ارومیه - خبرگزاری مهر: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از کاهش 24 میلیارد مترمکعبی آب دریاچه ارومیه طی سالهای اخیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد محمودی ظهر سه شنبه با بحرانی خواند وضعیت دریاچه ارومیه و ادامه این روند در سالجاری اظهارداشت:ظرفیت آب موجود پشت سد های استان 1.8 میلیارد مترمکعب این درحالی است که اگر آب همه سد ها روانه دریاچه شود در برابر رقم 24 میلیارد مترمکعبی بسیار ناچیز بوده و مشکلی را حل نمی کند.

وی با انتقاد از بحث های طرح شده در نخستین هم اندیشی احیای دریاچه ارومیه توسط دانشگاه ارومیه افزود: هدف من در این نشست سخنرانی نبود بلکه تمایل داشتم بحث های علمی اعضای هئیت علمی حاضر را گوش دهم اما بعد از طرح مباحث لازم دیدم توقعات مسئولان اجرایی استان از جامعه علمی را عنوان کنم.

محمودی با اشاره به اینکه متاسفانه در این نشست یافته های علمی خود را بازخوانی می کنیم اظهارداشت: تمامی موارد در خصوص مشکل دریاچه ارومیه در شورای منطقه ای احیای دریاچه ارومیه مطرح شده و هم اکنون دبیرخانه این شورا فعال و طرح های تحقیقاتی، پژوهشی و راهکارها موجود است.

وی ادامه داد: طرح های تحقیقاتی، پژوهشی و... مورد طرح در شورای منطقه ای احیای دریاچه ارومیه نیز با همکاری اعضای هئیت علمی، محققان و اندیشمندان دانشگاهی بین المللی، ملی و استانی تهیه شده است.

سند مدیریت دریاچه ارومیه تدوین شده است              

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: تمامی مشکلات، علل و عوامل پیش روی دریاچه ارومیه در قالب این سند گردآوری و به شکل کتاب چاپ شده است در این راستا از شما تقاضا دارم این کتاب و راهکارهای ارائه شده در آن را به چالش بکشید و راهکار عملی ارائه دهید.

وی با اشاره به ارائه راهکار حذف سد ها از سوی یکی از اعضای هئیت علمی دانشگاه ارومیه حاضر در نشست گفت: در جواب باید بگویم بر اساس راهکار شما اگر سدها را حذف کنیم چه اتفاقی می افتد؟ به چه قیمتی ما می خواهیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم؟به چه قیمتی حاضریم جلوی توسعه کشاورزی در استان را بگیریم یا حاضریم به چه قیمتی کشاورزی موجود را تخریب کنیم.

محمودی  با بیان اینکه مشکل دریاچه ارومیه دارای پارامترهای چند وجهی است اظهارداشت: به راحتی نمی توان بحران دریاچه ارومیه را حل کرد در این راستا اعضای هئیت علمی دانشگاه ارومیه باید ابعاد مشکل را به صورت همه جانبه بررسی و راهکار ارائه دهند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: اگر امروز صحبت از توسعه پایدار یا صحبت از پایداری زیست محیط حرف می زنیم باید رابطه معقولی بین توسعه اقتصادی منطقه و حفظ محیط زیست پیدا کنیم.

اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه 4 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی با بیان اینکه اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه چهارهزار میلیارد ریال برآور شده است گفت: برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار در منطقه دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و تمامی این طرح ها نیاز به زمان و اعتبار زیادی دارند.

محمودی تاکید کرد: انتظار ما از جامعه علمی ارائه راهکارهای عملی قابل اجرا در مدت زمان کوتاه برای جلوگیری از پیشروی از بحران فعلی دریاچه ارومیه است جامعه دانشگاهی طرح ارائه دهد و بگوید مشکل دریاچه ارومیبه با انتقال آب حوضه ای، یا بارورسازی ابرها یا نه با اجرای آبیاری تحت فشار امکانپذیر است و این راهکارها را در قالب طرح های قابل عمل ارائه دهند.