یک کارشناس ایتالیایی از خلیج فارس به عنوان منطقه استراتژیک بسیار مهم یاد کرد و گفت برای بررسی وضعیت آینده باید تحولات اخیر منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر "آلبرت بینیناچویلی" رئیس مرکز مطالعات آسیای میانه و قفقاز دانشگاه بولونیا ایتالیا در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: اهمیت خلیج فارس را باید در چارچوب اهمیت این منطقه برای ایران و دیپلماسی، اقتصاد و منافع ملی ایران ببینیم. خلیج فارس جزئی لاینفک از حیطه امنیتی جمهوری اسلامی ایران است. طبیعی است که دولت ایران به دنبال آگاهی از تحولات جهان عرب است. پژوهشگرانی که در کنفرانس بین المللی خلیج فارس شرکت کردند نظریات جالبی را ارائه کردند که می تواند راهگشای خیلی از مسائل موجود در این منطقه باشد.

وی افزود: مانند هر همایش بین المللی دیگر که معطوف مسائل مهم است، تلاش این همایش بر این است که رویکردهای جدید در این منطقه را پیش بینی کند و مسائل موجود را تحلیل و بررسی کند. یکی از این مسائل اعتراضات مردمی در بحرین و تحولات سوریه و مواضع مختلف کشورهای منطقه در قبال این دو مسئله است.

بینیناچویلی در ادامه یادآور شد: در این میان نقش ایران و عربستان به عنوان دو بازیگر منطقه ای بررسی می شود و البته نقش کشورهای فرامنطقه ای نیز مورد توجه است. از یک منظر دیگر می توان گفت ما هیچ موضوع جدیدی در خلیج فارس نداریم، موضوعی که طی دهه های اخیر در این منطقه مطرح بوده، راههای دستیابی و ساختن یک معماری امنیتی جدید است و در این خصوص اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. از جمله این که نظر ایران با آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس متفاوت است.

این کارشناس ایتالیایی در پایان تاکید کرد: ایران نقش مهمی را در منطقه داشته و رویکرد این کشور بر تمام روابط خلیج فارس تاثیر می گذارد. همچنین تحولات سالهای اخیر جهان عرب تغییراتی در منطقه خلیج فارس پدید آورده و صحنه پشت پرده ای را برای بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای ایجاد کرده است.