۱۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۰

این قصه برای خوابیدن بچه‌ها نیست؛ چون مامان‌بزی پشت در است

این قصه برای خوابیدن بچه‌ها نیست؛ چون مامان‌بزی پشت در است

این قصه برای خواب کردن بچه‌ها نیست. بچه‌های مامان بزی خوابشان نمی‌برد؛ نه بزغاله کوچک‌تر خوابید. نه وسطی و نه بزرگ‌تر...» همان‌طور که «ماهی سیاه کوچولو» نخوابید.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر سیدآبادی در داستان «مامان بزی پشت در است» به بازنویسی داستانی عامیانه و قدیمی پرداخته و روایتی تازه از قصه بز زنگوله‌پا ارائه کرده؛ داستانی که با زندگی امروزی سازگارتر است و نشان می‌دهد نویسنده تا چه اندازه به درک و شعور مخاطب خود اهمیت می‌دهد.

«آن شب مامان بزی کمی زودتر از شب‌های قبل، رختخواب بزغاله‌ها را پهن کرد. مامان بزی می‌خواست، قشنگ‌ترین قصه را برای بزغاله‌هایش بگوید. قصه بز زنگوله‌پا و بزغاله‌هایش شنگول و منگول و حبه انگور را.
مامان بزی «یکی بود، یکی نبود» را گفت و قصه را شروع کرد. صفحه اول را خواند و رسید به آنجا که بز زنگوله‌پا در خانه را قفل کرد و به صحرا رفت. مامان بزی به بزغاله کوچک‌تر نگاه کرد. او همیشه قصه که به اینجا می‌رسید خوابش می‌برد اما این‌بار بیدار بود...»

این قصه برای خواب کردن بچه‌ها نیست. بچه‌های مامان بزی خوابشان نمی‌برد؛ نه بزغاله کوچک‌تر خوابید. نه وسطی و نه بزرگ‌تر...» همان‌طور که ماهی سیاه کوچولو نخوابید. اما ماهی به دریا فکر می‌کرد و این‌که انتهای جویبار به کجا می‌رسد، اما بزغاله‌های مامان بزی نخوابیدند و تمام مدت به گرگ فکر می‌کردند.

صبح روز بعد، مامان بزی زنبیلش را برمی‌دارد و به صحرا می‌رود تا برای بچه‌هایش علف تازه بیاورد، اما بچه‌ها در را به روی او باز نمی‌کنند. وقتی در به روی مادر خود باز می‌کنند که مطمئن شده‌اند دست و پایش را با آرد سفید و صدایش را نازک کرده است.

مامان بزی خوشحال نیست و با خودش فکر می‌کند «اگر بزغاله‌هایش باور نمی‌کردند او مادرشان است و به خانه راهش نمی‌دادند باید چه کار می‌کرد.»
بزغاله‌ها می‌توانند نماد کودک و نوجوان امروز باشند. بچه‌هایی که فریب نمی‌خورند. دلیل و برهان می‌خواهند. نمی‌توان چیزی را به اجبار به خوردشان داد و... نویسنده به خوبی توانسته به بازآفرینی یک قصه قدیمی بپردازد.

 

در داستان «مامان بزی پشت در است»، نویسنده از مخاطبی گفته که اگرچه باهوش است و با قصه به خواب نمی‎رود و به این فکر می‌کند چطور خود را از شر گرگ نجات دهد اما همچنان قصه را دوست دارد و از گوش سپردن به آن لذت می‌برد. انگار قصه بهانه‌ای است تا مامان بزی، بچه‌هایش را دور خود جمع کند و با آنها حرف بزند:

«بچه‌ها زود باشید. شام‌تان را بخورید که امشب می‌خواهم برای‌تان قصه‌ای شیرین بگویم! بزغاله‌ها با خوش‌حالی فریاد زدند: چه قصه‌ای؟ مامان بزی گفت: قصه خاله پیرزنی که خانه‌اش اندازه یک غربیل بود.»
سیدابادی از روش قصه در قصه استفاده کرده و این بی شباهت به ادبیات کلاسیک ما چون مثنوی مولانا و منطق‌الطیر عطار و کلیله و دمنه نیست.

«مامان بزی پشت در است» اولین جلد از مجموعه قصه‌های بز زنگوله‌پاست که از سوی انتشارات ماهک (واحد کودک و نوجوان انتشارات منظومه خرد) در 2000 نسخه و به قیمت 4500 تومان منتشر شده است. حسن عامه‌کن، تصویرگر به خوبی توانسته ناگفته‌های متن را به تصویر کشد.

کد خبر 2152547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha