سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به نقش رسانه ها در معرفی ظرفیت های ایران و بلاروس، بر ضرورت توافق وزارت خارجه دو کشور برای تسهیلات کنسولی و اعطای راحتتر روادید تاکید کرد.

رامین مهمانپرست در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر هیات رسانه ای جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی وی و رایزنی با مقامات بلاروسی، تا چه میزان به ارتقا سطح روابط اقتصادی ایران و بلاروس امیدوار است، اظهارداشت: روابط سیاسی ایران و بلاروس در بهترین سطح خود قرار دارد و ما دیدگاههای مشترکی در مسائل سیاسی و بین المللی داریم و معمولا درمجامع بین المللی از یکدیگر حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: هر دو به دلیل استقلال کشورمان و اینکه اصرار داریم از استقلال خود دفاع کنیم تحت فشارهای غیر عادلانه کشورهای غربی قرار گرفته ایم. روابط اقتصادی و فرهنگی ما شاید هم سطح با روابط سیاسی ما جلو نرفته است. با توجه به موقعیت کشور ما درمنطقه و خاورمیانه و نزدیکی بلاروس به کشورهای مهم اروپایی، زمینه کار اقتصادی و تجاری می تواند افزایش پیدا کند. شرایط اقتصاد دو کشور به گونه ای است که ما می توانیم با به کارگیری ظرفیت ها نیازهای یکدیگر را تکمیل کنیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه یادآور شد: برای ارتقا روابط اقتصادی و فرهنگی به معرفی این ظرفیت نیازمندیم. مردم دو کشور باید اطلاع بیشتری از این ظرفیت ها پیدا کنند. بنابراین نقش رسانه ها در معرفی جذابیت های دو کشور بسیار تعیین کننده است. در کنار رسانه ها به نظر می رسد رفت و آمد راحتتر دو کشور خود به خود زمینه ارتقا این همکاری های اقتصادی و تجاری را افزایش می دهد. برای اینکه رفت و آمد مردم دو کشور راحتتر صورت گیرد باید بخشی را با توافق وزارت خارجه دو کشور در زمینه تسهیلات کنسولی و اعطای راحتتر روادید دنبال کنیم که این موضوع در مذاکرات با مقامات بلاروسی مطرح شد و پیگیری نیز خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم کاهش هزینه رفت و آمد مردم دو کشور خاطرنشان کرد: در این بخش آژانس های توریستی دو کشور می توانند با هزینه کمتر و برنامه های مناسب امکان بازدید مردم دو کشور فراهم کنند. خود به خود کاهش هزینه و افزایش سفرها باعث می شود تعداد پروزاهای مستقیم افزایش یابد.

مهمانپرست گفت: ما می خواهیم بسترهای این کار را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: معمولا برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی و همکاری های فرهنگی در هر کشوری یک بستر ضروری باید ایجاد شود عوامل موثر در این بستر همیشه مشخص هستند. اولین مسئله اطلاع رسانی به شکل های مختلف است. بخشی را رسانه ها می توانند انجام دهند. بخشی هم  می تواند به وسیله برگزاری جشنواره ها و هفته های فرهنگی توسعه یابد. اطلاع رسانی به مفهوم عام باید در فضای دیپلماسی عمومی مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: همه این مجموعه ها باید در کنار هم دیده شود. نقش آژانس های توریستی در جهت اینکه کار خود را حرفه ای انجام می دهند و معمولا با شرکت های هواپیمایی و هتل ها قرارداد دارند، همه نیازهای گردشگران را پیش بینی می کنند و با همکاری آژانس های توریستی دو کشور می توانند این عمل را متقابل با هم انجام دهند.

مهمانپرست ادامه داد:در مجموع ارتباط رسانه ها، آژانس های توریستی ، افزایش پروازهای مستقیم و تسهیل صدور روادید یا حرکت به سمت لغو روادید، منجر به بیشتر شدن رفت و آمدها خواهد شد و در این صورت تجارت از شکل چمدانی آغاز می شود و سپس به سمت پیدا کردن همکاری های تجاری اقتصادی منجر می شود و روابط فرهنگی و تجاری و اقتصادی یک پیوند مستحکمی را بین دو کشور برای تضمین روابط سیاسی ایجاد می کند.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید بلاروس از نظر فرهنگی چه چیزی برای ارائه به مردم ایران دارد، گفت: شاید مهمترین نکته ای که می شود درباره بلاروس به آن اشاره کرد، استقلال این کشور و علاقه مردم به این استقلال است.

مهمانپرست گفت: همین مسئله در روحیه و رفتار مردم کاملا تاثیر دارد. مردم بلاروس مردم آرام و خونگرم و با محبتی هستند، به ویژه با کشورهایی که به لحاظ وضعیت سیاسی و اجتماعی خود احساس نزدیکی می کنند. مردم بلاروس به کشور ما احترام می گذارند و تاریخ کشور ما را غنی و همراه با خدمات فراوان به جامعه بشری می دانند و یکی از آرزوهایشان این است که بتوانند از نزدیک با کشور ما و سوابق تاریخی ما آشنا شوند. برای مردم ما هم کشور بلاروس می تواند در زمینه های مختلف از جمله همکاری های دانشگاهی و تجاری و ا مور فرهنگی به گونه ای باشد که از آن استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما صادر کننده نفت و گاز و بلاروس وارد کننده آن است اما بلاروس از نظر صنایع تبدیلی در زمینه فرآورده های نفتی از کیفیت بالایی برخودار است و این موضوع می تواند یک زمینه همکاری با این کشور باشد. بلاروس به شدت به دنبال توسعه است و نیاز به خدمات فنی و مهندسی بالایی دارد. ما شرکت های مختلف با توان بالای خدمات فنی - مهندسی داریم که برخی از آنها هم اکنون در بلاروس فعال هستند و می توانیم آن را افزایش دهیم.

مهمانپرست گفت: برای مردم ما با توجه به جمعیت جوانی که دارد و ایجاد اشتغال و تقویت فعالیت های شرکت های خصوصی به ویژه فنی مهندسی پیدا کردن بازار های جدید می تواند خیلی مفید باشد ما به عنوان دولت و دستگاه سیاست خارجی باید زمینه های حضور موفق شرکت های فنی مهندسی را برای مردم فراهم کنیم و روابط خوب کشور ما با سایر کشورها باید زمینه ساز حضور بخش های مختلف مردم کشورمان به ویژه در فعالیت های تجاری و اقتصادی باشد.

وی افزود: با شکل گیری شرکت های خصوصی موفق در این کشور هم به ایجاد اشتغال و تولید و درآمد زایی کمک می کنیم و هم چهره واقعی کشورمان و توانایی هایی که در بین شرکت های تخصصی ما وجود دارد را به خوبی می توانیم معرفی کنیم. ما در این جهت حرکت می کنیم و فکر می کنیم ویژگی های مردم و کشور بلاروس کاملا پذیرای حضور فعال و موفق مردم ماست.

برچسب‌ها