علیرضا شیروی دبیر جشنواره در سخنان خود آخرین مهلت ارسال آثار را بیست فروردین و اعلام آثار پذیرفته شده را 20 اردیبهشت و برگزاری جشنواره را نیز یکم تا سوم خرداد 92 اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نخستين جشنواره پويانمايي بسيج پیش از ظهر امروز دوشنبه هفتم اسفند ماه با حضور سردار عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین، علی اصغر جعفری مشاور رئیس سازمان و رئیس مرکز بسیج صدا و سیما و علیرضا شیروی دبیر جشنواره در تالار شهید آوینی صدا و سیما برگزار شد.

تلاش پویانمایی برای ایجاد جریان اقتصادی

جعفری به عنوان نخستین سخنران نشست گفت: امروز هنر پویانمایی به عنوان یک هنر مؤثر نقش بسزایی دارد و دنیای غرب نیز با تکیه بر فرهنگ و اندیشه خود به خاطر بهره برداری از تکنیک چه در بعد نرم افزار و چه در بعد سخت افزار تلاش دارد از این هنر برای توسعه فرهنگ خود و ایجاد یک جریان اقتصادی بزرگ استفاده کند.

وی در ادامه افزود: بر اساس دستور سردار نقدی رئیس سازمان بسیج از شهریور 1390 بنگاهی در ذیل معاونت فرهنگی هنری بسیج تحت عنوان شورای پویانمایی بسیج افتتاح شد که مسئولیت آن با من است. این شورا در حدود 30 جلسه فعالیت داشته و توانسته دکترین و اهداف حوزه پویانمایی را تعریف کند.

مشاور رئیس سازمان صدا و سیما درباره اهداف شورا گفت: عمده‌ترین هدفی که شورا دنبال می‌کند گسترش و تعمیق ارزش‌ها و باورهای انقلاب اسلامی و مبارزه با تهاجم فرهنگی با استفاده از هنر پویانمایی است.

جعفری دنبال کردن پویانمایی ایرانی اسلامی را در برنامه شورا عنوان کرد و افزود: شورا تمهیداتی نسبت به آسیب شناسی پویانمایی کشور و ایجاد ساختارهای مناسب فراهم کرده تا پیش از جشنواره ظرفیت پویانمایی کشور برآورد شود تا در آینده به تحولاتی بینجامد.

انتشار گفتمان انقلاب اسلامی در سطح داخلی و جهانی

در ادامه آزادی در تکمیل سخنان جعفری گفت: اکنون ما در آغاز دهه چهارم انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره گیری از ظرفیت‌های فرهنگی هنری در کشور هستیم تا گفتمان انقلاب اسلامی و ولایت را در سطح داخلی و جهانی منتشر کنیم.

وی منشأ هنر را ذاتی دانسته و تصریح کرد: هنر پدیده‌ای الزاما وارداتی نیست. ما در عرصه هنر نیازمند کپی برداری از غرب نیستیم و به اندازه کافی استعدادهای خدادای و متعالی در کشور داریم. در این راستا بسیج به دلیل حضور گسترده در متن مردم و اقشار مردم و نخبگان دست کم در یک دهه اخیر ورودی جدی به عرصه‌های فرهنگی هنری داشته و گام‌های موثری برداشته است. یکی از این عرصه‌ها مربوط به هنر صنعت پویانمایی است.

معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین درباره سیاست کلی بسیج برای ورود به عرصه پویانمایی گفت: سیاست بسیج علاوه بر توسعه کمی و کیفی هنر صنعت پویانمایی در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی و تفکر بسیجی هویت بخشی به آثار تولیدی مبتنی بر ارزش‌های دینی، قومی و فرهنگی کشور و شناسایی استعدادها و حمایت از آن‌ها در این عرصه است.

تأسیس یک مرکز پویانمایی مادر در تهران و 20 مرکز در استان‌ها

سردار آزادی در ادامه عنوان کرد: در برنامه پنج ساله بسیج راه اندازی و تاسیس مرکز مادر پویانمایی بسیج در کشور پیش بینی شده و این مرکز در اوایل سال آینده و همزمان با برگزاری این جشنواره بر مرحله بهره برداری خواهد رسید. همچنین تاسیس 20 مرکز پویانمایی در مراکز استان‌ها در این برنامه پنج ساله دیده شده است. پنج مرکز از این بیست مرکز در برنامه سال 1392 پیش بینی شده که علاوه بر مرکز مادر که در تهران تاسیس می‌شود، تاسیس شده و به مرحله بهره برداری خواهد رسید و از این ظرفیت تمامی هنرمندان به ویژه بسیجیان استفاده خواهند کرد.

همچنین شیروی نیز در سخنانی اطلاعات مربوط به جشنواره را اعلام کرد و گفت: از میان تمامی قالب‌های ارسال پیام، پویانمایی را به عنوان ساختار پیام برای موضوعات مرتبط با مقاومت در نظر گرفتیم.

وی موضوعات جشنواره را در سه بخش که به صورت رقابتی برگزار می‌شود عنوان کرد و افزود: بخش نخست پویانمایی‌های بلند و نیمه بلند، بخش دوم پویانمایی‌های کوتاه و بخش سوم پویانمایان تجربی هستند. این سه بخش با موضوعات هشت گانه از جمله تبیین امامت و ولایت فقیه، احکام و شعائر دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سبک زندگی ایرانی اسلامی، پیشرفت و عدالت، اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، مقاومت، بیداری اسلامی و مقابله با تهدیدات نرم، جهاد فرهنگی و مقابله با تهدیدات نرم استکبار، فرهنگ بسیج و کارکردهای بسیج در عرصه و اقشار مختلف و راهیان نور و اردوهای جهادی در نظر گرفته شده‌اند.

اعلام جزئیات جشنواره و جوایز

شیروی درباره گاه‌شمار جشنواره گفت: آخرین مهلت ارسال آثار بیست فروردین 92 و اعلام آثار پذیرفته شده بیستم اردیبهشت 92 و برگزاری جشنواره نیز یکم تا سوم خرداد 92 است. همچنین به تمامی آثار پذیرفته شده گواهی شرکت در جشنواره داده می‌شود.

وی افزود: پویانمایی‌های بلند و نیمه بلند که با موضوعات جشنواره همسو بوده و زمان آن با احتساب تیتراژ بیشتر از 20 دقیقه باشند در این بخش شرکت داده خواهند شد و هیات داوران این بخش جوایز برگزیدگان خود را برای نفر اول تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین کارگردانی، فیلمنامه، طراح شخصیت، سبک بصری، پویانما، فضاسازی، موسیقی و صدا اهدا خواهد کرد. برای بخش پویانمایی کوتاه که با موضوعات جشنواره همسو باشند نیز با احتساب تیتراژ کمتر از بیست دقیقه هیات داوران هدایایی مشابه بخش پویانمایی بلند اهدا خواهند کرد.

دبیر جشنواره پویانمایی بسیج هدایای متفاوتی را برای بخش پویانمایان بسیجی عنوان کرد و گفت: برای نفر اول تندیس، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی و نفر دوم و سوم دیپلم افتخار و جایزه نقدی در نظر گرفته شده است. همچنین جایزه ویژه هیات داوران از بین پویانمایی‌های راه یافته به بخش مسابقه، سه جایزه به سه پویانمایی تاثیرگذار با موضوعات مقاومت و بیداری اسلامی، سبک زندگی ایرانی اسلامی و اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تعلق خواهد گرفت.

شیروی در پایان سخنانش عنوان کرد: تعریف خاصی برای بسیجی در نظر نگرفته‌ایم و تمامی علاقمندان به نظام جمهوری اسلامی ایران بسیجی تلقی می‌شوند. همچنین علاوه بر سه بخش رقابتی، بخشی جنبی نیز برای جشنواره در نظر گرفته شده است. علاوه بر روز اختتامیه در سالن همایش‌های صدا و سیما، پویانمایی‌های ارسال شده به جشنواره به مدت دو روز در سیما فلسطین اکران می‌شوند. علاوه بر آن کارگاه‌های آموزشی دو روزه برای هنرمندان در نظر گرفته شده است.

در پایان این مراسم از پوستر جشنواره و سایت آن به نشانی www.bafestival.ir رونمایی شد.