قالب 15 عنوان جدید اضافه می‌شود که برای نخستین بار مقرر شده در مترو مشهد چهار ایستگاه کتاب راه‌اندازی شود.

وی بیان کرد: از برنامه‌های مهم در استان سند چشم‌انداز 1404 راه‌اندازی کتابخانه مرکزی برای تمام شهرستان‌ها است، و آستان‌قدس رضوی در بسیاری از شهرستان‌های استان  کتابخانه‌های خوبی راه اندازی کرده و برای جلوگیری از موازی کاری نیازی به احداث کتابخانه در این شهرستان‌ها نیست.

شمقدری با ابراز امیدورای از به نتیجه رسیدن مجموعه خیران کتابخانه ساز  بیان کرد: راه‌اندازی مجموعه خیران کتابخانه‌ساز در دست اجرا است و تاکنون هیئت امنا این مجمع تشکیل شده و جلسات آن هر دو هفته برگزار می‌شود و  امیدوارم بتوانیم از ظرفیت آنان در راستای توسعه کتابخانه‌های  استفاده کنیم.

وی همچنین  بیان کرد: برای رفع کمبود کتابخانه‌های مدارس می‌توان همان گونه که جهاد مدرسه‌ سازی به کمک آموزش و پرورش آمد، از خیرین خواست که در تأمین کتاب کتابخانه‌های مدارس بویژه در مناطق محروم هم بکوشند.

شروع آموزش کتابخوانی از بدو تولد

کارشناس مسئول آموزش تبليغات اسلامي خراسان رضوي بابیان اینکه در کشورهایی که استقبال خوبي از خواندن كتاب مي شود به کتابخوانی از بدو تولد توجه می‌شود و این روند در مهدکودک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها نیز به‌طور جدی دنبال می‌شود می گوید: به نظر می رسد که کمک به مادران و آموزش آنها در زمینه کتابخوانی برای کودکان و قرار دادن کتاب در دسترس آنها دست کم در مناطقی که کمتر به کتاب دسترسی دارند می‌تواند فرهنگ کتابخوانی را به میزان زیادی گسترش دهد و سپس این روند را در مهد کودک‌ها، مدارس و دوره دانشگاه بايد ادامه داد.

عبدالله ابراهیمی در توضیح بیشتر می افزاید: والدین مانند گذشته می‌توانند به هر مناسبتی بویژه تولد به فرزندانشان کتاب هدیه کنند، مدارس هم می‌توانند برای تشویق به دانش‌آموزان کتاب جایزه دهند.

لزوم تجهیز کتابخانه های مدارس

او  در خصوص رواج کتابخوانی در میان دانش آموزان می گوید: خوشبختانه کتاب‌های جذاب زیادی برای کودکان و نوجوانان در بازار کتاب کشورمان موجود است و می‌توان کتابخانه‌های مدارس را با کتاب‌های متنوع و مفید تجهیز کرد.

این کارشناس بیان می کند: حتی در هر مراسم ویژه‌ای که در مدارس برگزار می‌شود به شیوه‌ای جذاب برای بچه‌ها کتاب خوانده می‌شود.

ابراهيمي یادآور می شود: رسانه‌ها می‌توانند نقش زیادی در زمینه اطلاع‌رسانی درباره کتاب و گسترش کتابخوانی ایفا کنند و البته اغلب رسانه ها علاوه بر مطبوعات که معمولاً بخش‌هایی برای نقد و معرفی کتاب دارند، در زمینه معرفی کتاب کارهایی را شروع کرده‌اند  اما این برنامه‌ها هنوز جای کار دارد تا جذاب تر شود.

تبلیغات برای افزایش اقبال عمومی

وی می گوید: اگر قرار است کتابخوانی در میان عامه مردم گسترش پیدا کند لازم است که کتاب‌های جدیدی که امکان اقبال عموم مردم به آنها وجود دارد نیز در کنار کتاب‌های تخصصی معرفی شود.

ابراهیمی می گوید: هر ساله عناوین زیادی کتاب منتشر می‌شود که می‌توانند اقشار مختلف مخاطبان با سلیقه‌های مختلف را به خود جذب کنند و این کار می‌تواند شمارگان کتاب‌ها را هم بالا ببرد.

وی با بیان اینکه با اطلاع‌رسانی درباره کتاب‌های موجود در بازار می‌توان به والدین در انتخاب کتاب برای بچه‌ها کمک کرد می افزاید: علاوه بر تأثیری که رسانه‌ها می‌توانند بر گسترش فرهنگ کتابخوانی در کودکان و نوجوانان به جا بگذارند، بقیه مخاطبان رسانه‌ها را هم با تبلیغات جذاب می‌توان به سوی کتابخوانی سوق داد.

معرفی نویسندگان در برنامه های محبوب تلویزیون

مسئول آموزش تبليغات اسلامي خراسان رضوي عنوان می کند: در کشورهایی که مردم اقبال به کتاب دارند، کتاب‌های جالب و خواندنی به عموم مردم معرفی می‌شود و از نویسندگان این کتاب‌ها دعوت می‌شود تا در مصاحبه‌های تلویزیونی درباره کتابشان اطلاع رسانی کنند.

قصه ای که با حضور خیرین پایان خوش دارد

سرانه مطالعه در ایران نسبت به بقیه کشورهای دنیا و حتی نسبت به گذشته‌های دورتر در ایران بسیار پایین است و البته ممکن است اضافه کردن رقم مطالعه منابع دیجیتال تاثیری در افزایش آن داشته باشد و باید گفت این نرخ، بسیار نگران کننده است و خبر از آن می دهد که جامعه ما با بحران فرهنگ و محصولات فرهنگی مواجه است.

و البته این سئوال همچنان برای علاقمندان به کتاب و کتابخانه باقی است که چرا باوجود رشد کمی تولید کتاب و تجهیز و تاسیس کتابخانه ها در کشور همچنان رشدی در مطالعه نداشته ایم و جامعه علمی نتوانسته بین کتاب و مردم رابطه ای صمیمی برقرار کند.

گسترش کتابخانه های دیجیتال، تاسیس کافه کتابها، تجهیز کتابخانه مدارس و ترغیب کودکان به کتابخوانی، راه اندازی کتابخانه های روستایی، به کارگیری صنعت تبلیغات در ترویج فرهنگ کتابخوانی و از همه مهمتر به یاری خواندن خیران کتابخانه ساز از راهکارهای افزایش رغبت و ایجاد حس نیاز به مطالعه در میان ایرانیان است که می تواند پایان خوبی برای  این قصه  تلخ رقم بزند.

.....................................

گزارش: زهره رنگ آمیز

کد خبر 2057271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha