۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۵۸

تغییر در انتشارات امیرکبیر/

انتشارات امیرکبیر در 6 سال گذشته آبروی نظام اسلامی در حوزه نشر بود

انتشارات امیرکبیر در 6 سال گذشته آبروی نظام اسلامی در حوزه نشر بود

احمد نثاری در مراسم تودیع خود از مدیرعاملی انتشارات امیر کبیر با اشاره به اینکه ویترین این مؤسسه در 6 سال گذشته قابل مقایسه با دوره‌های پیش از آن نیست، اظهار داشت: تولیدات انتشارات امیرکبیر و کتابفروشی‌های آن امروزه آبروی نظام اسلامی شده است.

مراسم تودیع و معارفه احمد نثاری مدیر عامل سابق انتشارات امیر کبیر و علیرضا برازش مدیرعامل جدید این موسسه صبح امروز دوشنبه نهم اردیبهشت با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حسین مظفر عضو هیئت امنای این موسسه و جمعی از اصحاب قلم و کارمندان این موسسه نشر در پژوهشکده باقر العلوم برگزار شد.

در این مراسم احمد نثاری مدیرعامل سابق انتشارات امیرکبیر در سخنانی اصحاب علم و فرهنگ را ستون‌های نور در جامعه معرفی کرد و گفت: خرسندم که در دوران مسئولیتم در امیر کبیر خدمتگزار اهل علم و دانش بودم. من البته شایسته عنوان‌هایی که گفته شد نیستم، اما در تمام این 6 سال شبانه روزم امیر کبیر بود. روزی که این سمت را می‌پذیرفتم، آقای خاموشی به من گفت روزی که از موسسه بروی به موهای سپیدت چند شاخه اضافه خواهد شد، اما امروز به ایشان می‌گویم که تمام موهای من در این 6 سال سپید شد. البته اگر امیر کبیر در این مدت عملکردی داشته خوشحالم که من هم سهم اندکی در آن داشته‌ام.

وی ادامه داد: سابق بر این کتاب یک اثر فرهنگی به شمار می‌رفت، اما امروز کتاب یک کالای فرهنگی است و تابع قاعده عرضه و تقاضا و ناظر بر نیاز روز جامعه است. از نگاه اقتصاد نشر امروزه کتابی برای جامعه موثر است که به سئوالی از اعضای جامعه پاسخ دهد و یا نیازی عاطفی از آنها را برطرف کند.

نثاری افزود: امروز معنویت در کانون توجه عالم است و در راس مفاهیم. در کنار آن معارف دینی هم گفتمان روز جامعه و دنیاست و به نظرم ناشری اگر بخواهد به نیاز روز پاسخ دهد باید چنین آثاری منتشر کند. من هم در مدت حضورم در امیر کبیر تلاشم این بود به سمت تولید آثار ارزشی بروم.

وی تاکید کرد: در دوران 6 ساله حضورم در امیر کبیر آثار تولید شده در حوزه دین نسبت به دوره قبل از آن 400 درصد رشد داشته است و در کنار آن نزدیک به 80 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس هم تالیف شد که در جشنواره‌های مختلف کشور جایزه گرفت. همچنین ما سعی کردیم به شبکه مفهومی جامعه توجه کنیم و به شبهات دینی در همین راستا پاسخ دهیم و نیز مسئله عرفان‌های کاذب و سایر مباحث فکری روز جامعه را نیز در قالب کتاب مورد توجه قرار دهیم. در کنار این مسئله در این دوره امیر کبیر موفق به جذب عناصر انقلابی متعددی شد که الان در انتشارات فعالیت دارند.

مدیرعامل سابق انتشارات امیر کبیر افزود: در دوره مدیریت من 43 مجموعه کتاب در امیر کبیر منتشر شد که برخی از این مجموعه‌ها مانند مجموعه آثار دکتر ولایتی 110 جلد بود و یا مجموعه روایت دیگر که 70 عنوان را شامل شد و نیز مجموعه صد سال شعر فارسی که قرار است یکصد جلد باشد و تاکنون 25 جلد از آن منتشر شده از طرف دیگر گنجینه آثار امیر کبیر را هم مورد توجه قرار دادیم و آثار خوبی که سابق بر این در موسسه منتشر شده بود مورد ویرایش مجدد قرار گرفت و منتشر شد. در کنار آن به انتشار خلاصه رمان‌های مشهور دنیا هم پرداختیم و جدای از همه اینها تولید کتاب جیبی هم مورد توجه ویژه ما قرار گرفت که حاصل آن انتشار 140 عنوان کتاب جیبی در سال 90 و 150 عنوان در سال 91 بود.

نثاری ادامه داد: امیر کبیر سابق بر این تنها ناشر نمایشگاهی بود اما در این 6 سال به ناشر برتر در نمایشگاه‌های مختلف مبدل شد که این مسئله ناظر بر تنوع و به روز بودن آن است. اگر آثار منتشر شده در این دوره را در کفه ترازوی مقایسه با آثار منتشر شده در دوره‌های قبل قرار دهیم به خوبی خواهیم دید که چه اتفاقی رخ داده است.

وی در ادامه به موضوع تغییر ویترین انتشارات امیر کبیر اشاره کرد و گفت: روزی که برای بازدید از بخش بازرگانی موسسه به خیابان انقلاب رفتم با یک ساختمان قدیمی متروک روبرو شدم که با فضای تقریبی 400 متر آن هم در خیابان انقلاب بلااستفاده مانده بود و یا فروشگاههای کتاب ما که به قدری قدیمی شده بود که دیگر کسی رغبت نمی کرد در آنها پا بگذارد اما این فروشگاهها اصلاح و بازسازی شد و امروز آبروی موسسه است تا جایی که می‌توانم بگویم زیباترین و جامع ترین کتاب فروشی خیابان انقلاب الان متعلق به امیر کبیر است.

نثاری همچنین به فعالیت‌های خود در عرصه بین الملل اشاره کرد و گفت: 16 کتاب موسسه در مدت حضور من در روسیه ترجمه شد و الان هم مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در رادیوی روسیه خوانده می‌شود. دفتری هم برای موسسه در لندن زدیم که به دلیل مسائل سیاسی تعطیل شد ولی امروز دفتر ما در استانبول فعال است و فعالیت می‌کند.

وی همچنین از حمایت‌های فراوان حجت الاسلام خاموشی در دوران مسئولیت خود سپاسگزاری کرد و گفت: آقای برازش هم انسان محترمی است و امروز هم مراسم تودیع و معارفه نیست. من هر کجا که باشم سرباز آقای خاموشی و برازش هستم و آقای برازش هم خودش از نیروهای موسسه است و معارفه برای او معنا ندارد.

در ادامه این مراسم علیرضا برازش، مدیرعامل جدید موسسه نیز در سخنانی اظهار داشت: امسال سی‌امین سال حضور من در سازمان تبلیغات اسلامی است. در سال 62 چند تالیفم را برای معاون وقت سازمان مرحوم شیرازی آوردم و برخورد خوب ایشان بود که باعث شد تا به امروز نزدیک به 60 هزار صفحه بنویسم.

وی ادامه داد: من در سال 64 به عضویت هیئت مدیره امیر کبیر درآمدم؛ زمانی که آقای مسجد جامعی مدیرعامل شد بنده به دلیل تحصیلاتم به عنوان مدیر چاپخانه و معاون فنی موسسه انتخاب شدم و همان سال‌ها بود که چند کتاب از من منتشر شد. یکی از آنها برگزیده کتاب سال شد و دوستانی مانند آقای رحماندوست به من توصیه کردند که به جای فعالیت اجرایی به نوشتن مشغول شوم که البته این کار را هم کردم و سه مرتبه هم برگزیده کتاب سال شدم.

وی با تقدیر از نثاری گفت: با دعوت ایشان و آقای خاموشی زندگی من برکت گرفت و در دو سال و چند ماهی که در امیر کبیر فعال بودم، توانستم نزدیک به 10 هزار صفحه کتاب بنویسم که این ممکن نبود جز روی خوش آقای نثاری و محیط آرامی که ایشان فراهم کرده بودند.

کد خبر 2043012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha