مدیر بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌گوید: حضور ناشران فروشنده کتاب‌های کمک آموزشی در سالن‌های ناشران دانشگاهی به دلیل تخلف‌های متعدد این ناشران باید مورد تجدید نظر جدی قرار بگیرد.

محمد سلگی، مسئول بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حواشی موجود درباره این بخش از نمایشگاه اظهار داشت: از نظر جابجایی محل بخش دانشگاهی در نمایشگاه امسال، ما قبل از نمایشگاه هم پیش‌بینی می‌کردیم که این جابجایی می‌تواند بر میزان بازدید از این بخش تاثیر بگذارد. البته امسال به میزان سال قبل میزان ورود نفرات به کل نمایشگاه کمتر بود. این را هم آمارها گفتند و هم برآوردی که ناشران انجام دادند. نمایشگاه کتاب امسال تنها از روز هشتم برگزاری تقریبا شلوغ شد، هرچند که در روزهای دوم و سوم هم جمعیت نسبتا خوبی را در آن شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در بحث فروش شاید نتوان استنباطی دقیق از میزان بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب داشت، چون تعداد و میزان فروش به دلیل گرانی کاغذ و افزایش قیمت کتاب، کاهش پیدا کرده است. البته ممکن است گفته شود که آمار فروش کارت‌خوان‌ها نشان می‌دهد که از نمایشگاه استقبال شد، اما این هم حرف دقیقی نیست، چون امسال به نسبت سال‌های قبل مردم بیشتر از کارت‌های الکترونیکی برای خرید کتاب استفاده کردند و پول نقد کمتری مبادله می‌شد. در نتیجه به نظر من میزان فروش در نمایشگاه امسال بسیار کمتر از سال قبل بود. این را ناشران هم تایید می‌کنند چون به من بارها گفتند که تعداد اثری که امسال فروختند از سال قبل بسیار کمتر بوده است.

سلگی با تاکید بر اینکه گزارش ناشران و بازدید خودش و همکارانش از سالن‌های دانشگاهی حاکی از کم شدن قابل توجه بازدیدکنندگان بوده است، گفت: امسال تبلیغات تلویزیونی برای نمایشگاه کتاب بسیار کم بود، در سطح شهر هم بیلبوردهای تبلیغاتی کمی دیدیم. از طرف دیگر کاروان‌های دانشجویی شهرستان‌ها هم کمتر به نمایشگاه امسال آمدند که البته همه این موارد گزارش شده است. به نظر من سال‌های قبل پوشش تلویزیونی نمایشگاه بسیار بهتر بود که اصلا قابل مقایسه با امسال نیست و همه آنها در کنار جابجایی محل بخش دانشگاهی نمایشگاه به فروش ما ضرر زد.

رئیس انتشارات جهاد دانشگاهی افزود: تغییر مکان ناشران دانشگاهی نه فقط به ضرر این ناشران که به ضرر ناشران آموزشی نیز تمام شد. وقتی که ما در کنار آنها یک واحد را تشکیل می‌دادیم، میزان مراجعه به مجموعه ما بیشتر بود، اما امسال یک بازدیدکننده برای حضور در بخش‌های نمایشگاه باید از جنوبی‌ترین بخش مصلی تا شمالی‌ترین بخش آن را طی کند و این مسلما خسته‌کننده است. خودروهایی هم که برای حمل و نقل مردم در نظر گرفته شده بود در بخشی از مصلی بود که کمترین گروه مردم به آن مراجعه کردند.

مدیر بخش نمایشگاهی نمایشگاه بیست و ششم کتاب ادامه داد: تمرکززدایی که امسال در نمایشگاه کتاب انجام شد هم در میزان بازدید بخش ما و هم بخش بین‌الملل تاثیر گذاشت. فکر می‌کنم استدلال موجود برایش این بود که برای بخش‌های تازه، فضایی باز کنند، اما این بخش‌ها مخاطب زیادی نداشتند؛ در حالی که ما همیشه از نظر تعداد مراجعین در میان بخش‌های پرمراجعه نمایشگاه بودیم، اما امسال به جز دو چادر، باقی چادرهای ما اساسا دیده نشد که بخواهد استقبال کننده داشته باشد.

سلگی در ادامه با اشاره به مشکلات برپایی بخش دانشگاهی در سال جاری گفت: مردم باید از تغییر مکان بخش ما زود مطلع می‌شدند، ولی این اطلاع‌رسانی دیر انجام شد. تابلوهای اطلاع‌رسانی برای مراجعان هم دیر نصب شد و حتی ما خودمان در دو نوبت بنرهای تبلیغاتی نصب کردیم و همین منجر شد دو سه وز اول نمایشگاه را از دست بدهیم. در موضوع کارتخوان‌ها هم در دو روز نخست نمایشگاه کارتخوان‌ها به طو عمده قطع بودند و در طول روزهای دیگر هم این قطع و وصل شدن مکرر ادامه داشت که آن را به سرورهای مرکزی بانک صادرات نسبت دادند.

رئیس بخش دانشگاهی نمایشگاه کتاب همچنین با اشاره به حضور گسترده ناشران فروشنده کتاب‌های کمک آموزشی در سالن‌های بخش دانشگاهی گفت: من خودم موافق حضور این ناشران در بخش دانشگاهی نیستم. البته رای و نظر هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی این بوده که اینها جزو ناشران دانشگاهی تلقی شوند، اما من باور دارم این موسسات و ناشران آموزشی خدمت چندانی به نشر دانشگاهی نمی‌کنند، آنها آثار دیگران را برداشته و خلاصه می‌کنند و از دل آن سئوال بیرون می‌آورند، ولی در کارشان ابتکار و خلاقیتی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: حضور آنها در سالن ناشران دانشگاهی به کار سایر ناشران دانشگاهی آسیب زده است، اما چون حجم تقاضا از آنها بالاست و از نظر مالی موفق هستند ـ به ویژه اینکه حجم اصلی کنکور امروز روی آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری است ـ حضور آنها پذیرفته شده است. اما مثلا امسال برخی از این ناشران در همه سالن‌ها کار خود را تبلیغ می‌کردند و فعالیت سایر ناشران را تحت تاثیر قرار دادند.

وی تاکید کرد: نیمی از توان ما امسال صرف این شد که تبلیغات اضافی این ناشران را از بخش دانشگاهی جمع کنیم که باعث اعتراض ناشران زیادی شده بود. البته تبلیغات آنها طبق قرارداد بود، اما آنها از نظام تبلیغی نمایشگاه بسیار تخطی کردند و من بعد از نمایشگاه از هیئت مدیره انجمن خواهم خواست تا به طور جدی درباره حضور این ناشران در سال‌های آینده تجدید نظر کنند؛ چون کارکردشان تنها تنگ کردن عرصه به سایر ناشران است.

سلگی همچنین درباره یارانه‌های اختصاص یافته به بخش دانشگاهی نمایشگاه در سال جاری گفت: طبق اعلام نظر مسئولان ارشاد امسال 250 هزار دانشجو برای دریافت بن کارت ثبت‌نام کردند و من خیلی‌ها را دیدم که آن را دریافت کردند. اما بر اساس اطلاع من همه ساله وزاتخانه‌های علوم و بهداشت هم به کمک می‌آمدند تا سهم دانشجویان را برای خرید کتاب زیاد کنند، امسال اما این دو وزاتخانه وارد این بحث نشدند.

وی همچنین گفت: کارت‌های صادر شده برای خرید کتاب فعلا مثل کارت‌های بانکی نیستند که با یک بار صدور بتوان همیشه از آن استفاد کرد و هر دانشجویی برای هر بار دریافت یارانه مجبور به تهیه یک کارت تازه در هر سال است.

سلگی در پایان تاکید کد: ما برای نمایشگاه سال آینده تمایل داریم به محل قبلی بازگردیم. البته این تنها خواست من است و باید این موضوع در جلسه هیئت مدیره انجمن کارشناسی و درباره آن تصمیم گرفته شود.