بیرجند - خبرگزاری مهر: موزه های خراسان جنوبی یادگار گنج های فراموش شده و مکانهایی برای یادآوری تاریخ کهن کویر نشینان می باشند که در ایام نوروز آماده استقبال از گردشگران هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، موزه ها از معدود مراكز حافظ يادگاران نسل گذشته و در حقيقت فرزندان هنر و تاريخ هستند و هر يك از اين اشيا در عين بي زباني به هزار زبان سخن مي گويند زيرا اسناد معتبري از هنر، فرهنگ و تاريخ را ارايه مي دهند.

موزه ها گنجينه‌ هایي گرانبها بوده و در معرفي تاريخ هر مکان و زمان نقش اساسي ايفا می كنند.

موزه های باستان شناسی، مردم شناسی، حیات وحش، مفاخر و مشاهير ملي بیرجند، ميراث پهلواني و وقف در بیرجند، موزه مردم‌ شناسي، مشاهیر و آب در قاین، موزه مردم ‌شناسي در نهبندان، موزه خصوصي بشرويه، موزه مردم شناسی سرایان، موزه مردم شناسی فردوس و موزه مردم شناسی خضری از جمله موزه های فعال و دایر در خراسان جنوبی بوده که چشم انتظار حضور علاقه مندان به تاریخ و هنر است.

موزه باستان شناسي بيرجند

موزه باستان شناسي بيرجند در سال 1371 تاسيس و راه‌ اندازي شد و در سال 1374 با طراحي نو توسعه و تجهيز شده است.

اين موزه مشتمل بر بخش‌هاي متعددي از جمله بخش سفال، مفرغ، سكه، بخش روشنايي، قرآن و كتابت و نيز مجموعه‌ اي از اشيا و مواريث خاندن اميراسدالله علم است.

در موزه باستان‌ شناسي بيرجند اشيا به نمايش گذاشته شده، سير تاريخي مدون و منظمي را از هزاره سوم تا دوره قاجار مشتمل بر بخش هاي متفاوتي را در بر مي ‌گيرند، كه از مهمترين بخش‌ هاي موزه مي‌ توان به بخش سكه و قرآن اشاره‌ كرد.

سكه‌ هاي به نمايش گذاشته شده در بخش سكه از قبل از اسلام آغاز و تا دوره قاجاريه خاتمه مي‌ يابد.

موزه مردم ‌شناسي بيرجند

موزه مردم شناسي بيرجند نيز در سال 1372 از سوي ميراث فرهنگي و پس از موزه باستان‌ شناسي به بهره‌ برداري رسيد.

موزه مردم ‌شناسي بيرجند در طبقه همكف عمارت مركزي اكبريه واقع شده است، كه هدف از ايجاد اين موزه به نمايش گذاردن چگونگي معيشت و زندگي مردمي است كه از طريق مشاغل و حرفي كه برعهده داشته ‌اند بدون بهره‌ گيري از تكنولوژي و زندگي امروزي امرار معاش مي‌ كردند.

اين موزه پيوندي را بين نسل جديد و گذشته پر افتخار نسل گذشته و پيشينيان او برقرار مي ‌كند و از مهمترين بخش‌ هاي آن مي ‌توان به بخش مراسم عروسي، قاليبافي، پارچه‌ بافي، سفالگري، عطاري، دستاسي و آهنگري كه در قالب مانكن ‌هايي به نمايش گذارده شده‌ اند اشاره كرد.

موزه مشاهير بيرجند

موزه مشاهير بيرجند در خانه تاريخي پردلي واقع در بافت تاريخي بيرجند داير شده است كه در اين موزه مجموعه‌ اي از زندگي ‌نامه ‌ها، اسناد و نسخ خطي، تأليفات، نشان‌ هاي ملي، علمي و ادبي، لوح‌ ها، عكس‌ ها و لوازم شخصي بزرگان علمي و فرهنگي اين خطه از ايران زمين به نمايش گذاشته شده است.

آثار اين موزه بر اساس دوره تاريخي از قرن هفتم تا سيزدهم هجري شمسي در دو بخش كلي و در دو طبقه به نمايش گذاشته شده است.

از نمونه‌ هاي جالب توجه در اين بخش نمايش اوراقي از نگاره‌ ها و مينياتورهايي است كه براساس ديوان خاوران‌ نامه ابن‌ حسام خوسفي كه در شرح دلاوري‌ هاي حضرت علي توسط فرهاد نقاش در قرن نهم هجري مصور شده است.