۲۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۵۹

خلیج فارس از نگاه کارشناسان-8

یک اتفاق کوچک در خلیج فارس تاثیری جهانی دارد/ایران الگوی کشورهای منطقه

یک اتفاق کوچک در خلیج فارس تاثیری جهانی دارد/ایران الگوی کشورهای منطقه

استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو با اشاره به اهمیت استراتژیک و اقتصادی خلیج فارس از ایران به عنوان الگوی مناسبی برای کشورهای منطقه یاد کرد.

 پروفسور "آفتاب کمال پاشا" استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو هند در مورد ویژگی های همایش بین المللی خلیج فارس امسال به خبرگزاری مهر گفت: همایشی که در بندرعباس برگزار شد، یک اتفاق بین المللی مهم در منطقه بود. این همایش نکات قابل توجهی داشت از جمله این که شهر بندرعباس به دلیل موقعیت استراتژیکش در تنگه هرمز یکی از مهمترین نقاط خلیج فارس به شمار می رود. در واقع این جا شاهراه اقتصاد جهان بوده و حجم بالایی از صادارت گاز و نفت منطقه به کشورهایی مانند چین، هند، اروپا و آمریکا از این مسیر عبور می کند.

وی افزود: موضوع دوم این است که کشورهای این منطقه منابع قابل توجه انرژی داشته و مناسبات اقتصادی گسترده ای با تمام جهان دارند و بهبود روابط بین این کشورها و گسترش مناسبات بین المللی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. سومین مسئله این است که شمار زیادی از کشورهای آسیایی و آفریقایی نیروی کار خود را به حوزه خلیج فارس اعزام می کنند و هم اکنون شاهد حضور صدها هزار نیروی کار هندی، فیلیپینی، سریلانکایی، بنگلادشی، یمنی، سومالیایی و دیگر کشورهای آفریقا هستیم. این افراد می توانند ارتباط خوبی بین این منطقه و دیگر مناطق جهان برقرار کرده و موجب تغییراتی در زمینه حقوق بشر و بهبود شرایط زندگی در منطقه شوند.

این کارشناس خاورمیانه در ادامه یادآور شد: عامل چهارم امنیت سرمایه گذاری در خلیج فارس است، در این زمینه علاوه بر آمریکا و اروپا، قدرتهای آسیایی نیز مانند چین و هند نقش فعالی دارند از این رو حفظ امنیت و صلح منطقه موضوعی حیاتی برای ادامه این سرمایه گذاری ها است. در واقع به دلایل سیاسی، اقتصادی و استراتژیک امنیت و صلح در خلیج فارس برای تمام کشورهای جهان مهم است چرا که این منطقه به عنوان قلب اقتصادی جهان مطرح است و هر تحول کوچکی در این جا موجب تغییر بهای نفت شده و بر تمام مناسبات اقتصادی جهان اثر می گذارد. حتی یک انفجار و یا یک درگیری کوچک باعث می شود تمام نگاهها به این منطقه معطوف شود که این نشان دهنده حساسیت آن برای جهانیان است.

وی تاکید کرد: مهمتر از این عوامل نقش و اهمیت منطقه خلیج فارس به عنوان یک قطب دینی و مهد اسلام مورد توجه است. این مسئله تنها به خاطر وجود اماکن مقدسی مانند مکه، مدینه، کربلا و مشهد که سالانه میلیونها نفر را از سراسر جهان به این منطقه می کشاند، بلکه به خاطر نفوذ فرهنگی کشورهای منطقه بر بخش وسیعی از جمعیت جهان است.

پروفسور پاشا در پایان گفت: خلیج فارس به خاطر این عوامل همواره صحنه مداخله قدرتهای خارجی بوده است و هر یک از آنها سعی داشته اند تحولات منطقه را به سود خود رقم بزنند. در این میان ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل این مداخلات ایستاده و نشان داده تصمیم گیرنده اصلی،کشورهای منطقه هستند. دیدگاه مستقل ایران از منطقه خلیج فارس به مناطق دورتر مانند مصر، تونس رفته و امیدها را برای تغییر و بهبود افزایش داده است. توانایی و پیشرفتهای ایران می تواند الگوی خوبی برای کشورهای منطقه باشد، چرا که این کشور نشان داد با وجود تمام تحریم ها و تلاش های غرب، می توان قدرت بزرگ سیاسی و اقتصادی بود.

کد خبر 2017978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha