سنندج - خبرگزاري مهر: در ميان كوه هاي سر به فلك كشيده و در دل دره اي زيبا با مناظر بكر طبيعي روستايي به نام پالنگان قرار گرفته كه به دليل شكوه معماري همواره زبانزد خاص و عام است و اين روزها ميزبان خيل عظيمي از مسافران و مهمانان نوروزي است.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از عبور از جاده هاي پر پيچ و خم و در ميان مناظر زيباي طبيعي در شهرستان كامياران به روستايي مي رسيد كه نه تنها معماري خاص و پلكاني آن، بلكه مناظر بكر منطقه نيز تا حدي زيباست كه چشم هر بيننده اي را به سوي خود مي كشد.
 
روستای پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان است و در ۴۷ کیلومتری شمال غرب این شهر و در دره تنگی ور قرار دارد. این روستا در دامنه کوه و در دو طرف دره قرار گرفته و خانه های آن با سنگ و عموما به حالت پلکانی ساخته شده و پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالا محسوب می شود.
 
این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه‌ تنگی ور قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد. رودخانه خروشان تنگی ور که از میان آبادی می گذرد آن را به دو قسمت تقسیم کرده است و خانه های روستا با سنگ و بیشترشان به صورت خشکه چینی ساخته شده است.
 
این ناحیه از مراکز مهم استان کردستان در دوره سلجوقی به بعد بوده است و قلعه پالنگان که مجاور روستا و در بالای کوه قرار دارد بیانگر این مطلب است. با توجه به بقایای مساجد، منازل قدیمی و باغ های زیبای این روستا به نظر می رسد که شالوده اصلی آن به دوره سامانی بازمی گردد. روستا دارای گورستان قدیمی است که چند سنگ قبر با خط کوفی مربوط به قرن ششم و هفتم در آن وجود دارد، اما از همه مهمتر بافت معماری پلکانی روستا است که دارای ارزش فراوان است.
 
 
عادت همه شده زمانی كه معماری پلكانی را می شنوند نام و سیمای ماسوله را به یاد می آورند، اما پالنگان نیز معماری پلكانی دارد و حیاط هر خانه پشت بام همسایه مهربان اوست. خانه های اینجا به طور كلی با مصالح بومی به ویژه سنگ بنا نهاده شده است و رسمی است كه از كهن تا به امروز نسل در نسل دانش آن منتقل شده است و تمام خانه های این روستا به طریق سنگ چین ساخته شده اند.
 
در اینجا قامت سخت و مقاوم كوه را با متانت تراش می دهند و در فضای ایجاد شده، سنگ های كنده شده به صورت خشكه چین توسط استادان چیره دست روی هم بنا می شوند و نتیجه كار خانه ای می شود آرام و چشم نواز، به رنگ كوه كه تنها كمی تغییر فرم داده است.
 
البته كمی آن سوتر در اورامان نیز این معماری به وفور دیده می شود. این معماری خود بر زیبایی این روستای كهن در دامن بكر طبیعت افزوده است. آن هنگام كه ساكنان این خانه های زیبا با اشارت دستان از راه دور سلام ات می كنند و هنگامی كه باب سخن آغاز شد بر خوان ساده خویش به میزبانیت می نشینند.
 
البته یك چیز مهم این روستا را از دیگر جاهای مشابه همچون ماسوله متمایز كرده است و آن این است كه خانه ها در میان دیواره ای كوهستانی محصور شده و چشم انداز فوق العاده ای پیدا كرده است.
 
روستای پالنگان افزون بر ۲۰ چشمه جوشان در دره تنگی ور دارد که آب زلال و خنک خود را به رودخانه تنگی ور می ریزند و آبشارهای حاصل از ریزش آب این چشمه ها بسیار دیدنی است.
 
 
به واسطه خصوصیات آب رودخانه تنگی ور و این چشمه ها، بزرگ ترین مجتمع های پرورش ماهی در کنار این روستا ساخته شده است که بیشتر گردشگران به علت تازگی و نوع ماهی ها و همچنین قیمت مناسب آن برای غذا و همچنین دستاورد سفر به پالنگان، اقدام به طبخ ماهی در محل می کنند و اهالی این روستا بخشی از مایحتاج خود را از این رودخانه تأمین می کنند.
 
روستای پالنگان بسیار سرسبز و دارای آب و هوای بسیار مطلوب و دل انگیز در فصل های بهار، پائیز و زمستان است و از این لحاظ از دیدنی ترین نقاط استان کردستان به شمار می رود.
 
روستای پالنگان نزدیک به هزار نفر جمعیت دارد که مذهب اکثریت آنها سنی است و به لهجه اورامی صحبت می کنند. با این که پالنگان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد اما به دلیل آسفالت بودن مسیر، در تمام طول سال امکان بازدید از این روستا وجود دارد.
 
اسب سواری، گرزبازی، قل قلان و چاک چاک از بازی های محلی پالنگان است که در ایام غیرکاری مانند پاییز و زمستان در اکثر کوچه ها و چشم اندازهای روستا برگزار می شود. پالنگان یکی از هفت روستای هدف در گردشگری استان کردستان است که پس از انجام مطالعات کارشناسی بدون هیچ تغییری در بافت خود به روستای گردشگری تبدیل می شود.