مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار از آماده سازی پیش نویس حاکمیت شرکتی خبرداد و گفت: ارزش بازار سرمایه در 5 سال اخیر 5 برابر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قالیباف اصل امروز در نخستین همایش حاکمیت شرکتی در راستای تحقق سند چشم انداز با بیان اینکه ارزش بازار سهام نسبت به سال 87 حدود 5 برابر شده و از 44 هزار میلیارد تومان به 217 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: شرکت‌های مهمی در بازار سرمایه حضور دارند و حجم معاملات بورس تهران در سال گذشته به حدود 26 هزار میلیارد تومان رسید که رکورد بزرگی در بورس تهران محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه فعالان بازار سرمایه و تعداد کدهای معاملاتی افزایش یافته است، افزود: در سال 87 نسبت ارزش بازار به GDP برابر با 12 درصد بود که درحال حاضر تنها نسبت بورس تهران به GDP بالغ بر 40 درصد شده که این رقم نشان می‌دهد بازار سرمایه در اقتصاد ملی توسعه پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات نشان می دهد در کشورهایی که نظام حاکمیت شرکتی وجود دارد، خصوصی سازی با موفقیت همراه بوده است، تصریح کرد: با توجه به توسعه بازار اهمیت حاکمیتی شرکتی بیش از پیش آشکار می‌شود که در این راستا، حاکمیت شرکتی در بورس تهران مورد بررسی قرار گرفته و دستورالعمل آن به سازمان بورس ارسال شده است که پیش نویس آن بعد از اصلاحات در سازمان بورس آماده شده است که امیدواریم به زودی تصویب شود.

قالیباف اصل با بیان اینکه دستورالعمل روابط سرمایه‌گذاری که از زیرمجموعه‌های حاکمیت شرکتی است تهیه شده، خاطرنشان کرد: همچنین دستورالعمل پیشنهادی کنترل‌های داخلی در سازمان بورس تصویب و ابلاغ شده است. زیرا کنترل‌های داخلی یکی از زیرمجموعه‌های مهم حاکمیتی شرکتی است.

به گفته وی بحث حاکمیت شرکتی از دهه 1990 میلادی به صورت جدی مطرح شد و اکثر کشورها به سمت آن رفته و سعی کرده‌اند آن را اجرایی کنند به طوری که درحال حاضر اکثر بورس‌های دنیا شاخص حاکمیت شرکتی دارند و تلاش می کنند شرکت‌ها در این شاخص قرار دهند زیرا مطالعات نشان می دهد این شاخص در بازارهای سرمایه عملکرد بهتری از شاخص عادی داشته، به طوریکه سهام شرکت ها با قیمت بالاتری در بازار خرید و فروش می شوند که امیدواریم این شاخص در بازار سرمایه ایران نیز اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب که باید نگاه کلان‌تری به حاکمیت شرکتی داشت، افزود : شاخص فضای کسب وکار 10 مقوله دارد که یکی از آن‌ها حمایت از سرمایه گذاران خرد است، رتبه ایران در این زمینه 16 درصد افزایش پیدا کرده است، براین اساس می‌توان گفت بحث حاکمیت شرکتی به توسعه فضای کسب وکار کمک می‌کند. حاکمیت شرکتی به عزم ملی نیاز دارد و اجرایی شدن حاکمیت شرکتی در حوزه قانون‌گذاری به مقررات لازم نیاز دارد و سازمان‌ها باید کمک کنند تا این موضوع در کشور جا بیفتد.

وی گفت: در حاکمیت شرکتی سازمان‌های مردم نهاد و NGO ها نقش اساسی دارند، حاکمیت شرکتی یک نظام است و تنها یک دستورالعمل نیست به طوریکه یکسری عناصر داشته و باعث می‌شود که مقررات وضع شده به نحو احسن پیاده سازی شود و در حد آیین نامه باقی نماند.

قالیبا اصل به نقش بازار در حاکمیت شرکتی اشاره کرد و افزود: نکته مهم در حاکمیت شرکتی نقش بازار است زیرا بازار در پیاده شدن حاکمیت شرکتی نقش مهمی دارد و محتوای آن علامت دهی است و علامتی که به جامعه می‌دهد باعث می‌شود که رقابت در بازار شکل گیرد.این درحالی است که اگر شرکتی بخواهد در بازار ماندگار شود باید محصول با کیفیت تولید کند.