یک نشریه آلمانی ناتو را در مسیر تغییرات اساسی ارزیابی کرده و با تاکید بر اینکه آمریکا می خواهد از رهبری این ائتلاف غربی کناره گیری کند، تصریح کرد که آلمان باید همراه با شرکای خود این خلا رهبری را پر کند.

به گزارش خبرگزاری مهرف نشریه "دی سایت" در تحلیلی به قلم دو تن از کارشناسان موسسه علوم و سیاست برلین به بررسی نقش آلمان در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پرداخته و در بخشی از این مطلب نوشت: البته آلمان می داند که این ائتلاف غربی در آستانه تغییرات اساسی قرار دارد و بر اهمیت شایستگی عمل ناتو تاکید دارد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است که ناتو بعد از برگشت از افغانستان در سال 2014 در برابر چالشهایی قرار خواهد گرفت و مسئله موجودیت برای این ائتلاف مطرح خواهد بود.

اولا دولت آمریکا اولویتهای سیاسی خود را در آسیا تعریف خواهد کرد. آمریکا می خواهد نقش رهبری خود در ناتو را کاهش دهد و انتظار دارد که اروپاییان مسئولیت بیشتری را در این ائتلاف ایفا کنند. اما  بسیاری از کشورهای اروپایی به جای اینکه این درخواست را برآورده کنند خود را محدود به مسائل داخلی کرده اند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد: دوما تقریبا همه کشورهای عضو ناتو به دلیل بحران مالی، بودجه دفاعی خود را کاهش داده اند که برخی از آنها به کاهش سی درصد هم رسیده است. در طولانی مدت، این مسئله به کاهش نظامی گری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی منجر می شود.

دی سایت همچنین با تاکید بر اینکه تقریبا همه کشورهای عضو ناتو چنین شرایطی را با سهل انگاری دیده و دنبال می کنند در بخش دیگری ازاین مطلب نوشت: البته آنها در چهارچوب استراتژی خاصی با هم توافق کرده اند که همکاری کرده و در هزینه ها صرفه جویی کنند اما تا به حال نتیجه چشم گیری از آن دیده نشده است.

اگر کشورهای اروپایی عضو ناتو همچنان با کوته بینی و سهل انگارانه به این مسئله بنگرند، ناتو نه تنها شایستگی نظامی خود را از دست می دهد بلکه اتحاد داخلی و اعتبار سیاسی خود را نیز از دست خواهد داد. این مسئله بخصوص برای آلمان فاجعه بار و ناراحت کننده است. آلمان به ناتو به عنوان بستری برای سیاست امنیتی خود نیاز دارد و هیچ گزینه دیگری برای این کشور در این راستا وجود ندارد. اتحادیه اروپا نمی تواند هیچ گونه دفاع از خود را تضمین کند و از شایستگی رهبری نظامی محدودی برخوردار است.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که برلین باید همراه با وزنه های سنگین سیاسی و نظامی یعنی پاریس و لندن خلا رهبری سیاسی در ناتو را  که آمریکا آن را ایجاد می کند، پر کند.

این نشریه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب بر لزوم توجه کردن به اولویتها در ناتو اشاره کرده و تصریح کرد که برلین باید بر این مسئله تاکید داشته باشد که ناتو را به سمت مدیریت بحران بر اساس معیارهای سازمان ملل سوق دهد و البته با یک توجه بیشتر به همسایگان اروپایی خود. پس به جای اینکه مانند گذشته ایده یک ناتوی جهانی را دنبال کنیم و از سراسر دنیا شریک گرفته و بر دنیا تمرکز کنیم باید ناتو بیشتر روی اروپا و همسایگان آن تمرکز کند.