یک روزنامه اتریشی درمطلبی جوانان ایتالیایی را نسلی شکست خورده ارزیابی کرد که سهمی در سرنوشت کشور خود نداشته و امید خود به آینده را از دست داده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه اتریشی "دی پرسه" در مطلبی با عنوان نسل شکست خورده ایتالیا به وضعیت اسفناک جوانان در این کشور پرداخته و در بخشی از این مطلب از زبان یکی از جوانان تحصیلکرده ایتالیایی که شغل خود را از دست داده است نوشت: من زمانی فکر می کردم که پیشرفتهای من بستگی به شایستگیهای من دارد؛ اما من ساده لوح بودم.

در ده سال اخیر 1.5 میلیون جوان ایتالیایی شغل خود را از دست داده و بیش از 36 درصد جوانان در این کشور امروزه هیچ شغلی ندارند. در جنوب این کشور البته از هر دو جوان یک نفر بیکار است.

"آلساندرو روزینا" از کارشناسان اهل میلان در گفتگو با "دی پرسه" اظهار داشته است که ایتالیا کشوری برای جوانان نیست و در دستان افراد بالای شصت سال قرار دارد که بر عرصه سیاسی و اقتصادی غلبه دارند. جوانان سهمی در این کشور ندارند و هرگز اساسی برای این منظور ایجاد نمی شود.

والدین جوان در ایتالیا به عنوان شهروندان رسمی در نظر گرفته نمی شوند، بلکه تا ابد پسران و دختران خانواده خود هستند. دربه ندرت یک کشور اروپایی تا این اندازه جوان سی ساله هنوز مستقل نشده و در خانه والدینشان زندگی می کنند. بیش از هفتاد درصد جوانان ایتالیایی وقتی که شغل خود را از دست داده یا تحصیلاتشان تمام می شود به خانه بر می گردند.

بر اساس نظر سنجی که یکی از دانشگاههای میلان انجام داده است دو سوم جوانان ایتالیایی دوست دارند مستقل زندگی کنند اما توانایی آن را ندارند.

"آلساندرو روزینا" درباره  انفجار یک بمب اجتماعی در ایتالیا در چنین شرایطی هشدار داده و تاکید کرده است که بخصوص شمار جوانانی که در خانه های خود زندگی کرده و کاری ندارند که انجام دهند در این کشور در حال افزایش است. این جوانان به دلیل نداشتن امید به آینده از گشتن به دنبال شغل و تحصیل سر باز می زنند. به همین دلیل ارتشی از فقرای جدید در این کشور در حال شکل گیری است.

بر اساس ارزیابی های انجام شده حدود 60 هزار جوان ایتالیایی سالانه از این کشور مهاجرت می کنند و به ندرت دوباره به وطن باز می گردند،بسیاری از آنها تحصیلکرده هستند. "روزینا" در این باره ابراز تاسف کرده و اظهار می دارد که ما بهترین افراد جامعه خود را از دست می دهیم.

بر اساس نظر سنجی دانشگاه کاتولیکای ایتالیا از هر سه جوان ایتالیایی یک نفر از احزاب و سیاستمداران کشورشان متنفرند.