۱۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۲۲

انتشار سومین کتاب «تاریخ با غرغرهای اضافه» درباره استعمار غربی در ایران

انتشار سومین کتاب «تاریخ با غرغرهای اضافه» درباره استعمار غربی در ایران

سومین عنوان از مجموعه «تاریخ با غرغرهای اضافه» نوشته علی‌اصغر سیدآبادی با عنوان «کتاب سوم: از آغاز سلوکیان تا پایان اشکانیان» توسط انتشارات آفرینگان منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، تاریخ با غرغرهای اضافه، مروری بر تاریخ ایران است با زبانی ساده و آمیخته با شوخی و طنز. این مجموعه تاریخ ایران را با نگاهی انتقادی و روایتی جذاب بازخوانی می‌کند. کتاب‌های این مجموعه برای گروه سنی نوجوانان نوشته شده است، اما دیگر گروه‌های سنی نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

اولین کتاب از این مجموعه با عنوان «کتاب اول: از آغاز تاریخ تا نخستین حکومت سراسری در ایران» به توضیح وقایع شکل‌گیری کشور ایران و چگونگی تاسیس نخستین حکومت سراسری در آن، یعنی مادها می‌پردازد.

دومین کتاب از این مجموعه با عنوان «این نقشه بزرگ چرا کوچک شد؟» به توضیح وقایع مربوط به ظهور و سقوط هخامنشیان می‌پردازد.

سومین کتاب «تاریخ با غرغرهای اضافه» هم درباره آغاز حکومت سلوکیان تا پایان قدرت سلسله اشکانیان است که حکومت سلوکیان در آن، اولین تجربه استعمار غربی در ایران توصیف شده است.

«تهاجم فرهنگی یونان به ایران»، «نخستین تجربه استعمار غربی در ایران»، «حکومت محلی ایرانیان در دوره اشغال»، «شاهی که داماد بدبخت شاه ایران شد»، «وقتی شاه ایران گول سردار رومی را خورد»، «جشنی برای مسخره کردن شکست‌خوردگان»، «شهبانوی ایتالیایی ایران»، «...و سرانجام آدمی خردمند شاه شد»، «شاهی با حفظ سمت قبلی» و منابع و ماخذ، بخش‌های مختلف این کتاب را تشکیل می‌دهند.

سیدآبادی در ابتدای این کتاب نوشته است: آن‌چه در ادعای تاریخ‌نگاران غربی بیشتر تردید ایجاد می‌کند، روش انتخاب جانشینان اسکندر است. اسکندر که امروز نماینده جهان متمدن معرفی شده است، در انتخاب جانشینانش شیوه‌ای را برگزید که هیچ شباهتی به دموکراسی اولیه یونانی‌ها نداشت. دموکراسی یونانی یک جور انتخاب مستقیم و محدود بود. در یونان آن بخشی از مردم که صاحب رای بودند، در دولتشهرهایشان گرد هم می‌آمدند و حاکم خود را انتخاب می‌کردند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

وقتی مهرداد بر تخت نشست، هنوز دربار اشکانیان از سلوکیان و یونانیان تقلید می‌کرد و رسم و رسوم آن‌ها را در حکومت‌داری اجرا می‌کرد. مهرداد هم در این زمینه کار زیادی نکرد. شاید جنگ‌های پی‌درپی فرصت انجام چنین کاری را به او نداد و شاید هم‌ چنین دغدغه و نگرانی‌ای نداشت. اشکانیان که نام دیگرشان پارتیان است، در تیراندازی معروف بودند. برخی از تاریخ‌نویسان دلیل پیروزی آن‌ها را در همین مهارتشان می‌دانند، اما به نظر من این حداقل درباره مهرداد کمی کم‌لطفی است؛ او نه تنها تیراندازی ماهر بود و لشکری از تیراندازان ماهر را نیز همراه داشت، که اهل سیاست و تدبیر هم بود. گاهی به جای تکیه بر سلاح و مهارت‌های جنگی از عقل و تدبیر خود بهره می‌جست.

شاه داماد

وقتی که مهرداد در شرق ایران به جنگ با مهاجمان مشغول بود، یکی از شاهان سلوکی با همدستی یونانیان ساکن ایران به حمله‌ای حساب‌شده را در غرب ایران شروع کرد. اگر مهرداد دیر جنبیده یا اشتباه کرده بود، معلوم نبود چه پیش می‌آمد. مهرداد وقتی دید که از تیراندازان کار زیادی ساخته نیست، دست به کاری عجیب زد. او شاه سلوکی را با حیله و نیرنگ گرفتار کرد، با احترام بسیار دخترش را به عقد او درآورد و او را به یکی از استان‌های ایران فرستاد.

چون ما بنایمان بر غرغر کردن است، بنابراین در این‌جا برخلاف بقیه تاریخ‌نویسان که این را به حساب تدبیر مهرداد گذاشته‌اند، بلافاصله به یاد دختر شاه می‌افتیم و می‌پرسیم که تکلیف دختر بدبخت مهرداد چه می‌شود که به زور شوهرش داده‌اند؟ البته که حق با ماست، اما جواب این خواهد بود که در هر حال در آن زمانه او را به زور شوهر می‌دادند، چه به شاه سلوکی و چه به کسی دیگر. تازه از کجا معلوم که آن‌ها با هم به خوبی و خوشی زندگی نکرده باشند.

نخستین سکه و نخستین قوانین

مهرداد نه تنها نخستین شاه ایران بزرگ، پس از سال‌ها اشغال بود، بلکه او را می‌توان نخستین قانونگذار پس از اشغال هم خواند. مجموعه قوانینی را برای اداره ایران تدوین کرد که البته به قوانین سلوکی‌ها خیلی شبیه بود. او همچنین نخستین سکه را به نام پادشاه ایران زد که باز هم تاثیر سلوکی‌ها و یونانی‌ها در آن مشخص بود...

این کتاب با 70 صفحه مصور، شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت 3 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

کد خبر 2072183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha