یکی از اعضای اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه ملت ایران در برابر نعمت انقلاب اسلامی مأموریت تاریخی احیای تمدن اسلامی را دارد، گفت: مهمترین چالش کارهای عمیق فکری، مدیریت است.

دکتر امیرحسین بانکی پورفرد، استاد دانشگاه اصفهان و از حاضران در جلسه دیدار اعضای شورای عالی مرکز طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انقلاب اسلامی، فرصت مهمی است که در دست ملت ایران افتاده و مأموریت تاریخی که این ملت در رابطه با این فرصت دارد، احیای تمدن اسلامی است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این نشست به دنبال این مطلب بودند که اکنون جهان تشنه شنیدن این الگوست و ما یک مأموریت تاریخی داریم تا الگوی اسلام را ارائه دهیم و ابتدا خودمان عمل کنیم و بعد دیگران را به این الگو دعوت کنیم.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در آیه 133 سوره نساء آمده است «إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ وَيَأْتِ بِآخَرِينَ» یعنی اگر خدا بخواهد شما را می برد و گروه دیگری را به جای شما می آورد. در روایتها هست که پیامبر(ص) بر شانه سلمان فارسی زدند و فرمودند: زمانی می رسد که خداوند قوم او را انتخاب می کند تا اینها علم اسلام را دست بگیرند که اکنون آن دوره ای است که پیامبر(ص) نوید دادند و تا دوره ما نگذشته و خداوند قوم دیگری را جایگزین ما نکرده ما باید مأموریت تاریخی خودمان را انجام بدهیم و آن مأموریت تاریخی هم احیای تمدن نوین اسلامی است.

این محقق و جامعه شناس در ادامه سخنانش اظهار داشت: تأکید مقام معظم رهبری این است که اولا ما باید با کمک مبانی دینی با سه محور فکر، علم و معنویت و پیاده کردن در محور زندگی و سبک زندگی مردم این الگو را طراحی کنیم. معظم له فرمودند در این کار هم نباید شتابزدگی شود، این کار یک کار دراز مدتی است و یک کار یکی ـ دو ساله نیست. این کار را نباید از جنس برنامه های پنج ساله و یا از جنس سیاستهای نظام دید.

وی افزود: این مأموریتی تاریخی است که نه تنها باید الگو را طراحی کنیم، بلکه گفتمان سازی کنیم تا این الگو با جان نخبگان و جان ملت و جوانان یک دست شود، یعنی همه با تمام وجود بپذیرند تا تحقق پیدا کند. این الگو چیزی نیست که روی کاغذ نوشته شود و ابلاغ شود و ما فکر کنیم با الگو و دستورالعمل می توان آنرا تحقق داد، بلکه تا باور عمومی صورت نگیرد و تا همگان به مفاهیم آن معتقد نشوند این قابل پیاده شدن نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: از طرف دیگر مقام معظم رهبری معتقد بودند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مانند موجود زنده ای است، تشبیه زیبایی کردند و گفتند: اگر موجود زنده خطا و نقصی در آن ایجاد شد ما آنرا نابود نمی کنیم تا موجود زنده دیگری به وجود بیاوریم. بلکه آنرا اصلاح می کنیم. بنابراین این الگو باید طراحی شود تا اگر در خلال آن اگر نقصی بود طی زمان این نقص برطرف شود.

وی تأکید کردند: مقام معظم رهبری معتقدند اگر جریان درست ایجاد شود، استعدادهای زیادی در آینده به آنها می پیوندد، همان طوری که ممکن است خیلی از افراد ناتوان و پیر شوند و از کار بیرون بروند و جای آنها افرادی که اعتقاد بیشتری دارند قرار بگیرند، لذا گفتند شما چشمه ای را درست کنید و چاهی را حفر می کنید که بعدا آب در آن خودش جوشش خواهد کرد و سرمایه ها و استعدادهای زیادی را با خودش همراه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بنده در اندیشکده خانواده هستم که به طور متوسط ماهی یک جلسه تشکیل می دهند و در فاصله میان جلسات دبیرخانه پی گیری کارهای در دست انجام را می کند. نوعا کسانی که در این نشست بودند برخی از اعضای اندیشکده ها بودند. در اندیشکده خانواده حدود 12 نفر هستند که در این نشست احتمالا دو نفر حضور داشتند، در مورد موانع کار در طراحی الگو اذعان کرد: کار فکری کردن با کار اجرایی کردن تفاوتهای چشمگیری دارد، بعضی از کارها هست که مشخص است زودبازده است اما اندیشه ها را یکی کردن و به تفاهم رسیدن خصوصا در چنین امر خطیری که ادعا می شود ما می خواهیم کار بزرگی را محقق کنیم که هم مبانی دینی در آن حفظ شود و هم مقتضیات زمان در آن دیده شود، مشخص است که نیاز به کار عمیق فکری دارد.

وی بیان کرد: مهمترین چالش کارهای عمیق فکری، مدیریت است. مدیریتی که نه حالتی در آن باشد که شتابزدگی در آن ایجاد شود نه باعث شود گذر زمان مسأله را عادی کند. یک مدیریت پیش برنده، اما با یک شیب ملایم باید وجود داشته باشد تا مباحث خوب نشست کند و شکل گیرد و خوب جلو برود.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: این سبک کارها نه مانند کارهای دانشگاهی صرف و یک کارهای انتزاعی علمی است نه مثل کارهای اجرایی روتین که پیگیریهای مشخصی دارد. چیزی بینابین است؛ افراد به کارهایی از این جنس کمتر عادت دارند، لذا مهمترین مسأله این است که افراد خودشان را با چنین شرایطی وقف دهند. بنابراین حوصله می خواهد تا کار شکل گیرد، یعنی حوصله داشتن و در عین حال تحمل نظرات دیگران را داشته باشد و بتواند میان نظر کارشناسان جمع کند و .... اینها چیزهایی است که در سیر طراحی الگو مشکلاتی را ایجاد می کند. علوم انسانی مانند علوم تجربی نیست و باید نظرات کارشناسان جمع شود و بنابراین کار سخت می شود و نوعا کارهایی که در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دنبال می شود از جنس علوم انسانی است.