مشهد - خبرگزاری مهر: شیوع بیماریهای غیر واگیر مثل چاقی در کودکان مولود سبک زندگی شهرنشینان است که تغذیه غلط و کم تحرکی از مهمترین عوامل در ایجاد آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر نشینی و تغییر سبک زندگی، نوع بیماریها را از بیماری های واگیردار سل، آبله، وبا به بیماری هایی غیر واگیری مثل چاقی، آلرژی، افسردگی و انواع سرطانها تغییر داده است.

کارشناسان بهداشتی معتقدند کودکان مبتلا به چاقی و اضافه وزن وقتی به سن نوجوانی و جوانی می‌رسند بیش از آنچه تصور می‌شود دچار مشکلات جسمی می‌شوند.

کودکان چاق دو برابر بیشتر با خطر ابتلا به مشکلات جسمی، روانی و رشدی مواجه هستند و این کودکان بیشتر به عفونت‌های گوش، ناراحتی‌های استخوانی، مفصلی و عضلانی مبتلا می‌شوند.

شیوع چاقی در دانش آموزان

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهددر گفتگو با خبرنگار مهر اظهارمی کند: اضافه وزن و چاقی در میان دانش آموزان شایع شده است که هشداری برای بروز بیماریهایی قلبی و عروقی و دیابت است.

زهرا اباصلتی بیان می کند: استفاده مستمر از فست فودها سبب کمبود ریز مغذی ها مثل آهن و روی در دانش آموزان شده است که عاملی برای ابتلا به سرطان به شمار می رود.

وی تاکید می کند: کمبود ریز مغذی ها از جمله آهن، کلسیم، روی و مواد معدنی از عوارض استفاده از رژیم های نادرست به شمار می رود که به تدریج موجب بروز اختلالات خلقی، ریزش مو و کم خونی می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید: گرایش به فست فودها کودکان را به سوی اضافه وزن وانواع چاقی پیش می برد در حالی که احیای غذاهای سنتی بر سلامت افراد و اقتصاد خانواده تاثیر مثبت دارد.

وی می گوید: ذائقه از دوران کودکی شکل می گیرد و علاقه افراد به غذای سالم را از دوران کودکی باید پرورش داد.

اباصلتی می گوید: با احیای فرهنگ غذای سنتی و بومی گذشته در استان سعی داریم که این غذاها را به سفره های مردم باز گردانیم.

وی خوردن صبحانه و میان وعده های مناسب را در ارتقاء سلامت و افزایش یادگیری دانش آموزان بسیار موثر دانست.

آشتی کودکان با میان وعده های سنتی

وی با تاکید بر اینکه غذاها و میان وعده های سنتی با اقبال کمتری در میان کودکان رو به رو هستند می افزاید: بهتر است به دخترانمان تهیه غذاهای سنتی را آموزش دهیم و کودکان را با میان وعده هایی مانند انواع میوه ها، خشکبار، ساندویچ های نان و پنیر، تخم مرغ و تنقلاتی مثل کنجد و شاهدونه آشنا کنیم.

اباصلتی با تاکید بر اینکه اضافه وزن دختران را تهدید می کند افزود: چاقی در اثر کم‌تحرکی و فعالیت نامناسب بدنی، استفاده مداوم از تلویزیون و رایانه، رژیم‌های نادرست غذایی، مصرف زیاد تنقلات و نوشابه‌ها به وجود می‌آید.

اباصلتی بیان می کند: کودکان به دلیل داشتن فعالیت زیاد و قرار گرفتن در دوران رشد به وعده های غذایی بیشتری نیاز دارند و باید استفاده از تنقلات کم ارزش را کاهش و آنها را با خوردن میوه ها و خشکبار آشتی داد.

وی تاکید می کند: باید آب به عنوان نوشیدنی مفید جایگزین نوشیدنی های غیر مفید شود و شیر روزانه در برنامه غذایی کودکان باشد.

الگوی تغذیه را از ماهواره نگیرید

کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید: یکی از مشکلات رایج در میان دانش آموزان دختر الگوهای غذایی غلطی است که از سایت‌های بی اعتبار و ماهواره می گیرند.

وی بیان می کند: برخی از دختران با رژیم های غلط اقدام به کاهش وزن می کنند که دلیل آن راضی نبودن از ظاهرشان است و البته این روش ها اصلا توصیه نمی شود.

اباصلتی با اشاره به تمایل دختران به کم‌ وزنی و لاغری می افزاید: دختران نوجوانی که اقدام به رژیم سخت و خودسرانه ‌می کنند سلامت آینده شان را در دوران بارداری و شیردهی به خطر می اندازند.

وی با تاکید بر غلط بودن رژیم در نوجوانی می گوید: استفاده از رژیم های لاغری در دختران نوجوان ممکن است قاعدگی‌های نامنظم یا نبود قاعدگی در آن‌ها ایجاد کند.

وی یادآور می شود: برنامه غذایی دختران باید شامل ترکیبی از غذاهای مختلف در گروه‌های اصلی غذایی باشد.

فراموشی غذاهای سنتی در سبد شهرنشینان

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان اظهار می کند: غذاهای بومی و خانگی هر منطقه بدلیل سازگاری با شرایط محیطی با قیمت مناسب و هزینه کم بدست آمده و به راحتی در دسترس هستند و می توانند جایگاه مناسبی در خانواده ها داشته باشند.

فهیمه ناظران پور می افزاید: با نگاهی به سبد غذایی شهرنشینان با حقیقتی تلخ رو به رو می شویم و آن فراموش شدن غذاهای بومی و محلی است.

حلیم و شله هویت تغذیه استان

وی تاکید می کند: بسیارند جوانانی که نام غذاهای بومی منطقه خود را نمی دانند و این اصلا خبر خوبی نیست.

ناظران پور بیان می کند: غذاهای سنتی مانند حلیم، آبگوشت، شله و خورشت قیمه هویت تغذیه استان هستند و تاثیرمثبت بر سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و حتی معنوی دارند.

وی با اشاره به نقش موثر رژیم متعادل در سلامت کودکان می گوید: در برنامه غذایی سالم، تعادل و تنوع غذایی رعایت می شود و گروههای غذایی مختلف در وعده های خوراکی کودکان قرار می گیرد و مواد ناسالم حذف می شود.

ناظران پور تاکید می کند: تغذیه نامناسب به مصرف ناکافی و یا بیش از حد مواد غذایی گفته می شود و چاقی در کودکان با کاهش ضریب هوشی و ایجاد بیماری های دیابت و قلبی و عروقی در بزرگسالی همراه است.

‌وی می افزاید: تغییر شیوه زندگی از سنتی به سمت مدرن و استفاده از غذاهای آماده و فست فودها مهمترین عامل بروز مشکلات تغذیه ای در جوامع است.

وی می گوید: غذای مصرفی باید انرژی، املاح و ویتامین‌های مورد نیاز میلیون‌ها سلول متفاوت بدن را تامین کند و زیان استفاده از فست فودها، چاقی و اضافه وزن به خاطر چربی زیاد و شیرینی های موجود در آنهاست.

تهدید سلامتی با فراموشی غذاهای سنتی

استفاده از نان سبوس دار و کنجدی به جای نان سفید، استفاده از میوه و سبزی به همراه سه وعده غذای اصلی و در میان وعده های غذایی، نوشیدن آب و استفاده از مغزها برای دستیابی به سلامتی توصیه می شود.

آبگوشت مرزه، آش کماج، آش لَخشک، بلغور شیر، گُرماست، اشکنه گوجه و عدس، اشکنه تخم خربزه، اشکنه کشک، شولی، دمی بلغور شیر، کشک زرد، شله مشهدی، جوش بره، نرگسی، قوروتی خرفه از جمله غذاهای سنتی استان است.

شیرینی جات و نان هایی مانند تافتون به نام پِرکی و حلوای دوآرده و شیرینی گردویی نیز از نانهای سنتی ماست و این موادغذایی سرشار از ویتامین و ریز مغذهای مورد نیاز بدن است که نسل جدید به فراموشی سپرده است.

……………...................

گزارش: زهره رنگ آمیز