یک منتقد ادبیات داستانی گفت: هنوز جایگاه ادبیات داستانی در بین مردم تبیین نشده و هنوز کسی متوجه نشده که ادبیات داستانی می‌تواند چه نقشی در زندگی فردی‌اش داشته باشد. غربی‌ها خیلی بهتر از ما این موضوع را تشخیص دادند و حتی بر اساس آن، ادبیات استعماری را پایه‌گذاری کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «ادبیات عامه پسند: تهدید یا فرصت» صبح امروز یکشنبه 15 اردیبهشت با حضور بلقیس سلیمانی، فیروز زنوزی جلالی، کامران پارسی نژاد و با مدیریت احسان عباسلو در غرفه سرای اهل قلم واقع در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

پارسی نژاد به عنوان سخنران پایانی این برنامه گفت: ادبیات ما یک مسئله بزرگ دارد و آن هم این است که هنوز جایگاه ادبیات داستانی در آن تبیین نشده است و مردم هنوز متوجه نشده اند که ادبیات داستانی می‌تواند چه نقشی در زندگی فردی شان داشته باشد. غربی‌ها خیلی بهتر از ما این موضوع را تشخیص دادند و حتی بر اساس آن، ادبیات استعماری را پایه‌گذاری کردند.

وی افزود: ما از قسمت اصلی کار مشکل داریم. حتی قشر تحصیل کرده ما وقتی با این سئوال روبرو می‌شوند که چرا رمان نمی‌خوانی، می‌گویند رمان فقط برای سرگرمی است. جالب است که در تلویزیون مان هم بزرگانی چون حجت الاسلام قرائتی می‌گویند نکند رمان بخوانید! چون رمان انسان را وارد فضای تخیل می‌کند.

این نویسنده در ادامه گفت: ما نمی‌دانیم که رمان چه قدر می‌توان در تجربه اندوزی‌مان مفید باشد. ما عادت کرده‌ایم که تجربه را با شکست به دست بیاوریم. به زعم خودم، ادبیات عامه پسند در نوع خودش مفید و ارزشمند است؛ چون نوعی از ادبیات داستانی است. ما در ژانرهای دیگر ادبیات شاهد چنین گستردگی نیستیم که این چنین درونیات افراد را نشان بدهد. به همین دلیل است که دولتمردان غربی روی رمان و داستان عامه پسند سرمایه گذاری می‌کنند.

پارسی نژاد افزود: اما در کشورمان چنین چیزی دیده نمی‌شود. کجا دیده‌ایم که متولیان امور فرهنگ اصلا برای ادبیات عامه پسند فکر کنند؟ یا نشست بگذارند که چگونه به آن خط بدهیم؟ ادبیات عامه پسند در کشور ما مانند کودکی است که به حال خود رها شده است.

این محقق در پایان گفت: ادبیات عامه پسند در کشورهای غربی، رشد آکادمیک خود را به صورت نظام مند طی می‌کند و این امر به دلیل برنامه و طرح ریزی مدون دولت‌ها و متولیان امر در این کشورهاست.