سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر لزوم افزایش همکاری بین کشورهای مستقل ، گفت: وقتی در کنار هم باشیم و از هم حمایت کنیم می توانیم از حقوق ملت های خود دفاع کنیم. ملت های ما حق دارند از دانش پیشرفته برای توسعه خود استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به بلاروس، رامین مهمانپرست سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در ادامه سفر رسانه ای خود عصر پنج شنبه به مینسک با حضور در دانشگاه علوم اقتصادی این کشور در جمع دانشجویان آن سخنرانی کرد.

وی در آغاز با اشاره به اتفاقات مهمی که در نقاط مختلف جهان در حال رخ دادن است، گفت: به نظر می رسد دنیا در شرایط حساسی قرار گرفته است و ساختار قدرت در جهان امروز در حال تغییر است. شاید اگر قرار باشد شرایط امروز را مقایسه کنیم می توانیم آن را با زمان بعد از جنگ جهانی دوم مقایسه کنیم که شاختار کشورها تغییر کرد.

مهمانپرست یادآور شد: به خوبی می دانید که پس از جنگ جهانی دوم ابرقدرتها دنیا را به دو بلوک شرق و غرب تقسیم کردند و تا مدتها جنگ سرد بین دو ابر قدرت ادامه داشت. پس از آنکه امپراتوری شوروی سابق به جمهوری های مستقل تقسیم شد، دنیای غرب احساس کرد که مانعی برای امپراتوری خود نمی بیند. برای همین در یک مقطعی از نظم نوین جهانی یاد کردند و منظورشان این بود که آمریکا به تنهایی دنیا را اداره کند. انها دنبال این بودند که استانداردهایی که برای رسیدن به اهداف خود طراحی کرده اند در همه کشورها به عنوان شاخص تبدیل به یک حرکت سیاسی در این کشورها کنند. البته شعارهایی می دانند که خودشان اعتقادی به آن نداشتند. برای اینکه در مسائل کشورهای مستقل دخالت کنند از واژه دموکراسی به عنوان یک ابزار استفاده کردند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ادعا می کنند که با سلاح های کشتار جمعی مخالف هستند و با این بهانه در مسائل داخلی کشورها دخالت می کنند در مورد حقوق بشر هم همین صادق است. جمهوری اسلامی را متهم می کنند که دموکراسی در آن حاکم نیست. در حالی که ما 34 سال است که از پیروزی انقلابمان گذشته و در این مدت 34 انتخابات سراسری برگزار کردیم. در همین حال با کشورهایی ارتباط صمیمانه دارند و آنها را متحد خود می دانند که در طول تاریخ یک انتخابات هم برگزار نکردند و در برخی از این کشورها حتی زنان حق رانندگی هم ندارند اما چون به لحاظ سیاسی منافعشان ایجاب می کند که با این کشورها ارتباط داشته باشند، می گویند این کشورها دوست و متحد ما هستند.

وی با بیان اینکه در موضوع حقوق بشر نیز به همین گونه وارد می شوند، گفت: زندان گوانتانامو که بزرگترین شکنجه های غیر انسانی در آن انجام می شود زیر نظر ایالات متحده آمریکا به کار خود ادامه می دهد. در فلسیطن و غزه وقتی رژیم صهیونیستی حمله کرد، 5 هزار نفر کشته شدند که اکثر آنان زنان و کودکان بودند. در لشکر کشی به عراق و افغانستان هزارن نفر افراد بی گناه کشته شدند. در افغانستان سربازان آمریکایی متحدان غربی آنها وقتی افراد را می کشتند، سر آنان را بریده و با آن فوتبال بازی می کردند. این مواردی است که خودشان به آن اعتراف کردند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه گفت: موضوع مبارزه با تروریسم هم یکی از این موارد است. با شعار مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند و 110 هزار نفر را کشتند و ریشه تروریسم هم از بین نرفت.

وی به ماجرای دستگیری "عبدالمالک ریگی" رئیس گروهک تروریستی در بلوچستان ایران اشاره کردو گفت: غربی ها می گفتند که "ریگی" رهبر آزادگان بلوچ ایران است و رد پای این فرد در پایگاههای نظامی آمریکایی در افغانستان پیدا شد. در آنجا قرار کاری داشتند و می خواستند با آمریکایی ها عملیات تروریستی انجام دهند اما نیروهای امنیتی ایران او را بازداشت کردند و ریگی به ارتباطذ خود با نیروهای نظامی و سیستم اطلاعاتی آمریکا اعتراف کرد.

مهمانپرست در ادامه به فعالیت صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی هسته ای اشاره کرد وگفت: همه فعالیت های ما تحت نظارت آژانس بین المللی اتمی است و دوربین های آژانس 24 ساعته فعالیت های ما را زیر نظر دارند و تا کنون نتوانستند سندی ارائه دهند که فعالیت های ما را غیر صلح آمیز نشان دهد. این در حالی است که آمریکا رسما اعلام کرده که در دکترین هسته ای خود اگر لازم باشد بر علیه کشورهایی که با منافع آنها سازگاری ندارد، از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: ادعاهای کشورهای غربی در زمینه تحریم ها برای این است که ابزاری برای رسیدن به خواسته های سیاسی خود داشته باشند. کشورهای مستقل هم اکنون در حال افزایش هستند و قدرتمند شده اند. ما باید همکاری بین کشورهای مستقل را افزایش دهیم. وقتی در کنار هم باشیم و از هم حمایت کنیم می توانیم از حقوق ملت های خود دفاع کنیم. ملت های ما حق دارند از دانش پیشرفته برای توسعه خود استفاده کنند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران علی رغم وجود همه فشارهای ظالمانه که بر علیه ما اعمال شده است در خیلی از رشته های علمی جزو 10 کشور برتر دنیا شده است و در علم پزشکی جوانان ما به رشد بسیار مهمی مثل سلول های بنیادی دسترسی پیدا کرده اند. در بحث نانو تکنولوژی هم جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم. در بحث هسته ای تمامی علوم مربوط به این دانش را به شکل کامل توسط دانشمندان ایرانی در اختیار داریم.

در پایان سخنرانی مهمانپرست دانشجویی از وی درباره اولویت های همکاری دو کشور ایران و بلاروس سوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: رابطه سیاسی بین دو کشور در بهترین شکل خود قرار دارد و رهبران دو کشور به توسعه همه جانبه روابط تاکید دارند اما فکر می کنیم یک رابطه خوب زمانی کامل می شود که در زمینه اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی نیز به سطح عالی خود برسد.

وی ادامه داد: ما تاکید داریم که مردم ایران و بلاروس بتوانند به راحتی به کشورهای یکدیگر سفر کنند و همکاری های گردشگری و توریستی بین دو کشور توسعه یابد. پرواز مستقیم به مینسک برقرار شده که باید تعداد پروزاها افزایش یابد. صدور روادید بین دو کشور نیز باید آسان شود. مردم بلاروس باید بتوانند به ایران به راحتی سفر کنند و ظرفیت های اقتصادی ایران را ببینند و در این زمینه فعال شوند. همچنین مردم ایران نیز باید بتوانند به بلاروس سفر کنند و کشور زیبای شما را ببینند و سرمایه گذاری داشته باشند.

 

برچسب‌ها