بیرجند - خبرگزاری مهر: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تجار و بازرگانان واحدهای صنعتی خراسان جنوبی آمادگی سرمایه گذاری های مشترک و همکاری دو جانبه را افغانستان دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن احتشام پیش از ظهر دوشنبه در دیدار والی ولایت فراه افغانستان با استاندار خراسان جنوبی ضمن پیشنهاد راه اندازی شورای مشترک بازرگانان خراسان جنوبی در استان فراه، گفت: این شورا می تواند کمک قابل توجهی به مبادله اطلاعات و گستره بازار دوطرف کند.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی خراسان جنوبی خواهان همکاری های استراتژیک تجاری و اقتصادی به منفعت دو طرف است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به سرمایه گذاری های مشترک، اظهار کرد: تجار و بازرگانان واحدهای صنعتی خراسان جنوبی آمادگی سرمایه گذاری های مشترک و همکاری دو جانبه را دارند.

احتشام ادامه داد: خراسان جنوبی قطب تولید کاشی، سرامیک، لاستیک، صنعت چاپ، محصولات شوینده است و پتانسیل های خوبی برای سرمایه گذاری های مشترک دارد.

وی با اشاره به آمادگی اتاق بازرگانی خراسان جنوبی در راستای پذیرش و اعزام هیأت های تجاری، تصریح کرد: می توانیم با ایجاد نمایشگاه ها، محصولات دو طرف را برای عرضه هم در فراه و هم در بیرجند به نمایش بگذاریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی بازاریابی را یکی از راه های کمک به محصولات تولیدی افغانستان عنوان کرد و گفت: عناب افغانستان می تواند با ورود به ایران به کنسانتره تبدیل شود.

احتشام با اشاره به آمادگی تسهیل شبکه تجارت برای دستیابی به نتایج بهتر، اظهار کرد: اتاق بازرگانی خراسان جنوبی آمادگی دارد تا فرهنگ مصرف محصولات افغانستان را در سطح استان ترویج دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: پیشنهاد می شود افغانستان لیستی از کالاهای موردنیاز این کشور را به تجار ایرانی ارائه دهد تا این اقلام از محصولات تولیدی استان صادر و یا حتی ترانزیت محصولاتی که در سایر استان ها تولید می شود، انجام گیرد.

علیرضا جمیع با بیان اینکه واردات کالا از افغانستان تراز بازرگانی استان را مثبت می کند، ادامه داد: استان های فراه و خراسان جنوبی استان هایی نوپا هستند بنابراین هر چه در زمینه های مبادلات تجاری با یکدیگر فعالیت داشته باشند پیشرفت های بیشتری خواهند کرد.

وی افزود: این استان پتانسیل بالایی در پذیرش دانشجو از افغانستان و برگزاری دوره های کوتاه و بلندمدت دارد.

جمیع اظهار کرد: در بحث درمان نیز بیماران کشور همسایه افغانستان می توانند با هزینه های پایین تری نسبت به کشورهای هند و پاکستان مراجعه و مداوا شوند.

وی بیان کرد: روادید برای تجار بسیار با اهمیت است که این موضوع نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: امیدواریم جلسات مشترک بین دو استان تداوم یابد و مشکلات در سطح کارشناسان برطرف شود.