۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۷:۰۴

فروش ناشران بین‌الملل با ارز آزاد/ تعدادی از عناوین هنوز به نمایشگاه نرسیده‌اند

فروش ناشران بین‌الملل با ارز آزاد/ تعدادی از عناوین هنوز به نمایشگاه نرسیده‌اند

ناشران حاضر و نمایندگان آنها در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران، با گلایه از ابهام در وعده ارز مبادله‌ای 2500 تومانی، کتاب‌های خود را با ارز آزاد می‌فروشند.

به گزارش خبرنگار مهر، مشکل جدید ناشران و شرکت‌کنندگان بخش بین‌الملل بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران، فروش ناشران این بخش با ارز آزاد است و همان طور که در گزارش‌های پیشین مهر در این باره اشاره شده، خبری از ارز مبادله‌ای 2500 تومانی نیست.

احد رضایی، مدیر شرکت ویژه نشر یکی از ناشران حاضر در بخش بین الملل نمایشگاه است که بخش زیادی از یکی از سالن‌های این بخش را به خود اختصاص داده است. این شرکت نمایندگی 36 ناشر خارجی را در نمایشگاه به عهده دارد. شرکت ویژه نشر با 19 هزار عنوان کتاب انگلیسی و 4 هزار عنوان کتاب عربی در نمایشگاه امسال حاضر شده است. عناوین انگلیسی حاضر در نمایشگاه از کشورهای انگلستان، آلمان و ایتالیا و عناوین عربی نیز از کشورهای سوریه، لبنان و مصر هستند.

رضایی نیز مانند دیگر ناشران بخش بین‌الملل این دوره نمایشگاه از بی‌خبری موجود راجع به موضوع ارز 2500 تومانی گلایه دارد. البته یکی دیگر از گلایه‌های او مربوط به فعال نبودن پایانه‌های فروشی است که برای دانشجویان مراجعه کننده به نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

این مدیر نشر درباره چگونگی فعالیت شرکت ویژه نشر در نمایشگاه گفت: ابتدا کتاب‌ها از خارج وارد کشور می‌شوند. سپس تحت نظر وزارت ارشاد و وزارت علوم از گمرک ترخیص می‌شوند. بعد از آن کتاب‌ها را بر اساس قیمت روز دلار یا پوند، قیمت ریالی می‌زنیم، اما نمی‌توانیم تمام قیمت دلاری یا پوندی کتاب‌ها را در نظر بگیریم. بنابراین درصدهایی از تخفیف را در نظر می‌گیریم. این امر هم به دو دلیل انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دلیل اول این است که اگر تمام قیمت دلاری یا پوندی را در نظر بگیریم، با توجه به قدرت خرید علاقه‌مندان، قیمت کتاب بسیار بالا رفته و فروشش بسیار پایین خواهد آمد. دلیل دوم هم این است که ما از ناشران کتاب‌ها تخفیف می‌گیریم و بخشی از آن تخفیف را برای مشتری در نظر می‌گیریم.

رضایی درباره وضعیت غرفه شرکت ویژه نشر در اولین روز نمایشگاه گفت: تا این لحظه که ساعت 16 است، خبری نبوده است. با وجود اینکه انتظارمان خیلی بیشتر از این بود و توقع داشتیم، استقبال بیشتری از نمایشگاه بشود اما خبر خاصی حداقل در این روز اول نیست. اما واقعا جای ناامیدی است که بعد از برگزاری 25 دوره از این نمایشگاه، هنوز در روز اول آن شاهد نقایصی از جمله کار نکردن و فعال نبودن پایانه‌های فروش دانشجویی هستیم. چنین کارها و آماده‌سازی‌هایی را می‌توان 3 روز قبل از شروع نمایشگاه انجام داد.

وی گفت: اکثر مراجعه‌کنندگانی هم که امروز به غرفه ما سر زده‌اند، از دلار و ارز مبادله‌ای 2500 تومانی پرسیده‌اند. ما هم به آنها می‌گوییم نمی‌دانیم و چنین خبری نیست؛ چون کسی چیزی درباره آن به ما نمی‌گوید. بنابراین همه ناچاریم کتاب‌ها را با همان ارز آزاد بفروشیم.

طبق پیگیری خبرنگار مهر از صرافی‌های موجود در بخش بین‌الملل نمایشگاه، صرافی‌ها نیز ارز را با قیمت آزاد خرید و فروش می‌کنند.

در همین حال محمدرضا وصفی، مدیر بخش بین الملل نمایشگاه امسال در گفتگوی کوتاهی که با خبرنگار مهر داشت، اعلام کرد: هنوز تعدادی از عناوین خارجی مورد نظر که قرار بوده در نمایشگاه عرضه شوند، وارد نمایشگاه نشده است و در انتظار ورود این عناوین هستیم تا طبق لیست، تمام آثار هزار و 600 ناشر خارجی نمایشگاه را به نمایش در بیاوریم.

کد خبر 2045107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha