مشهد - خبرگزاری مهر: ترسيم روشن ترين آسمان در افق سلامت اين سرزمين در آن شبهايي رقم مي خورد که پرستاری با وجدان بیدار، جانش را در معرض خطر می گذارد تا فروغ زندگی بیماری خاموش نشود، اين در حالي است كه هنوز برخی از مردم و مسئولان به این باور نرسیده اند كه با وجود کمبود نیرو و تجهیزات در بیمارستانها این فداکاری است که همچنان حرف اول را می زند.

به گزارش خبرنگار مهر، قانون ارتقا بهره وری پرستاران هنوز اجرا نشده است و شبهای یلدایی بیمارستانهای ایران هنوز برای پرستاران سحر ندارد و نوروز امسال نیز این شاغلین در حرفه مقدس پرستاری هستند که باید بار کمبود اعتبار، نیرو و تجهیزات را به دوش بکشند.

مسئولان سلامت کشور معتقدند که عادلانه نیست از سفره‌ای كه در بیمارستان‌ها و مطب‌ها گسترده شده سهمی منصفانه به پرستار تعلق نگیرد اما در ایام نوروز هر پرستار به جای 36 ساعت موظف شده 100 ساعت شیفت داشته باشد و در حالی روز پرستار را پشت سر می گذاریم که جامعه پرستاری نسبت به اجرایی نشدن قوانین مربوط به پراين شغل راضی نیستند.

لزوم احیای جایگاه واقعی پرستاران

سرپرستار بیمارستان 22بهمن مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: پرستاران هنوز جایگاه واقعی خود را ندارند و اغلب بیماران توقع بیش از انتظار از پرستاران دارند و گمان می کنند که پرستار باید همه کمبودها را در نظام سلامت جبران کند.

ماهرخ قهرمان بیان می کند: پرستاران بیمارستانهای دولتی خوشبختانه از سال گذشته مقداری حقوقشان بالا رفت و بیمه نیز هستند و البته پرستاران شاغل در بخش خصوصی ممکن است ساعتی یا قراردادی کار کنند.

اجرایی نشدن قانون ارتقا بهره وری در مشهد

وی تاکید می کند: قاون ارتقا بهره وری هنوز در مشهد اجرا نشده است و به عنوان مثال با اجرای این قانون در شیفت شب پرستاری که 12 ساعت کار می کند باید به علت سختی کار برایش18 ساعت محاسبه شود.

پرستار پرتلاش شهرمان با بیان اینکه پزشک و پرستار در ایران جایگاه اصلی خود را ندارند می گوید: در بیمارستانهای کشور ما بیمار که مراجعه می کند در تمام شبانه روز مسئولیتش برعهده پرستار است و کار اصلی را برای او پرستار انجام می دهد در حالی که پزشک تنها در مطب بیمار را معاینه و ممکن است که دیگر سراغی از او نگیرد .

وی یادآور می شود: در کشورهای دیگر پزشک هم مانند پرستار پا به پای بیمار و پرستار است تا شرایط بهبودی و سلامت برای بیمار ایجاد شود و اصلا قابل مقایسه با ایران نیست.

فارغ التحصیلان پرستاری نگران کار نباشند

پرستار پرستاره پایتخت معنوی ایران می افزاید: سال گذشته دربیمارستانهای دولتی جذب نیرو انجام گرفت و این کمبودها بیشتر در بیمارستانهای خصوصی و خیریه به چشم می خورد.

وی در خصوص امکان جذب نیرو و اشتغال در این پیشه می گوید: اغلب پرستاران قدیمی در شهر مشهد به دوران بازنشستگی نزدیک می شوند و با وجود کمبود نیرو فارغ التحصیلان در این رشته از دانشگاهها به راحتی می توانند جذب بازار کار شوند.

پرستار پرسابقه مشهدی می گوید: باید با وجود استرسها و سختی کار مسائل حاشیه ای و رفاهی پرستاران در نظر گرفته شود و در کشورهای توسعه یافته مرخصی برای پرستاران در سال دو بار الزامی است.

وی بیان می کند: رسانه ها بايد درباره حرفه پرستاري اطلاعات كسب كنند و صرفاً این نباشد که در روز پرستار مشكلات پرستاران را پيگيري كنند، و باید شناخت كافي از حرفه پرستاري به جامعه انتقال داده شود.

لزوم حمایت از مراکز مشاوره و خدمات پرستاری

وی بیان می کند: از مسائلی که در سیستم پرستاری و وزارت بهداشت فراموش شده، مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل است که مستقیما توسط پرستاران اداره می شود و هنوز پوشش بیمه های برای آنان لحاظ نشده است.

قهرمان می گوید: هزینه های سنگین مراقبت از بیماران مزمن که نیازمند خدمات طولانی مدت هستند راهکار مناسب تری جز استفاده از خدمات پرستاری در منزل ندارد و به این صورت می توان هزینه خانواده و نظام سلامت را برای مراقبت از اینگونه بیماران کاهش داد.

وی یادآور می شود: این مراکز در کشورهای توسعه یافته تحت عنوان آژانسهای پرستاری، بیماران نیازمند خدمات پرستاری را شناسایی و به آنها در منازل خدمات می دهند.

پرستار فداکار شهرمان مشهد می افزاید: فعال شدن مراکز مشاوره و مراقبت پرستاری در کشور، علاوه بر کاهش هزینه های نظام سلامت، میزان عفونتهای بیمارستانی را نیز کمتر می کند.

ارتباط عاطفی با پرستار در مراکز خدمات

وی می گوید: در حالی که در بیمارستان، یک پرستار برای 2 بیمار بخش آی سی یو وجود دارد اما در منزل، یک پرستار به یک بیمار خدمات می دهد که این مسئله در ارتباط عاطفی بیمار و خانواده او نیز موثر است.

وی تاکید می کند: با حمایت های دولتی از مراکز خصوصی می توان به راهکاری برای بهبود وضع پرستاران در بخش خصوصی دست یافت.

قهرمان می گوید: همچنین در صورتی که خدمات ارائه شده در مراکز پرستاری تحت پوشش بیمه قرار بگیرد اقبال مردم نیز در استفاده از خدمات مناسب این مراکز افزایش خواهد یافت.

افزایش ساعت کار پرستاران در نوروز

در ایام نوروز هر پرستار به جای 36 ساعت موظف شده 100 ساعت شیفت داشته باشد و در این زمینه عضو شورای عالی نظام پرستاری در گفتگو با مهر بیان می کند: در حالی روز پرستار را پشت سر می گذاریم که جامعه پرستاری نسبت به اجرایی نشدن قوانین مربوط به پرستاری راضی نیستند.

محمد شریفی مقدم می گوید: قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت و اجرای کاهش ساعت کار پرستاران است و مسئولین امر در حالی این قانون را اجرایی و تمام شده می دانند که هدف قانونگذار این بوده که ساعت کار پرستاران به دلیل سختی کار، کاهش یابد.

وی یادآور می شود: حضور در اورژانسها و بخشهای ویژه باعث شد قانونگذار شرایطی ایجا کند تا حضور پرستار در این محیطها کمتر شود و به این ترتیب موضوع استخدام 23 هزار پرستار مطرح و انجام شد که متاسفانه این نیروها بعد از جذب در محل خودشان قرار نگرفتند

.

شریفی مقدم می گوید: بعد از جذب نیروی جدید پرستاری، نه تنها کمبود پرستار جبران نشد بلکه نسبت به گذشته شاهد بروز مشکلات بیشتری هستیم.

زندگی پرستاران تحت الشعاع کار

وی به ساعت کار پرستاران در ایام نوروز اشاره و می افزاید: با توجه به اینکه فعالیت بیمارستانها و مراکز درمانی تعطیل بردار نیست ساعت کار پرستاران را به گونه ای است که زندگی آنها تحت الشعاع قرار گرفته است.

وی با بیان این مطلب که هیچ گروهی مثل پرستاران تحت فشار کاری نیست، افزود: این چه منتی است که می گویند قانون کاهش ساعت کار پرستاران را اجرا کرده ایم در حالی که باید 100 ساعت شیفت کاری در هفته داشته باشیم.

شریفی مقدم، پیامد کمبود نیروی پرستاری را ناشی از نارضایتی پرستاران از اجرا نشدن قوانین پرستاری عنوان کرد و گفت: ترک شغل و مهاجرت پرستاران، نتیجه همین سیستم معیوبی است که مدام در حال تکرار و چرخش است.

شبهای یلدایی پرستاران را سحر کنیم

باید به این نکته توجه داشت  که در کشور ما پزشک پس از معاینه وحتی عمل جراحی بیمارستان را ترک می کند و این پرستار است که روزها و ساعت های متوالی در جهت بهبود و ارتقا سلامت بیمار وقتش را در شیفت های یلدایی بر بالین بیماران می گذراند.

روز پرستار بهانه ای است تا دولت و مجلس در پاداش حتی یک شب از شبهای یلدایی بیمارستان برای برطرف کردن مشکلات پرستاران توجه ای ویژه پیدا کند و تمام توان خود را برای رفع مشکلات این قشر فداکار به کار بگیرند.

.....................................

گزارش: زهره رنگ آمیز