شیراز – خبرگزاری مهر: معاون ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه گفت: تبادل زائر ایران و عراق سالانه 2.5 میلیون نفر است.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید محبوبی نژاد ظهر شنبه در همایش بین المللی زیارت با اشاره به اینکه عراق جدید بهترین فرصت برای توسعه روابط گردشگری ایران و عراق است، تاکید کرد: از سال 2003 برنامه ریزی مناسبی در بخش گردشگری ایران وعراق انجام شد که در این راستا سالانه 2.5  میلیون نفر از مردم عراق و ایران از مرز دو کشور عبور می کنند که در این میان سهم مردم عراق برای سفر به ایران حدود یک میلیون نفر است.

وی تصریح کرد: اما در این میان نتوانسته ایم از این فرصت یک میلیون نفری گردشگر عراقی در ایران به خوبی استفاده کنیم.

معاون ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه یادآور شد: اما در بخش کرد نشین عراق نیز شاهد سفر اکرار به ایران هستیم که البته این افراد به دلیل داشتن تمکن مالی و داشتن سوابقی از سفر به  اصفهان و رامسر بیشتر به این مناطق سفر می کنند.

محبوبی نژاد افزود: در نوروز سال 91 حدود 180 هزار نفر از استانهای کرد نشین ایران به اقلیم کردستان سفر کرده و به همین میزان نیز از اقلیم کردستان به ایران وارد شدند.

وی با اشاره به اینکه باید پتانسیل های گردشگری ایران را به مردم عراق معرفی کرد، گفت: استان فارس در حوزه گردشگری دارای زیرساختهای قوی و پتانسیل های بالایی است که در این میان گردشگری زیارتی، تفریحی و درمانی باید به خوبی برای مردم کشورهای دیگر معرفی شود.

معاون ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طی چهار سال گذشته حدود 400 موافقت نامه و تفاهم نامه در بخش های مختلف با مسئولین کشور عراق بسته شده که بخش زیادی از آنها مربوطه به توسعه گردشگری است.

محبوبی نژاد افزود: باید از فرصت به دست آمده عراق جدید به خوبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تحولات چند سال اخیر در حوزه خاورمیانه و تحولات ایجاد شده در کشور عراق از جمله مباحثی است که باید از این فرصت ها به خوبی برای توسعه گردشگری استفاده شود که البته در برخی ازمواقع نتوانسته ایم از این فرصت ها استفاده مطلوب کنیم.