مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به صدور کد انرژی برای خطوط لوله انتقال، پالایشگاه‌های نفت و گاز، پتروشیمی و تاسیسات تقویت فشار گاز، اعلام کرد: با کد گذاری، امکان مدیریت مصرف سوخت و انرژی در صنعت نفت فراهم می‌شود.

عباس کاظمی در گفتگو با مهر با اشاره به تدوین و تصویب کد مصرف سوخت و انرژی در تمامی تاسیسات صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور، گفت: در حال حاضر به منظور بهینه سازی مصرف انرژی برای تمامی خطوط لوله انتقال نفت و گاز طبیعی، پالایشگاه‌های نفت و گاز، تاسیسات تقویت فشار و مراکز انتقال نفت، کد مصرف انرژی تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام اینکه علاوه بر صنایع نفت و گاز برای صنایع مختلف پتروشیمی هم کد مصرف انرژی تعریف شده است، تصریح کرد: بر این اساس برای تولید پنج محصول اصلی پتروشیمی و پلیمری باید معیارهای جدید مصرف انرژی اعمال شود.

این مقام مسئول با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با شرکت های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی برای مدیریت مصرف سوخت و انرژی، بیان کرد: در تمامی پالایشگاه‌های جدید نفت و گاز موافقت نامه‌های اصولی به شرط رعایت معیارهای کاهش مصرف انرژی صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تمامی واحدهای قدیمی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی باید با استفاده از فنآوری‌های نوین امکان کاهش اتلاف و هدرروی انرژی فراهم شود، یادآور شد: از این رو تمامی شرکت‌های نفتی باید با شرکت های خدمات انرژی به منظور اصلاح مصرف سوخت و انرژی قرارداد امضا کنند.

به گزارش مهر، آمارهای رسمی نشان می دهد که به طور متوسط روزانه معادل 10 درصد نفت و گاز تولیدی در مشعل پالایشگاه‌ها، خطوط لوله، تاسیسات تقویت فشار، مراکز انتقال نفت و مجتمع‌های پتروشیمی بدون کوچکترین استفاده ای اتلاف می شود.

پایین بودن راندمان و نرخ بهره وری در تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی مهمترین عامل در افزایش اتلاف و هدرروی انرژی در سطح صنعت نفت کشور است.