۲۶ آذر ۱۳۹۱، ۱۷:۳۵

حجت الاسلام زمانی:

اولین شاخصه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت "جهاد علمی" است

اولین شاخصه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت "جهاد علمی" است

گناباد - خبرگزاری مهر: معاون بین المللی حوزه علمیه قم گفت: اولین شاخصه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، جهاد علمی است، آنچه که ما تقریبا فاقد آن هستیم و این مسئله فرهنگ نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام زمانی ظهر یکشنبه در مراسمی که با حضور اساتید، روحانیون و دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گناباد در سالن علامه بهلول دانشگاه آزاد اسلامی گناباد برگزار شد اظهار داشت: تاریخ بشریت از زمانی که آغاز شد شاهد پیشرفتها و تحولات و ظهور و سقوط تمدنها در مناطق مختلف عالم بوده است.

وی افزود: وقتی اسلام ظهور کرد و آخرین پیامبر(ص) فرستاده شد جوی از تاریکی و جهل بر جامعه بشریت حاکم بود ولی با ظهور اسلام دانش بشریت چنان شکوفا شد که همه دنیا را تحت پوشش قرار داد.

وی ادامه داد: تمدن اسلامی در آن دوران خیره کننده بود و مسلمانان پرچمدار علم و دانش بشری در عالم بودند ولی به دلایل گوناگون چندین قرن دچار عقب گرد شدیم و این تمدن به دست فراموشی سپرده شد و این عقب گرد تا 50 سال قبل ادامه داشت.

زمانی تصریح کرد: از زمان سید جمال الدین اسد آبادی یعنی حدود 50 سال قبل گامهای دیگری در جهت پیشرفت تمدن اسلام برداشته شد و با انفجار انقلاب اسلامی در ایران اولین حکومت اسلامی تاسیس شد.

وی بیان داشت: اگر در دوران کنونی بتوانیم تمدن اسلامی را بازآفرینی کنیم پیروزی از دوره های گذشته بسیار چشمگیرتر خواهد بود.

زمانی گفت: تمدن غربی تنها به نیازهای مادی توجه دارد ولی تمدن اسلامی هم نیازهای مادی و هم نیازهای معنوی بشریت را تحت پوشش قرار می دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: تاکید مقام معظم رهبری بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است و آنچه که از ما در دانشگاهها و حوزه های علمیه انتظار است اسلامی سازی علوم انسانی و تولید علم و افزایش دانش نرم افزاری می باشد.

زمانی گفت: برا انجام این وظیفه مهم حوزویان و دانشگاهیان باید ارتباطات بیشتری با یکدیگر برقرار کنند و برگزاری نشستهای دوره ای متناوب و منظم بین این دو در راستای این وظیفه می تواند بسیار مهم باشد.

معاون بین المللی حوزه علمیه قم بیان داشت: اولین شاخصه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، جهاد علمی است، آنچه که ما تقریبا فاقد آن هستیم و این مسئله فرهنگ نشده است.

وی افزود: قانع شدن برخی از طلاب و دانشجویان به دانش اندک آفتی کشنده برای یک ملت است که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

زمانی ادامه داد: عنصر دوم این الگو عنصر ایمان و هدفمندی جامعه است به طوریکه جامعه پیشرفته از دیدگاه مومن جامعه ایمانی هدفمند است.

وی افزود: جوامع غربی از نظر علمی و صنعتی بسیار پیشرفت کرده اند ولی از نظر انسانیت و فضایل اخلاقی پیشرفتی نداشته اند و مفاسد اخلاقی در این جوامع بیداد می کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در دو دهه اخیر حجاب در ایران دچار پسرفت شده است، در نمازخواندن و قران عقب افتاده ایم و این در حالی است که در کشور مصر 97 درصد زنان از کوچک گرفته تا بزرگ محجبه هستند و تمامی دانشجویان این کشور حافظ کل قران هستند.

زمانی گفت: سلامت ایمانی در جامعه ما باید حاکمیت پیدا کند چراکه در صورتی پیشرفت ما اسلامی است که در بعد ایمانی تقویت شویم.

کد خبر 1767841

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha