معاون میراث فرهنگی کشور گفت: از 1325 مسجد ثبت شده در فهرست آثار ملی 600 مسجد به عنوان جامعه هدف انتخاب شدند و برای آن مرمت آنها 542 میلیارد ریال بودجه مصوب شد.

به گزارش خبرنگار مهر مراسم رونمایی از مرمت و ساماندهی 600 مسجد تاریخی و اماکن مذهبی کشور پیش از ظهر دوشنبه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد. در این مراسم که با حضور رئیس جمهور برگزار شد باید از مرمت 600 مسجد تاریخی در قالب ویدئو کنفرانس رونمایی می شد منتها این اقدام به دلیل بروز مشکل فنی در سالن همایش ها متوقف ماند.

اما در این مراسم که با حضور جمعی از کارکنان اداره های میراث فرهنگی در استانها، سفرای کشورهای خارجی، روحانیون و ائمه جماعات مساجد برگزار شد، مسعود علویان صدر معاون میراث فرهنگی کشور گفت: برنامه ریزی مرمت مساجد تاریخی از سال 89 آغاز شد و با ارائه طرحی در مجلس توانستیم بودجه مربوط به آن را مصوب کنیم. بنابراین از آن زمان نه تنها در سطح مرکز بلکه در تمامی استانها طرح هایی مرمت این مساجد ارائه شد. به همین منظور از 1325 مسجد ثبت شده در فهرست آثار ملی 600 مسجد به عنوان جامعه هدف انتخاب شدند و برای آن 542 میلیارد ریال بودجه مصوب شد.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: مساجد به توسعه نیاز داشتند و برخی فکر می کردند که باید مسجد را خراب کرده و از نو ساخت در حالی که حمایت و حفاظت از مساجد قدیمی بخشی از هویت مذهبی ما است. به همین منظور توانستیم الگوی جامعه ای برای توسعه مساجد ارائه کنیم.

وی افزود: مسجد جامع اصفهان به عنوان کاملترین الگوی مسجد ایرانی - اسلامی در فهرست میراث جهانی ثبت شد و تلاش کردیم معماری اصیل بومی و ایرانی را در تمام کشور رصد کنیم و در برخی از موارد تکنولوژی و سازه های جدید را در مرمت مساجد دخالت دادیم.

علویان صدر ادامه داد: مرمت مساجد آغاز راهی طولانی است ما گام اول را برداشته ایم و کارهای مشارکتی بعد از آن آغاز می شود. بسیای از مردم باور دارند که اگر در  مساجد جامع نماز بخوانند ثواب بیشتری دارد به همین دلیل مرمت مساجد با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه شد.