«تاریخ با غرغرهای اضافه»، مجموعه کتابی درباره تاریخ ایران با نگاهی انتقادی و طنزآمیز نوشته علی اصغر سیدآبادی برای نوجوانان و عموم علاقمندان غیرتخصصی تاریخ ایران است که سه جلد نخست آن را انتشارات آفرینگان به تازگی منتشر کرده و نخستین توزیع آن در نمایشگاه کتاب انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه «تاریخ ایران با غرغرهای اضافه»، مروری است بر تاریخ ایران با زبانی ساده و آمیخته به شوخی و طنز که تاریخ ایران را با نگاهی انتقادی و روایتی جذاب بازخوانی می‌کند.

این مجموعه را رودابه خائف تصویرسازی کرده است. همچنین از تصویرهای مستند تاریخی استفاده شده است. تصویر‌ها هم به جذابیت آن کمک می‌کنند و هم ویژگی طنز و شوخی آن را برجسته می‌کند.

«ایران چگونه ایران شد؟»، «این نقشه بزرگ، چرا کوچک شد؟» و «نخستین تجربه استعمار غربی در ایران» عنوان‌های سه کتاب نخست این مجموعه هستند.

در کتاب اول این مجموعه، شکل‌گیری کشوری به نام ایران و چگونگی تاسیس نخستین حکومت سراسری در ایران یعنی ماد‌ها را توضیح داده می‌شود.

کتاب دوم درباره یکی از باشکوه‌ترین دوره‌های تاریخ ایران یعنی دوره هخامنشیان است. در این کتاب هم چگونگی شکل‌گیری حکومت هخامنشیان توضیح داده می‌شود و هم به علل شکست و بر افتادن هخامنشیان پرداخته می‌شود.

کتاب سوم یکی از اولین شکست‌های بزرگ ایرانیان را تبیین می‌کند. این کتاب با حمله اسکندر مقدونی به ایران آغاز می‌شود و با توضیح نخستین حکومت سراسری بیگانه در ایران ادامه می‌یابد و سپس به دوره اشکانی می‌رسد که ایرانیان دوباره حکومت خود را به دست گرفته‌اند.

این مجموعه تا دوره معاصر ادامه خواهد داشت و کتاب‌های بعدی، درباره دوره‌های تاریخی بعدی منتشر خواهد شد.

علی اصغر سیدآبادی پیش از این در زمینه تاریخ، دبیری دو مجموعه با نام‌های «داستان فکر ایرانی» و «فرهنگ و تمدنی ایرانی» را در انتشارات افق برعهده داشته و دو کتاب از مجموعه داستان فکر ایرانی و همچنین یک کتاب از مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی را با نام «سرگذشت شعر» تالیف کرده است. داستان فکر ایرانی پیش از این از سوی شورای کتاب کودک ایران به عنوان بهترین کتاب غیر داستانی برگزیده شده است.