حسین بکایی رمان جدید خود برای گروه سنی نوجوان را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرد تا او هم در طرح «رمان نوجوان امروز» اثری داشته باشد.

حسین بکایی، نویسنده و مترجم در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این اثر خود گفت: مسابقه دات کام عنوان رمانی بود که پیش از این برای نوجوانان نوشته بودم و قرار بود توسط نشر چشمه به چاپ برسد. این ناشر مجوز انتشار اثر را هم کسب کرده بود که مشکلات ابتدای سال برایش پیش آمد و از کار محروم شد.

وی افزود: به این ترتیب قراردادی که با چشمه داشتم لغو شد و کتاب را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپردم. عنوان کتاب هم تغییر پیدا کرد و از مسابقه دات کام، تبدیل به بچه باهوش شد. یعنی عنوان کتاب با املای انگلیسی به صورت www.bachebahoosh.com درآمد. این کتاب یک داستان فانتزی است که ماجراهایش در شهر تهران می‌گذرد و مربوط به اینترنت و فضای سایبر می‌شود. در کل این کار، فضایی امروزی و مدرن دارد.

این مترجم در ادامه درباره دیگر آثارش گفت: در سال 90 و 91 دو کار قبلی ام تجدید چاپ شدند. چند اثر چاپ اولی هم داشتند اما شرایط نشر ما مانند همان داستانی است که شهرداری می خواست در یک محل لوله آب و گاز بکشد. برای این کار سه گروه کارگر برای کندن، پر کردن و لوله گذاشتن دعوت به کار شدند. چون که کارگران لوله گذار نیامده بودند، کارگران کندن و پر کردن بی کار نمانده و می کندند و پر می کردند. یعنی کار خود را می کردند.

بکایی گفت: حالا داستان ما هم همین طور است. یعنی ما می نویسم، مخاطب هم وجود دارد ولی آن گروهی که باید کتاب را چاپ کند، نیست. بسیاری از آثار و کتاب ها مدت زیادی است که تحویل داده شده یا مجوز گرفته اند ولی چاپ نمی شوند. مخاطب وجود دارد ولی طبق فرایندی که اشاره کردم، اثر به دستش نمی‌رسد.