معاون صنایع دستی کشور خبر خوش سال 92 را تغییر کاربری تعدادی از خانه ها و ابنیه تاریخی به مرکز فروش و نمایش صنایع دستی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی رحمتی هم معاون صنایع دستی کشور است و هم مدیرکل امور موزه های کشور. او به چند سوال نوروزی خبرنگار مهر پاسخ داد و بدترین خبر سال 91 را در حوزه صنایع دستی از دست دادن هنرمندان صنعتگر دانست.

عیدی شما به مردم و هنرمندان صنعتگر در سال 92 چیست؟

سعی می کنیم بتوانیم رونقی به حوزه فروش صنایع دستی بدهیم و مردم نیز بتوانند از مقصدهای گردشگری خود صنایع دستی را به عنوان سوغات به شهرهای محل سکونتشان ببرند به همین منظور برپایی 400 بازارچه در قالب 4500 غرفه و چادر عشایری را در دستور قرار دادیم تا با صنایع دستی و هنر به استقبال مردم برویم. علاوه بر آن ایجاد 31 بازارچه در 31 استان نیز در دستور کار قرار گرفته است اما هنوز در مراحل اولیه به سر می برد با این حال بناهایی که در اختیار صندوق حفظ و احیاست را با کاربری صنایع دستی در اختیار صنعتگران قرار می دهیم تا بتوانند تولیدات خود را در معرض نمایش و فروش بگذارند.

بدترین اتفاق سال 91 در حوزه صنایع دستی چه بود؟

از دست دادن هنرمندانی مانند مرحوم داستانپور برای ما ضایعه بزرگی بود.

و بهترین اتفاق؟

افزایش نسبی صادرات صنایع دستی و پیشی گرفتن آن نسبت به صادرات فرش.

از آنجا که شما مسئولیتی در حوزه موزه ها بر عهده دارید آیا شده که حسرت انجام کاری که در سال 91 آن را به پایان نرسانده اید را بخورید؟

هر کاری گه گفتیم و من قول انجامش را دادم سعی کردم، در سال 91 انجام دهم برخی از آنها نیز هنوز فرصت انجامشان باقی است مانند افتتاح موزه های منطقه ای که تا تیر ماه مهلت دارم راه اندازی کنم.

بدترین اتفاق در حوزه موزه ها در سال 91 چه بود؟

یادم نیست اگر من مدیر خوبی باشم باید بدترین اتفاقات را که همان تهدیدهاست به فرصت تبدیل کنم.