۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۵۴

رشید:

خراسان جنوبی آمادگی صادرات برق به افغانستان را دارد

خراسان جنوبی آمادگی صادرات برق به افغانستان را دارد

بیرجند - خبرگزاری مهر: استاندار خراسان جنوبی بر توسعه روابط ایران و افغانستان تاکید کرد و گفت: خراسان جنوبی آمادگی صادرات برق به افغانستان را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، قهرمان رشید صبح دوشنبه در جلسه مذاکرات رسمی هیئت تجاری و بازرگانی فراه و خراسان جنوبی اظهارکرد: رابطه جمهوری اسلامی ایران با  افغانستان عمیق و بر مبنای وحی قرآن، تعالیم عالیه اسلامی و کتاب و دین مشترک است.

 وی با بیان اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران مامنی برای همه برادران و خواهران افغان در طی دوران مشقت بوده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در کمک به مردم افغانستان در ابعاد مادی و معنوی وظیفه خود داند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در کنار مردم افغانستان بوده اند .

 وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به طور قاطع بر اساس رسالت خودش اشغال افغانستان را محكوم كرده است، بیان کرد: این وظیفه را فراموش نمی کنیم همواره در کنار هم برای پیشرفت مردم دو کشور اسلامی تلاش خواهیم کرد.

رشید با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص افغانستان همواره کمک در ابعاد مختلف مادی و معنوی دریغ نکرده است، گفت: در ساماندهی امور اتباع افغانستان براي شهروندان افغاني ساكن در ايران تلاش هاي زيادي از سوي كشورو دولت ايران صورت گرفته و زمينه تحصيل فرزندان افغانستاني نيز با دستور ويژه رئيس جمهور فراهم شده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود 460 کیلومتر مرز مشترک این استان با کشور افغانستان ادامه داد: خراسان جنوبی علاوه بر مشترکات فرهنگی و دینی مشترکالت دیگری نیز با استان فراه دارد.

 وی با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان وسیع کشور است، گفت: خراسان جتنوبی از دانشگاهی ترین استانهای کشور است که 40 هزار دانشجو دارد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی آمادگی پذیرش دانشجو از افغانستان را دارد، اظهارداشت: آمادگی برای مبادله اساتید را نیز داریم.

وی در ادامه با اشاره به وجود واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی در استان، بیان کرد: تولید 20 درصد تایر کشور و کارخانجات کاشی و سرامیک از پتانسیل های این استان است.

وی کشاورزی را اصلی ترین محور توسعه این استان دانست و افزود: در زمینه خدمات فنی و مهندسی در بخش کشاورزی آمادگی ارائه تجربیات را با کشور افغانستان داریم.

وی اظهارکرد: رتبه اول توليد زرشك، رتبه اول توليد عناب، رتبه دوم توليد زعفران و رتبه دوم توليد پنبه در كشور از شاخص هاي مهم كشاورزي در خراسان جنوبي است.

 رشید با اشاره به فعال بودن هفت شهرك سهامي و زراعي در خراسان جنوبي بیان کرد: اين آمادگي وجود دارد تا از اين ظرفيت اقتصادي براي توسعه كشاورزي در فراه استفاده شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به گذرکاه رسمی میل 78 در استان گفت: حجم مبادلات استان از این بازارچه در سال گذشته  380 ميليون دلار بوده كه فرصتي مناسب براي توسعه اقتصادي دو كشور محسوب مي شود.

رشید گفت: علی رغم تهدیدهای نظام سلطه، با مدیریت مسئولان در سطح کشور و استان صادرات این استان حدود 20 درصد افزایش داشته است.

 وی بیان کرد: در تلاش هستیم بازارچه های مرزی فعال تر شود و در ارتباط فی ما بین دو کشور بیشتر شود.

 وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به فکر استفاده ابزاری از ملتها نیست بلکه مبنای روابط همکاری و احترام متقابل است و تنها کشوری هستیم که در تئوری و عمل به آن چه گفته ایم پایبند بوده ایم.

 رشید با اشاره به تولید 730 مگاوات برق در این استان گفت: آمادگی داریم در صورت تقاضای رسمی دولت افغانستان برق را به این کشور صادر کنیم.

 

 

کد خبر 2054027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha