۱۵ دی ۱۳۹۲، ۶:۳۹

مهر گزارش می دهد؛

سریال تکراری " کمبود پرستاران" در مشهد/ بیمارانی که صبر ایوب دارند

سریال تکراری " کمبود پرستاران" در مشهد/ بیمارانی که صبر ایوب دارند

کمبود نیروی انسانی در بیمارستانهای مشهد دردی کهنه است که هرچند سریالی تکراری است اما همچنان در مراکز درمانی اکران می شود و در این میان بیماران هستند که برای رسیدگی به دردشان باید صبر ایوب داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر از مشهد، آخرین بار که به همراه یکی از بستگان گذرم به یکی از بیمارستانهای مشهد افتاد جمله جالبی که در جواب درخواست از پرستار شنیدم این بود" تعداد بیمارن زیاد است و من دو دست بیشتر ندارم "و این جمله حکایت از دردی کهنه در بیمارستانهای این شهر به نام "کمبود نیروی انسانی" دارد.

کمبود پرستار در بیمارستانها ی مشهد هم مانند سایر نقاط کشور دردی کهنه است و البته وقتی بیمار باشی و نیاز به همراهی یک پرستار داشته باشی آنچه دردت را عمیق تر می کند این است که زمانی را در انتظار بمانی تا پرستاری خسته از رسیدگی به هفت بیمار دیگر به تو برسد و اگر شانس داشته باشی با اخلاق باشد پاسخگوی تو باشد.

شاید دیدن سریال "پرستاران" توقع ما را بالا برده باشد در اینکه چه اندازه موثر است که هر بیمار یک پرستار و مددکار را در کنار خود داشته باشد تا علاوه بر امداد رسانی و مراقبت درمانی کمک های  روحی و روانی نیز به او برسد.

همه ما سرو کارمان به بیمارستان  افتاده و برای هر کدام ما این لحظات به خاطر بیماری عزیزمان خاطره ای خوش نبوده اما آنچه می تواند این درد بیماران و غم همراهان را کاهش دهد نحوه برخورد و رسیدگی پرستاران و پزشکان است.

تاکنون چند بار همراه بیماران مختلف بوده ام و از همراهی با این افرادهربار به یک نتیجه رسیده ام " پرستارانی که پاسخگوی نیاز بیماران به دلایلی از جمله حجم کار و خستگی نیستند" .

کمبود ها میان بیمار و پرستار را شکر آب می کند

 هفته ای که رفت به همراه یکی از بستگان برای تولد فرزندش به یکی از بیمارستانهای تخصصی خیریه مشهد مراجعه کردیم و البته آنچه زحمات قشر پر تلاش پرستار را در این مرکز درمانی کمرنگ نشان می داد کمبود نیروی پرستار بود که باعث می شد گاهی میان بیماران و پرستاران  به خاطر تاخیر در رسیدگی ها، عجله در کار به خاطر حجم بیماران و پایین بودن ارائه خدمات به خاطر خستگی شیفت های طولانی شکر آب شود.

بعد از یک شبانه روز انتظار در راهرو های بیمارستان پرستار از تولد کودک خبر داد و اجازه همراهی با بیمار به من داده شد، تولد یک نوزاد خوشایند است اما وقتی مادر تحت عمل سزارین قرار گرفته باشد،مراقبت از نوزاد و مادر کمی سخت تر است.

ساعتی از عمل سزارین گذشته بود اما پرسنل پرستاری به علت حجم بیماران و اینکه تقریبا هر یک مراقبت از هشت بیمار را به عهده داشتند جوابگو نبودند.

آن شب گذشت و روز بعد پرستار نوزادان برای تزریق واکسن بدو تولد به اتاق ما آمد، این پرستار نیز با عجله و بدون ملاحظه دست نوزادی که در خواب بود را کشید و واکسن را تزریق کرد و وقتی صدای و نوزاد و مادرش با هم درآمد گفت : "چه خبر است من وقت ندارم برای هر کدام از شما معطل شوم".

نزدیک ظهر هم که شد بستری بیماران جدید آغاز شد و پرستارانی که  برای بستری بیماران جدید وارد اتاق می شدند، هربار داد بیماران  را که بی ملاحظه و با عجله جا به جا می شدند را در می آوردند و وقتی اعتراض بیماران بلند می شد می گفتند " اگر شما دلتان درد می گیرد ما همه بدنمان تا مغز سرمان از خستگی کار می سوزد"

در برخی از شهرستانها پرستاران به ارائه 15 شیفت کاری در هفته مشغولند

سر پرستار باز نشسته بیمارستان هفده شهریور مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند:در برخی از شهرستانها پرستاران به ارائه 15 شیفت کاری در هفته مشغولند این وضعیت نه تنها منجر به بهبود ارائه خدمات به بیماران نمی شود بلکه عوارض زیادی را متوجه سلامت بیمار و پرستار می کند.

فاطمه طوسی بیان می کند: به طوریکه تعداد زیادی از 50 درصد پرستاران کشور با بیش از 15 سال سابقه خدمت، دچار انواع بیماریهای جسمی و اسکلتی هستند.

وی عنوان می کند: خستگی شدید کادر پرستاری در بیمارستانها باعث می شود که در ارائه خدمات مطلوب به بیماران دچار مشکل شده و بعضا غفلتهایی در مراقبتهای درمانی رخ می دهد که منجر به مرگ بیمار می شود.

نقش پرستار در بهبود بیمار

چند ماه قبل؛ مادرم مورد عمل جراحی مغز و اعصاب زیر نظر یکی از پزشکان باسابقه شهر و در بیمارستان تخصصی قرار گرفت تا ما خیالمان از بابت موفقیت این عمل و مراقبت از مادر راحت باشد و خوشبختانه با موفقیت این عمل جراحی انجام شد.

در اولین شب بعد از عمل جراحی بازهم من بودم که همراهی مادر را به عهده داشتم و آن شب بر اضطرابی که از درد مادر داشتم عدم پاسخگویی پرستار شیفت  شب نیز اضافه شد .

ساعتی از شب گذشته بود که متوجه شدم بالش مادر خیس شده است به سراغ پرستار رفتم و او با خونسردی گفت حتما عرق کرده و تنها بالش او را عوض کرد.

ساعتی دیگر گذشت و باز بالش مادر خیس شد و من اعتراض کردم که شاید که این خونابه است و خواهش کردم که پانسمان مادرم بازبینی شود اما باز هم از ما اصرار و از پرستار انکار.

خلاصه صبح شد و شیفت پرستار مربوط عوض شد و پرستار شیفت صبح که به سرکشی بیماران آمد با دیدن بالش خیس مادر و شرح حال من بلافاصله با پزشک مربوطه تماس گرفت و دکتر خود را به بالین او رساند.

بعد از معاینه پزشک جراح معلوم شد که بخیه سر او باز شده و مایع زیر پوست سر مادر در حال تخلیه بوده است؛ به دستور پزشک  پس از بخیه مجدد و پانسمان ، دوره بستری مادر طولانی ترشد، اینجا بود که داد آقای  پزشک و من  با هم درآمد که پرستار شیفت شب چرا سهل انگاری کرده است.

این ماجرا با مراجعه به رئیس بیمارستان تنها با تخفیف در هزینه بیمارستان و عذر خواهی تمام شد  اما بازهم من به این نتیجه رسیدم که نقش یک پرستار آگاه در وضعیت مرگ و میر یا بهبود بیمار تا چه اندازه موثر تر از نقش خصوصی بودن بیمارستان و تبحر پزشک  است.

کمبود کادر پرستاری یکی از علتهای اصلی بروز حوادث در بیمارستانها

همچنین سرپرستار بیمارستان 22بهمن مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: هرچند آمار دقیق و مستندی از مرگ و میرهای پنهان در بیمارستانهای کشور وجود ندارد  اما شواهد امر حاکی از این است که کمبود شدید کادر پرستاری یکی از علتهای اصلی در بروز چنین حوادث ناگواری است که قطعا وزارت بهداشت و متولیان حوزه سلامت می بایست در این زمینه نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

ماهرخ  قهرمان می گوید: بیماران توقع بیش از انتظار از پرستاران دارند و گمان می کنند که پرستار باید همه کمبودها را در نظام سلامت جبران کند.

قهرمان معتقد است اینکه در تمام شبانه روز مسئولیت بیمار در بیمارستانهای کشور ما برعهده پرستار است عادلانه نیست در حالی که پزشک تنها در مطب بیمار را معاینه و دیگر سراغی از او نمی گیرد.

وی می گوید: پزشک و پرستار پا به پای هم باید در کنار بیمار باشند تا شرایط بهبودی و سلامت برای او ایجاد شود.

کمبود پرستار در نظام سلامت کشور کاملا مشهود است

به گفته رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد نیز، کمبود پرستار در نظام سلامت کشور کاملا مشهود است ولی هنوز آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

احمد نجاتیان عنوان می کند:  رقم های معادل 0.8 تا یک نفر پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی تنها آمار موجود در این زمینه است اما آنچه واضح است کمبود پرستار در نظام سلامت است.

بیماران مشهدی صبر ایوب دارند

در حال حاضر تعداد پرستار نسبت تختهای بیمارستانی و بیماران در کشور بسیار کم است به طوریکه هنوز در بیمارستانهای کشور به ازای هر تخت در 24 ساعت تعداد نیروی پرستاری تقریبا نیم تا هشت دهم و 100 ساعت شیفت کاری در هفته است که سبب تاخیر در رسیدگی ها، عجله در کار به خاطر حجم بیماران و پایین آمدن کیفیت ارائه خدمات به خاطر خستگی شیفت های طولانی می شود.

و این قصه همچنان در بیمارستانهای این شهر جاری است و بیماران مشهدی که صبر ایوب دارند زحمت پرستاران را درک می کنند و به آنها حق می دهند که با دو دست و 100 ساعت کار طاقت فرسا در هفته از پس رسیدگی به همه بیماران بر نیایند و امیدوارند که با توجه مسئولان آخر این قصه به بهبود وضعیت پرستاران و نجات بیماران بیانجامد.

............................

گزارش: زهره رنگ آمیز

کد خبر 2207805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha