۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۱۱

بخش دانشگاهی روز خوبی را در نمایشگاه کتاب پشت سر گذاشت/ گلایه از وزارت صنعت

بخش دانشگاهی روز خوبی را در نمایشگاه کتاب پشت سر گذاشت/ گلایه از وزارت صنعت

گرچه در روز نخست از برگزاری نمایشگاه کتاب وضعیت بخش ناشران دانشگاهی مطلوب به نظر می‌رسید، اما نگرانی از استقبال نکردن مخاطبان از این بخش به دلیل گرانی قیمت کاغذ و کتاب برای مسئولان این بخش از نمایشگاه و ناشران کماکان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه به نظر به‌سامان‌ترین بخش نمایشگاه به نظر می‌رسد.

با وجود تغییر چادر‌های برپایی این بخش و قرار گرفتن آنها در بخش جنوب شرقی نمایشگاه به نظر می‌رسد واقع شدن چادرهای این بخش در محل یکی از ورودی‌های اصلی نمایشگاه کتاب باعث جلب قابل توجه مخاطبان به این غرفه‌ها شده است، اما با این وجود نبود اطلاع‌رسانی برای مخاطبان این بخش که هر ساله عادت به دیدار از چادرهای بخش دانشگاهی در مکان دیگری داشته‌اند کمی در جلب مخاطب هدف به این چادرها مشکل ایجاد کرده است.

مشاهده خبرنگار مهر همچنین حاکی از نبود غرفه‌های خالی در این بخش است؛ هرچند تعدادی غرفه نیز به صلاحدید مدیران نمایشگاه در اختیار اسپانسرهای نمایشگاه قرار گرفته است.

کتاب‌های دانشگاهی با همه تمهیدات ناشران و مسئولان نمایشگاه کتاب، با افزایش دو تا سه برابری قیمت در نمایشگاه امسال روبرو هستند و همین مسئله دست خریداران را در این بخش بیش از پیش خالی کرده است.

محمدرضا حاتمی مدیر مسئول انجمن ناشران دانشگاهی در همین زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: روند افزایش قیمت کاغذ از سال 86 تا به امروز نزدیک به 10 برابر شده است و به همین نسبت درصد فروش نیز کم شده که به طور مشخص در سال گذشته نسبت به سال 90 این کاهش رقم 10 درصد را تجربه کرده است.

وی می‌افزاید: در همین موقعیت وضعیت تکثیر غیرقانونی کتاب‌های ناشران دانشگاهی نیز معضلی حل نشده است که به دلیل گرانی کاغذ رخ می‌دهد و باعث می‌شود خریداران ما به سمت تهیه این آثار با قیمت ارزان‌تر بروند؛ کما اینکه برخی آثار هم توسط اساتید به دلیل قیمت بالا به صورت جزوه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. در نتیجه آنچه در مجموع این مسائل بر نشر آثار دانشگاهی وارد می‌شود ناشی از وضعیت اقتصادی حاکم بر کل کشور است و تنها به جریان مدیریت وزارت ارشاد و یا قیمت کاغذ مرتبط نمی‌شود.

این مسئول بخش ناشران دانشگاهی در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع خرید‌های دولتی از ناشران دانشگاهی اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته از نظر اقتصادی بودجه‌های بسیاری از مراکز دولتی کاهش پیدا کرد و به تبع توانایی خرید آنها برای تجهیز کتابخانه‌های دانشگاه‌ها نیز کم شد. از طرف دیگر به دلیل مشکلات مالی، نمایشگاه کتب تخصصی دانشگاهی نیز سال گذشته برگزار نشد و همین موضوع باعث کاهش شتاب تولید آثار دانشگاهی از سوی ناشران در سال گذشته شد و اهمیت نمایشگاه امسال را برای ما بالاتر برد.

این سخنان در حالی ابراز می‌شود که آمارها نشان می‌دهد با وجود افزایش تعداد عناوین کتاب‌های دانشگاهی شمارگان انتشار این آثار در سال گذشته با افت زیادی نیز روبرو بوده است.

حاتمی در بخش پایانی اظهاراتش اما گله‌هایی هم دارد و می‌گوید: به ما دائما می‌گویند سعی کنید روی پای خود بایستید، اما کسی نیست که به مدیران بگوید به ما که لقب سرباز فرهنگی داده‌اید باید بیشتر توجه و نگاه حمایتی داشته باشید. من روی سخنم نه با ارشاد که با وزارت صنعت است که چرا نمی‌تواند بازار را کنترل کند و چرا باید اولین قربانی این ناتوانی ناشرانی باشند که مستقیما با تولید علم در کشور مرتبط هستند؟ در واقع مطالبه ناشران دانشگاهی از کل نظام است که برای همه بخش‌ها هزینه می‌کنند، اما وقتی نوبت به ما می‌رسد نگاه‌ها به سمت دیگری می‌رود.

کد خبر 2045128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha