رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ارزش بازار سرمایه کشور را 280 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تعداد سهامداران بورس به 6.5 میلیون نفر رسید.

به گزارش خبرنگار مهر علی صالح آبادی امروز در نخستین همایش ملی حاکمیت شرکتی در راستای تحقق چشم انداز گفت: ارزش بازار سرمایه با اجرای اصل 44 و خصوصی سازی تا صبح امروز به حدود 280 هزار میلیارد تومان رسیده است، همچنین حجم معاملات بازار سرمایه افزایش یافته و تعداد سهامداران بورسی به 6.5 میلیون نفر رسیده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح 9 ویژگی اجرای حاکمیت شرکتی گفت: حمایت از حقوق ذینفعان مهمترین مزیت استقرار آن در بازار سرمایه است و  باید به مقوله پایداری شرکتی در کنار حاکمیت شرکتی توجه ویژه ای داشت. حاکمیت شرکتی از موضوعات روز بازار سرمایه است و نقش آن در بازار بسیار با اهمیت است.

وی با بیان اینکه در گذشته بنگاه های بزرگ با بودجه دولت تامین مالی می شدند و دولت منابع توسعه ای را در اختیار آنها می گذاشت، خاطرنشان کرد: امروزه نیاز شرکت ها به تامین مالی افزایش یافته و بسیاری از شرکت های بزرگ که در بورس اوراق بهادار فعال هستند در بودجه کل کشور ردیفی نداشته و از طریق بازار سرمایه تامین مالی می کنند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مشارکت سرمایه گذاران خرد و کلان در شرکت های بورسی افزود: با توجه به این موضوع، علاوه بر افزایش تعداد سهامداران مطالبات آنها نیز افزایش می یابد و بخشی از تامین مالی هم مبتنی بر بازار سرمایه خواهد بود. همچنین پیاده سازی ساختار حاکیمت شرکتی در بنگاه‌ها اهمیت دارد و هدف اصلی از استقرار حاکمیت شرکتی، حمایت از حقوق ذینفعان است.

وی با اشاره به اهداف دیگر استقرار حاکمیت شرکتی گفت: با راه اندازی این ساختار می توان از اداره شرکت در راستای اساسنامه اطمینان یافت. موضوع بعدی استفاده بهینه بنگاه از منابع بانکی و منابع سهامداران است تا شرکت بتواند پاسخگوی بانک و سهامداران باشد.

صالح آبادی مدیریت ریسک را هدف دیگر استقرار حاکمیت شرکتی دانست و اظهار داشت: باید ساختاری وجود داشته باشد که بنگاه را در قبال ریسک های مختلف مدیریت کند. همچنین رعایت اصل انصاف، امانت داری، جلوگیری از فساد، رعایت حقوق سهامداران خرد در قبال سهامدار عمده و استقرار سیستم گزارشگری مناسب از دیگر اهداف استقرار سیستم حاکمیت شرکتی است. 

وی تصریح کرد: چنانچه این موارد محقق شود و تقابل اطلاعاتی مدیران و سهامداران به صفر برسد اعتماد به بازار مالی افزایش یافته و ارزش و شفافیت بنگاه ها افزایش می یابد. برای رسیدن به این امر باید ساز و کارهایی طراحی شود و سیستم گزارشگری مالی، ارتقا نظام انتصاب، پاداش و سیستم مدیریرت ریسک از الزامات رسیدن به این اهداف هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: از امسال حسابرسان نسبت به استقرار سیستم کنترل داخلی شرکت ها نظر می دهند که این موضوع سال گذشته به شرکت ها ابلاغ شده و آنها یک سال فرصت داشتند تا نسبت به استقرار این سیستم اقدام کنند به علاه شرکت ها موظف بودند کمیته حسابرسی داخلی را هم در داخل شرکت راه اندازی کنند.

صالح آبادی با اشاره به اینکه در این راستا بخشی از مولفه ها و آئین نامه ها باید اصلاح شوند، ابراز داشت: حاکمیت شرکتی جزء ارکان بازار سرمایه است و برای اینکه رتبه ایران در میان دیگر کشورها ارتقا باید، مباحث مربوط به حمایت از حقوق سهامداران خرد در بنگاه و امکان اقامه دعوا به شکل مناسب طراحی شود. در حال حاضر قانون تجارت ظرفیت پائینی داشته و نیازمند اصلاح است زیرا با این قانون نمی توان پاسخگوی پیچیدگی های دنیای تجارت امروز بود.

وی تصریح کرد: مفهوم جدید دیگری هم در سال های اخیر به نام پایداری شرکتی مطرح شده که این مفهوم کمک می کند، مسئولیت پذیری شرکت در مقابل آثار عملکردش ارزیابی شود. ارتقای ارزش شرکت و حمایت از حقوق سهامداران جدا از مسائل محیط زیست و حقوق آنها نیست و 5 موضوع در مقوله پایداری شرکتی مطرح می شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: نقش بنگاه در اقتصاد، محیط زیست، اخلاق، جامعه و دولت 5 موضوع یاد شده هستند، بر این اساس مشخص می شود که بنگاه چه میزان به حاکمیت، ارتقا رشد اقتصادی، فضای جامعه، اخلاق و محیط زیست کمک می کند.