تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۶

سمنان – خبرگزاری مهر: رئیس اعتکاف شهرستان سمنان با بیان اینکه حدود 60 درصد معتکفان را جوانان تشکیل می دهند گفت: معمولا هرساله 70 درصد معتکفان بانوان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت ‏الاسلام محمدباقر عبدوس عصر چهارشنبه در گفت‏گو با خبرنگاران در سالن اجتماعات سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری سمنان از ثبت نام یک هزار و 300 معتکف طی سال گذشته در سمنان خبر داد و اظهار داشت: پیش بینی می شود که امسال بر اساس برنامه‏ ریزی‏های انجام شده، یک هزار نفر در سمنان امسال معتکف ‏شوند.

وی با بیان اینکه 50 تا60 درصد معتکفان را جوانان تشکیل می دهند افزود: این جوانان زیر 30 سال سن دارند.

امام جمعه موقت سمنان آغاز ثبت نام معتکفان را 27 اردیبهشت به مدت پنج روز اعلام کرد و گفت: معتکفان می توانند با مراجعه به امامزاده علی بن جعفر(ع) سمنان صبح ها از ساعت 10 تا13 و بعداز ظهرها از ساعت 15 تا 20 اقدام کنند.

عبدوس با اشاره به اینکه شرکت کنندگان در اعتکاف باید 15 سال سن به بالا داشته باشند اظهار داشت: اعتکاف امسال با نام "تمنای وصال" برگزار می شود.

وی محفل انس با قرآن با حضور قاری بین المللی، ختم 114 مرتبه قرآن کریم، برگزاری کارگاه تخصصی با نام جنگ نرم و فضای مجازی، ختم یک میلیون صلوات، مسابقات فرهنگی کتابخانه را از جمله برنامه های مراسم اعتکاف برشمرد.

امام جمعه موقت سمنان، با بیان اینکه مراسم اعتکاف در مسجد جامع سمنان برای آقایان و مسجد امام و الزهرا برای خواهران برگزار می شود، اظهار داشت: فلسفه خلقت انسان رسیدن به عبودیت است و دست یافتن به این مقام، با درجا زدن و ایستایی حاصل نمی‏شود و باید تلاش شود تا به مقام "عند الله" برسیم.

عبدوس با بیان اینکه امروز همه کشمکش‏ها، درگیری‏ ها و مسائلی که در جامعه پیش می‏آید به علت حبّ به دنیاست، اضافه کرد: اعتکاف در این میانه یکی از عبادت‏های ارزشمندی است که انسان را پاک و منزه می‏سازد و فرد را در مقام عبودیت به پیش می‏برد.

وی افزود: هنگامی که یک جوان در هوای گرم شهری کویری چون سمنان از همه تعلقات دنیوی دست برمی‏دارد و در مراسم معنوی اعتکاف شرکت می‏کند و در مسجدی مشغول روزه، عبادت، ذکر گفتن و قرآن خواندن می‏شود، حالات خاصی به او دست می‏دهد که با هیچ چیز قابل مقایسه یا معاوضه نیست.

مسئول اعتکاف سمنان با اشاره به اهمیت توجه مسلمانان به اعمال مستحبی در کنار واجبات اظهار داشت: خداوند متعال در حقیقت اعمال مستحب را پشتوانه و حامی واجبات قرار داده است؛ همان‏طور که مکروهات مانع از پرداختن به محرمات می‏شود.

عبدوس افزود: از این رو، اعمال مستحبی نظیر اعتکاف در اصل محکم کننده واجبات است و با پرداختن به آن، اگر فرد مسلمانی در میانه راه در مسیر عبادت احساس خستگی و ناتوانی کرد، در نهایت از مستحبات می‏کاهد و مشکلی برایش ایجاد نمی‏شود؛ چرا که واجبات را به طور درست و کامل انجام داده است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال مکروهات را نیز مانعی برای دوری از محرمات قرار داده است، گفت: کسانی که وارد اعتکاف می‏شوند، اعمالشان در روز نخست از این آیین سه روزه حکم مستحب را دارد؛ اما اگر افطار روز اول را پشت سر گذاشتند، در روزهای دوم و سوم حضور در محل بیتوته و روزه گرفتن بر ایشان واجب است و معتکفان باید به این امر مهم توجه کنند.

امام جمعه موقت سمنان گفت: معتکفان در روزهای دوم و سوم مگر جز موارد اضطراری نمی‏توان به حکم دین، محل بیتوته و روزه را ترک کنند و کسانی که قصد دارند امسال معتکف شوند، باید به این اصل اساسی توجه داشته باشند.

عبدوس تصریح کرد: اعتکاف در نظام جمهوری اسلامی ایران درخشش و نمود قابل توجهی پیدا کرد، در حالی که در سال‏های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چندان به این آیین مهم دینی توجه نمی‏شد.

وی گفت: مردم عادی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مساجد حضور چندانی برای برپایی آیین اعتکاف نداشتند و بیشتر معتکفان نیز از طلبه‏ها بودند؛ اما امروز استقبال از این آیین هر سال بیش از گذشته می‏ شود.

امام جمعه موقت سمنان در خاتمه اضافه کرد: در این سال‏ها هر چه به پیش می‏رویم، شمار معتکفان در کشور بیشتر می‏شود و این امر حاصل و برکت نظام اسلامی است.