۲۲ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۳۰

"دی سایت":

اعضای ناتو هیچ تصمیم واحدی برای عقب نشینی از افغانستان ندارند

اعضای ناتو هیچ تصمیم واحدی برای عقب نشینی از افغانستان ندارند

یک نشریه آلمانی با تاکید بر اینکه بین اعضای ناتو اختلاف نظر درباره راهبرد عقب نشینی از افغانستان وجود دارد، تصریح کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هیچ تصمیم واحدی در این زمینه ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه "دی سایت"، در گزارشی نوشت: راهبرد ناتو و شرکای این ائتلاف نظامی در افغانستان که سیاستمداران و نظامیان غربی به آن اعتقاد دارند این است که مشترکا به این کشور وارد و مشترکا از آن خارج شوند.

البته تصمیمات بازگشت از افغانستان آنگونه که مسئولان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی وعده داده بودند که به صورت هماهنگ اجرا شود، اینگونه به نظر نمی رسد. همچنان نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان(ایساف)، حدود 100 هزار نیرو در افغانستان دارند که دو سوم آنها از آمریکا هستند. بر اساس تصمیم گیریهای انجام شده باید در سال 2014 همه این نیروها از افغانستان خارج شوند.

"دی سایت" در ادامه نوشت: این طور به نظر می رسد که در این باره هنوز نظرات متفاوتی وجود دارد. آمریکا اخیرا متحدان خود را با برخی بازیهای فکری درباره افغانستان مبنی بر اینکه حدود هزار نیرو را سریعتر از هماهنگی های قبلی از این کشور خارج کنیم غافلگیر کرده است.

تا کنون کاخ سفید اعلام کرده بود که در نوامبر 2013 تعداد نیروهای خارجی در افغانستان به 50 هزار نفر کاهش یابد و در فوریه 2014 همچنان 34 هزار نیرو در افغانستان حاضر باشند.

"دی سایت" در بخش دیگری از این مطلب نوشت: زمانی که در سال 2001 جنگ افغانستان آغاز شد، سیاستمداران آلمانی از مبارزه برای حقوق بشر و دموکراسی سخن می گفتند.امروز مسئولان آلمانی هوشیارتر شده اند.
وزیر خارجه آلمان در سال 2010 اعلام کرد کسی که اعتقاد دارد ما می توانیم در افغانستان مناسبات اروپایی خلق کنیم اشتباه فکر می کند.  وی همچنین سال گذشته در سخنانی تصریح کرد که هدف ما باید ایجاد شرایط خوب در افغانستان باشد، خوب به این مفهوم است که افغانها در شرایطی قرار گیرند که بتوانند امنیت کشورشان را خود تامین کنند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه در این میان تصمیمات بین المللی برای یک عملیات بعدی ایساف بعد از بازگشت نظامیان خارجی از افغانستان گرفته می شود  نوشت: البته اینکه چه تعداد نیرو از کدام کشورها برای آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی افغانستان باید در این کشور بمانند هنوز مشخص نیست.

فرانسه خروج کامل از افغانستان را مد نظر دارد. این کشور یک عملیت تازه را در مالی آغاز کرده و می خواهد از ادامه عملیات نیروهای بین المللی ایساف در افغانستان جلوگیری به عمل آورد. کشورهای کوچکی مانند اتریش، اوکراین، سنگاپور یا السالوادور،  نیز در تصمیمات آینده ایساف برای ماندن در افغانستان هیچ نقشی را ایفا نکرده و تنها نقش نمادین دارند.

شریک بزرگ ایساف،انگلیس، تا کنون با 9 هزار نظامی در افغانستان یا ایتالیا با 4 هزار نیرو در این کشور نیز می خواهند همچنان به این عملیات ادامه دهند. نخست وزیر ایتالیا اعلام کرده بود که در عملیات پیگیری در افغانستان شرکت خواهد کرد. انگلیس نیز به ویژه از راهبردهای آمریکا در این زمینه حمایت می کند.

آمریکا بر عملیات آموزش نیروهای افغان بعد از بازگشت نظامیان خارجی از این کشور تاکید دارد و برای هرآموزش دهنده که در این کشور می ماند، شش نیروی دیگر به منظور حمایت از وی در نظر دارد. آمریکا همچنین در نظر دارد که همچنان در مناطق مهم و راهبردی افغانستان حضور داشته باشد.

در حال حاضر دولتهای واشنگتن و کابل درباره عملیات نظامی آینده آمریکا در این کشور با هم گفتگو می کنند. ایالات متحده می خواهد با یگانهای ویژه و هواپیماهای بدون سرنشین خود در افغانستان باقی بماند و به زعم خود به مبارزات به اصطلاح علیه تروریسم خود ادامه دهد.      

 

کد خبر 2030676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha