مشهد - خبرگزاري مهر: تماشای رقص قطرات آب از فراز بلندترین صخره ها از زیباترین جلوه های طبیعی و گردشگری در خراسان رضوی است که از آن جمله می توان آبشارهای اخلمد، اورتکند، قره سو و آبگرم را نام برد، این آبشارها که قدمت آنها به بیش از 700 سال می رسد از دل کوههای هزار مسجد سرچشمه می گیرند و هیجان ریزش قطرات تند باران را برای گردشگران تداعی می کنند.

به گزارش خبرگزاري مهر،" دره اخلمد" با قدمتی 700 ساله در حصار صخره های کوههای آهکی چناران است و در ورودی دره اخلمد بندی است که در زمان بایسنغر میرزای تیموری فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم ساخته شده است و چهار آبشار زیبا در این دره افسانه ای از دلالیل جذب گردشگران است.

"آبشار اُرتکند" واقع در تفریحگاه زیبایی ارتکند "خنک رود" نیز یکی دیگر از مناطق بکر و ییلاقی استان در کیلومتر ۱۱۰ مسیر مشهد به کلات نادری است و این تفرجگاه به دلیل آبشارهای زیبا ، کوه‌ های سربه فلک کشیده و غار آبی بسیار زیبایش، از دیر باز مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی است.

آبشاری در روستای اخلمد چناران

آبشار اخلمد، آبشاری در چناران است که در ۲ کیلومتری روستای قدیمی اخلمد جريان دارد و آهکی بودن جنس کوه‌ های اخلمد باعث پیدایش حفره‌ های ژرف مدور در زیر این آبشار شده‌ است.

این دره دارای دیواره ‌های صخره‌ ای با ارتفاع حدود ۲۰۰-۳۰۰ متر می‌ باشد که یکی از بزرگ‌ ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگنوردی در ایران می ‌باشد.

از دیواره ‌های معروف آن می‌ توان به دیواره سفید - الله اکبر - عقاب  اشاره کرد واین دره دارای چندین آبشار می‌ باشد که ۴ تای آنها دایمی و چندین آبشار فصلی دارد، آبشار اصلی اخلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد .

این آبشار که در فصل تابستان یکی از مهم ‌ترین مناطق مورد علاقه گردشگران است بیش از 23 متر ارتفاع دارد.

این منطقه همچنین با عبور یک رودخانه دائمی از آن دارای یک بند تاریخی 700 ساله و10 دیواره سنگی با دو جان پناه کوهنوردی است.

برای رسیدن به اخلمد باید جاده آسیایی را ۱۷ کیلومتر به سمت شهرستان قوچان پیمود و پس از آن نیز با پیمودن  ۲/۵کیلومتر جاده آسفالته دسترسی به اخلمد که از میان باغ ها و رودخانه می ‌گذرد به آبشار معروف آن رسید.

دره سرسبز اخلمد دارای دو آبشار در امتداد هم است که ارتفاع آبشار دیگر آن به ۱۷متر می‌ رسد و آبشار اخلمد دیواره های عمودی و بلند کوه های آن ،‌ هوای پاکیزه و ییلاقی ،‌ و انواع میوه های گیلاس و سیب درختی آن مشهور است .

در ورودی دره اخلمد، بندی است که به همت و یا در زمان بایسنغر میرزای تیموری فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم ساخته شده است و باغات فراوان و میوه های آن مخصوصا "سیب اخلمد" معروف است .

آبشار آبگرم در كلات

با عبور از روستای آبگرم واقع در شهرستان کلات و گذر از راهی كه نیم ساعت طول خواهد کشید به منطقه اي خوش آب و هوا با داشتن چشمه‌ های آبگرم و زیباترین چشم انداز یعنی آبشار آبگرم در کلات خواهید رسید.

آبشار و غار آبی" ارتکند" پذیرای گردشگران خارجی

آبشار اُرتکند ، تفریحگاه زیبایی ارتکند "خنک رود" یکی دیگر از مناطق بکر و ییلاقی شهرستان کلات نادر است و این تفرجگاه به دلیل آبشارهای زیبا ، کوه‌ های سربه فلک کشیده و غار آبی بسیار زیبایش ، مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی می ‌باشد.

این مجموعه در کیلومتر ۱۱۰ مسیر مشهد به کلات نادری و در روستای قلعه نوی کلات می‌باشد که از جاده اصلی ۱۸ کیلومتر فاصله دارد.

این آبشار در حوالی بخش زاوین است و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱٬۴۰۰ متر و متوسط بارندگی سالیانه ۲۴۷ میلی متر است.

برای رسیدن به آبشار ابتدا باید از روستای سررود ارتفاع 1160 از سطح دریا که در فاصله 7 کیلومتری از جاده اصلی قرار دارد گذر کنیم.

این روستا دارای آب و هوای خشک می باشد و کوه های تک خانه در 8 کیلومتری غرب و سرشاو در 3 کیلومتری شمال شرق این آبادی واقع شده اند.

در مسیر دره پس از گذشتن از باغ ها و شالیزارها و چندین مجموعه پرورش ماهی ، به روستای کوچک ارتکند در فاصله 5 کیلومتری سررود می رسیم که ارتفاع آن از سطح دریا 1480 متر می باشد و رود ارتکند که از کوه های" هزار مسجد" سرچشمه می گیرد از کنار این آبادی می گذرد.

صخره های قره داغ پوشیده از درختان "اورس"

مسیر دره اصلی با شیب تند و عمق زیاد ، خود را تا گذرگاه قله قره داغ، بلندترین ارتفاع منطقه، بالا می کشد و ارتفاع قله تا کف دره به حدود 1000 متر می رسد که این دره به صورت چین دار، صخره ای، مرتفع، و با درختان منفرد اورس خود نمایی می کند.

در این مسیر پس از طی 5 کیلومتر به تفرجگاهی می رسیم که در سمت چپ آن دره آبشار "خانه زو" و در سمت راست آن دره "درخت بی بی"  کال قره داغ قرار دارد به طوری که مسیر اصلی ، از سمت چپ از میان رودخانه و درختان به سمت آبشار ارتکند پیش می رود که در ابتدای این مسیر دره با عرض کم و درختان انبوه مشاهده می شود.

تا اینکه راه از مسیری سنگی و پر آب ادامه پیدا می کند و در نهایت به منطقه بازی می رسد که "خانه زو" نامیده می شود و معمولاً دراین منطقه علفزارهای بلند و پوشش پراکنده درختان اورس دیده می شود که در فصول بهار و تابستان مورد استفاده گوسفند داران قرار می گیرد.

گذر از تونل های آبی

در این مسیر پس از طی یک سربالایی دوباره دره باریک شده و در سمت راست آن تونل پر آب همراه با آبشار کوچک اما زیبا به چشم می خورد.

سپس از سمت چپ قسمت انتهایی مسیر را ادامه می دهیم و پس از یک درگیری مختصر با سنگ به مسیری باریک با دیواره های سنگی بلند واقع در دو طرف آبشار می رسیم که این آبشار 10 متر ارتفاع دارد و به شکل کلاهک بوده که دیواره های سنگی بسیار زیبا و پوشیده از آب آن را احاطه کرده اند و آب از همه طرف به شکل های مختلف از دل سنگ بیرون آمده و به رودخانه جاری می شود.

گفتنی است، که وجه تسمیه "خانه زو" نیز از همین قسمت که سرچشمه رود است ، گرفته شده و ادامه مسیر بعد از آبشار بدون کار فنی امکان پذیر نمی با شد.

زمان طی شده از اردوگاه تا محل آبشار یک ساعت و 40 دقیقه می باشد و مسیر برگشت از آبشار همان مسیر طی شده در رفت بوده که طبعاً در زمان کمتری حدود یک ساعت طی می شود.

منطقه ارتكند به دلیل ارتفاعات و ناهمواری های طبیعی همواره مورد علاقه كوهنوردان و نیز ورزشكاران می‌ باشد .

آبشار قره ‌سو جنوب غربی کلات

آبشار قره ‌سو در جنوب غربی شهرستان کلات نادری و در فاصله پنج کیلومتری آن و در یک کیلومتری جاده لاین از سمت کلات واقع شده ‌است.

طبیعت زیبا و آب و هوای ییلاقی ، وجود آبشار های بلند با دره ‌های تنگ ، موقعیت قره سو را ممتاز می‌ کند و وجود هشت آبشار و چشمه‌ های خنک و نردبان ‌های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار ، از عواملی هستند که مسافران را به طرف خود جلب می‌ کند.

ارتفاع متوسط این منطقه از سطح دریا حدود ۱۱۹۰ متر می ‌باشد . آبشار های مذکور پس از نمایش رقص زیبایی خود در آبشار های هشتگانه ، به مصرف باغات و آب شرب اهالی در پایین دست می ‌رسد.

قره سو دهی است که تمام "المان های زیبای روستایی" را در خود دارد و تا چشم کار می کند درختان خزان زده پاییزی را در دل خود جا داده است که بر فرشی سبز و زرد ایستاده اند .

"زنجیره زنان" کلات "نان داغ" را به "نادر شاه" می رساند

مرغ و خروس های محلی از دل هر حیاط بیرون می زنند و لابلای کله های گاو و گوسفند ها مخفی می شوند و درون حیاط هر خانه ای تنوری وجود دارد که زنان روستایی در آن نان هایی شیرین و گرد می پزند که مزه ای فراموش نشدنی دارند.

"قره سو" به معنای " آب سیاه"

قره سو واژه ای است ترکی و به معنی "آب سیاه" است و چون بستر و کف رودخانه را سنگ های سیاه پوشانده ، وقتی آب روی آنها حرکت می کند ، مسیر رودخانه سیاه دیده می شود.

این منطقه کوهستانی پر آب و مصفا مکانی جذاب برای گردشگران بوجود آورده است و آبشار های دیدنی و زیبایی را در دل خویش جای داده است .

در طول مسیر بر دیواره های سنگی آبشار ها نردبان های فلزی نصب گردیده تا مسیر رفت و آمد به آبشار ها برای گردشگران آسان و سهل گردد .

آنچه به زیبایی این آبشارها افزده و این مکان را زیباتر می کند، دره های تنگ و پیچ در پیچ با دیواره هایی 90 درجه که سر به فلک کشیده است.

پس از اینکه از طریق نردبان ها از چند آبشار گذر کردی به آبشاری خواهی رسید که بسیار هیجان انگیز است ، بایستی تقریبا از میان آب رد شد و آب آبشار را مثل قطرات تند باران بر روی سر می ریزد.

عمارت خورشید و آب گوارای قره سو

نامطلوب بودن آب داخل کلات ، نادر شاه افشار را بر آن داشت تا با استفاده از توان مهندسان خود ، آب شیرین و گوارای قره سو را که حدود ۵ کیلومتر با عمارت خورشید فاصله داشت را به آنجا هدایت نماید.

کلات نادر و آبشارها و دره ها و غارهایش افسانه نیست بلکه این شهر و عمارت خورشیدش آن چنان زیبا و دیدنی است که نادر شاه پادشاه کشور گشای ایران، این دیار را به عنوان سکونت گاه خویش برگزید و امروزه نیز کلات نادر پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

....................................

گزارش: زهره رنگ امیز