کرمانشاه – خبرگزاری مهر: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از افزایش 40 درصدی گردشگران در نوروز 92 استان کرمانشاه خبرداد.

محمدرضا ستایش فر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه در نوروز 92 شاهد رشد چشمگیر آمار گردشگران در استان کرمانشاه بودیم که این آمار حاکی از رشد 40 درصدی گردشگران طی تعطیلات نوروز 92 در کرمانشاه نسبت به نوروز 91 است که این آمار در نتیجه میزان اقامت هاست که با احتساب مسافرانی که در مناطق اقامتی اسکان نداشته اند به رقمی بیش از این خواهد رسید.

وی افزود: بر اساس این آمار بیشترین تعداد گردشگر در اماکن تاریخی مربوط به دو محوطه تاریخی بیستون و طاقبستان بوده که آمار حضور گردشگران و بازدید کنندگان در اماکن تاریخی استان کرمانشاه نیز رشد 29 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

ستایش فر ادامه داد: هم چنین بیشترین آمار مناطق گردشگری استان نیز به غار قوری قلعه، سراب نیلوفر و آبشار پیران مربوط است.

وی تصریح کرد: تعداد گردشگران و حضور آنها در مناطق گردشگری و افزایش آن نیز رقمی معادل درصد افزایش حضور گردشگران در استان کرمانشاه است.

ستایش فر در ادامه از حضور گردشگران در بازارچه های مرزی خبرداد و گفت: در این میان بیشترین بازدید مربوط به بازارچه های مرزی قصرشیرین، جوانرود و پاوه است.

وی افزود: هم چنین بیشترین اقامت پس از شهرستان کرمانشاه مربوط به شهرستان های قصرشیرین و کنگاور است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان کرمانشاه، نظارت ویژه در نوروز 92 را از دیگر اقدامات این سازمان در طی تعطیلات نوروز 92 اعلام کرد و گفت: بحث نظارت از 15 اسفند 91 آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد.

وی افزود: با اقدام نظارت و هم چنین آموزش آمار شکایات نیز در نوروز 92 به شدت و حدود 80 درصد کاهش یافته است.

ستایش فردر خصوص جشنواره ملی صدای بهار و نحوه برگزاری آن گفت: این جشنواره برای اولین بار و همزمان با سراسر کشور در استان کرمانشاه برگزار شد و توزیع برنامه های آن به نحوی بود که تمام شهرستان های استان را نیز تحت پوشش قرار داد.

وی افزود: این جشنواره در 5 روز اول و قبل از ایام فاطمیه با انواع و اقسام برنامه های شاد برگزار شد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه، از برگزاری جشنواره های غذاهای محلی، سبزه های نوروزی و سفره های نوروزی در کنار جشنواره ملی صدای بهار در استان کرمانشاه خبرداد.

وی گفت: این جشنواره ها به صورت رقابتی و از اول تا سوم فروردین ماه سال جاری برگزار و در روز سوم به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا شد.

وی از برگزاری سوگواره " یاس نبوی" در محوطه تاریخی طاقبستان همزمان با شهادت حضرت فاطمه (س) و آغاز ایام فاطمیه خبرداد و گفت: این سوگواره با برنامه های نظیر قرائت قرآن، تواشیح، هم خوانی، نی نوازی و چمری( سوگواری به روش محلی مردم استان کرمانشاه) همراه بود.

وی تصریح کرد: در این سوگواره از المان های مربوط به این ایام نیز استفاد ه و قبرستان بقیع نیز بازسازی شد.

وی ادامه داد: هم چنین در این سوگواره مسابقاتی نیز برگزار و به قید قرعه به کسانی که نام زهرا (س) را داشتند جوایزی اهدا شد.

ستایش فر ادامه داد: جشنواره ملی صدای بهار نیز در روز 12 فروردین به کار خود پایان داد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از حضور و همکاری دستگاه هایی چون شهرداری ها، هلال احمر، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی، اماکن، صنعت، معدن، تجارت، آموزش و پرورش و بخش خصوصی اعم از (سوغاتی فروش ها، هتل داران، دفاتر خدمات مسافرتی) و سایر ارگان های مرتبط در بحث گردشگری و اقامت در نوروز 92 خبرداد و گفت: همه این ارگان ها در این ایام به بهترین نحو و در قالب ستاد اسکان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه را همراهی کردند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد از اینکه مسافران و گردشگران با خاطره ای خوش از استان کرمانشاه به شهر و زادگاه خود برگردند.