رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم معارفه مدیرعامل جدید موسسه انتشارات امیر کبیر، خواستار توجه بیشتر این موسسه به ادبیات انقلاب، دفاع مقدس و سبک زندگی در تولیداتش شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تودیع و معارفه احمد نثاری، مدیر عامل سابق انتشارات امیر کبیر و علیرضا برازش مدیرعامل جدید این موسسه صبح امروز دوشنبه نهم اردیبهشت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حسین مظفر، عضو هیئت امنای این موسسه و جمعی از اصحاب قلم و کارمندان این موسسه نشر در پژوهشکده باقر العلوم برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با اشاره به سابقه انتشارات امیر کبیر در نشر و بسط فرهنگ اظهار داشت: من از دوره‌ای که در سازمان تبلیغات مسئولیت گرفتم، دغدغه مهم‌ام صاحبان علم و فرهنگ بودند و درباره موسساتی مانند امیر کبیر هم همین فکر را می‌کنم و به نظرم نیاز به اهتمام و توجه به اصحاب علم و فرهنگ باید در آنها اولویت باشد.

وی ادامه داد: گردش کاری انتشارات امیر کبیر ابتدا به صورت درآمد ـ هزینه بود، اما من عنوان کردم که به صلاح نیست تا این موسسه منبع درآمد ما شود؛ در نتیجه ساز و کار تغییر کرد و امیر کبیر منبع تولید علم شد و قرار شد که اگر درآمدی هم دارد در گردونه خودش هزینه شود.

خاموشی ادامه داد: انتشارات امیر کبیر پردیسی است که سرمایه اصلی آن محتوا، مولفین و تولید اثر است و مسائل دیگر هم البته در کنار آن مورد توجه قرار می‌گیرد. مثلا چاپخانه موسسه عمر طولانی داشت و باید برای اصلاح آن سرمایه‌گذاری می‌کردیم که این مورد صورت گرفت و الان هم ماشین آلات بهینه‌سازی شده ارزش خوبی دارد.

در بخش فروش هم که با مردم مرتبط است، کارکرد و اقبال به تالیفات سامانه خاص خودش را می‌طلبد. نمی‌گوییم هرچه تولید می‌کنیم را مردم بخرند، اما می‌شود گفت مولفان هم تلاش کنند تا در بازار بمانند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به بخش کودکان و نوجوانان انتشارات امیر کبیر هم گفت: روزی با آقای رحماندوست در یکی از نمایشگاه‌های کتاب کودک و نوجوان حضور داشتیم. دیدم که در  برخی غرفه‌ها گویی با یک وانت کتاب خالی کرده‌اند و مضمون همه آنها هم ترس و وحشت بود. با ایشان که صحبت کردم می‌گفتند این کار جنایتی است که در کشور در حال انجام است و همین موضوع شد که امیر کبیر را در بخش کودک و نوجوان و از همان سال فعال تر کردیم.

خاموشی ادامه داد: امیر کبیر در این دوره باید مطلقا به حوزه محتوا وارد شود و توقع ما دراین باره دو بخش دارد؛ نخست تراثی است که موجود است و باید برای چاپ و تالیف دوباره آن تلاش شود و بخش دوم مربوط به تالیف آثار تازه است. باید در این بخش نسبت امیر کبیر با سازمان تبلیغات اسلامی و موضوعاتی مانند دفاع مقدس و مسائلی که مورد نیاز روز جامعه است مانند سبک زندگی روشن شود. به آقای برازش توصیه می‌کنم خلاءها را رصد و آنها را جبران کنند.

خاموشی ادامه داد: توقع دارم موضوعاتی مانند سبک زندگی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بیشتر در امیر کبیر دیده شود. مرحوم امیرحسین فردی می‌گفت صدای گرگ‌ها را می‌شود امروز در کشور شنید و به همین خاطر باید رمان انقلاب را توانمندانه تولید کرد و امیدوارم که این مسئله اتفاق بیفتد.

وی در پایان با اشاره به سوابق و کارنامه احمد نثاری نیز گفت: تقاضای ماموریت دوباره ایشان را برای سازمان داده‌ایم و امیدواریم ایشان را در بخش دیگری از سازمان البته در حوزه نشر و به منظور همکاری با نهادهای دیگری که با ما در این زمینه همکاری دارند ببینیم.