۱۱ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۲۵

داربست های مرمت مسجد حاج رجبعلی تاریخی شدند

داربست های مرمت مسجد حاج رجبعلی تاریخی شدند

داربست های چوبی مسجد حاج رجبعلی که پیش از انقلاب اسلامی به منظور مرمت فضاهای داخلی آن کار گذاشته شده بود، آنقدر معطل مرمتکار ماند که اکنون همین داربست ها نیز جزیی از بدنه تاریخی این مسجد محله درخونگاه بازار تهران شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، این مسجد در سال 1215 هجری قمری به مدت ده سال ساخته شد و استاد رستم معمار بروجردی معمار آن بود و برای این مسجد اولین سقف بیضی شکل را ایجاد کرد که نمونه آن در مساجد دیگر تهران نیست با این حال سعی کرد تا از معماری گنبدهای مسجد چهارباغ اصفهان الهام بگیرد.

داربست های چوبی این مسجد 50 سال پیش کار گذاشته شد همان زمان ها  9 سنگ فیروزه زیبا در گنبد این مسجد کار شده بود که به دلیل بی توجهی، آن سنگ ها از گنبد به سرقت رفته و جای آن چند کوزه کوچک گذاشته شد. دوباره چند سال بعد در کنارش داربست های فلزی برپا شد تا بلکه شبستان زیر گنبد این مسجد روی خوش ببیند و مرمت شود ولی اقدامی انجام نشد . در سال 83 داربست هایی روی گنبد آن توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران زدند که تنها بار این گنبد و سقف را سنگین می کرد.

گنبد بیضی

آن زمان اسکندر مختاری که مسئولیت مرمت این مسجد را بر عهده داشت گفته بود: این مسجد در 30 سال گذشته، وضعیت اسفناکی داشته و تنها 10 در‌صد از مراحل مرمت آن با 30 میلیون تومان اعتبار میراث فرهنگی و گردشگری در سال 83 انجام شده است. هر چند برخی اقدامات مرمت در این اثر تاریخی انجام شده اما سامان‌دهی کامل مسجد حاج رجبعلی به اعتباری در حدود 200 میلیون تومان نیازمند است.

به گفته مختاری، برای رها‌ سازی حریم بخش جنوبی مسجد حاج رجب علی یکی از خانه‌های مجاور این بنا در این بخش از سوی میراث فرهنگی خریداری و تخریب شده تا حریم محوطه جنوبی این اثر افزایش یابد. مقرر شده با همکاری شهر‌داری منطقه 12، یکی دیگر از خانه‌های واقع در حریم جنوبی این اثر خریداری شود تا با آزاد‌سازی، جبهه جنوبی بنا از آسیب عمده‌ای که به دلیل این همجواری ممکن بود بر آن وارد آید،جلو‌گیری شود.

داربست های فلزی و چوبی در کنار هم

این مسجد 16 رقبه تجاری و دو ملک مسکونی دارد که اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران موظف شده از محل این رقبات تجاری برای مرمت این مسجد هزینه کند ولی تاکنون به وقف نامه مسجد عمل نکرده است. به همین علت اکنون رسیدگی به وضعیت این مسجد را نه سازمان میراث فرهنگی بر عهده می گیرد و نه اداره اوقاف دلی برای آن می سوزاند.  

در این مسجد دوره قاجار یک چاه قرآن هم وجود دارد که مردم زمان های گذشته قرآن های غیرقابل استفاده ولی طلایی و زرنویس را درون آن قرار می دادند تا هم احترامش را نگه دارند و هم آنها را در گوشه ای از مسجد انبار کنند.

اکنون در این مسجد کسی نمی تواند با خیال آسوده راه برود و یا نماز بخواند چون هر لحظه ترس ریزش سقف و یا دیواری را دارد که فرو بریزد. در این میان تنها پرندگان هستند که برای خود در شبستان زیر گنبد جا و مکانی درست کرده اند.

............

عکس از رضا یوسفی

کد خبر 2340799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha