کارشناس مرکز ملی مطالعات استراتژیک اوکراین تاکید کرد وقتی که قدرتهای خارجی به حمایت خود از گروههای شورشی در سوریه ادامه می دهند، یافتن راهی برای صلح و بازگشت امنیت و ثبات بسیار مشکل می شود.

"فابریکا ناتالیا" کارشناس خاورمیانه از مرکز ملی مطالعات استراتژیک اوکراین در گفتگو با خبرگزاری مهر به تشریح وضعیت سوریه در  دومین سال بحران این کشور پرداخت و گفت: طولانی شدن درگیری در سوریه سبب شده دستیابی دو طرف به راه حلی مسالمت آمیز دشوار شود. طی این دو سال، وضعیت این کشور هر روز بدتر شده و قربانیان اصلی این وضعیت نیز مردم سوریه هستند.

وی افزود: این وضعیت در واقعیت تراژدی بزرگی برای تمام منطقه به شمار می آید. از این رو تمام کشورهای منطقه باید نگران تحولات سوریه بوده و با تمام توان خود از خونریزی و خشونت بیشتر در این کشور جلوگیری کنند.

این کارشناس اوکراینی در ادامه یادآور شد: با این حال در صورت همکاری و توافق بازیگران منطقه ای و بین المللی در مورد سوریه، می توان به نتیجه مذاکرات طرفین درگیر این کشور امیدوار بود. این کشورها به جای حمایت از منافع خود در سوریه باید به فکر جان و سرنوشت ملت سوریه باشند.

وی در پایان تاکید کرد: وقتی که قدرتهای خارجی به حمایت خود از گروههای شورشی در سوریه ادامه می دهند، یافتن راهی برای صلح بسیار مشکل می شود، به همین دلیل باید گفت برقراری صلح در سوریه نیازمند همکاری و توافق بازیگران تحولات سوریه است. در این میان کشورهایی مانند ایران می توانند به عنوان میانجیگر نقش موثری ایفا کنند.