قم - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیروی از رفتار و اخلاق امام هادی(ع) را موجب خلق حماسه سیاسی دانست.

حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امام هادی(ع) شخصیت عظیمی دارد که نه توسط ما بلکه توسط بزرگان معنا و عالمان دین باید توصیف شود.

وی ادامه داد: آن چیزی که کمتر مورد توجه جامعه است و در عین حال ما به شدت به آن نیازمندیم این است که منش و رفتار ایشان موجب خشم حاکمان زمان خود شد، با وجود اینکه چندین بار منزل امام هادی(ع) را تفتیش کردند و چیزی جز سلامت نفس ایشان پیدا نکردند و این خود نشان دهنده عظمت شخصیت ایشان است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اسلام احکام سیاسی و حکومت خود را دارد، گفت: شاید به دلیل موقعیت معنوی و رفتار الهی ایشان نمونه ای بودند که باعث می شد مردم به مقایسه بین اسلام مورد ادعای حکومت و دین ایشان بپردازند و همین روشنگری محسوب می شد.

وی با اشاره به اینکه رفتار و منش امام هادی(ع) الگویی برای زندگی فردی و سیاست‌های اجتماعی است، گفت: ما باید این الگوی گرانبها را حفظ کنیم و معنویت و عبادت را در سیاست هم مورد توجه قرار دهیم.

یزدانی مقدم گفت: آقای بهاء الدینی که پس از انقلاب حضور داشتند و در آن دوران چند انتخابات هم برگزار شد در بیانیه‌ای تاکید کردند که در بعضی از انتخابات‌ها گناهانی از عده‌ای سر می‌زند که معلوم نیست توبه پذیر باشد.

وی افزود: همچنین علامه طباطبایی فرمودند که هدف و وسیله با هم مرتبط هستند و نمی‌توان برای رسیدن به یک هدف از هر وسیله و ابزاری بهره برد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: به گفته امام خمینی(ره) نیز حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است این یعنی برای حفظ مصالح نظام نباید بر اساس توهماتی خود خطر کنیم و به هرکاری دست بزنیم.

وی با اشاره به اینکه بین اهداف ما و وسایلی که برای تحقق آنها به کار می‌بریم قطعا رابطه وجود دارد، گفت: اگر از سخن بزرگان و رفتار امام  هادی(ع) پیروی کنیم جدا می‌توان حماسه‌ای سیاسی آفرید.

حجت الاسلام یزدانی مقدم تاکید کرد: باید به اخلاق، دین و معنویت توجه شود و در رفتارهای سیاسی خود از الگوهای عالی اخلاقی مدد جست، امام هادی(ع) فرمودند هرکسی از خود خیلی ارضی باشد مخالفانش نیز بیشتر خواهند شد.