بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل امورعشایر خراسان شمالی از پیشرفت 50 درصدی مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی در حوزه عشایر خبرداد.

جليل رمضاني در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با پیگیری های انجام شده دو میلیارد و چهارصد میلیون ریال از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی در سال گذشته جذب و پس از انعقاد قرارداد با مجریان طرح ها، عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی خرید سیاه چادر، بهسازي محل سياه چادر و چشمه ها، خريد تجهيزات آبرساني و تامين آب،‌ ایجاد راههاي دسترسي و كمك به توسعه صنايع دستي و توليدات عشاير را از جمله مصوبات مهم سفر رهبری در حوزه عشایر عنوان کرد و افزود: اجرای کامل این مصوبات منوط به اختصاص مانده اعتبارات سال 91 و همچنین اعتبارات سال جاری دارد.

رمضانی اظهار داشت: میزان اعتبارات مصوب شده در سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی، در حوزه عشایر یکصد و ده ميليارد ريال بوده است.

به گفته مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی، از محل اعتبارات سفر رهبری به این استان، مبلغ 300 میلیون ریال نیز برای توانمندسازی شرکت های تعاونی صنایع دستی زنان عشایر این استان اختصاص یافته که با هزینه کرد آن  دو شرکت تعاونی تولید صنایع دستی زنان عشایر در این استان راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هم اکنون پنج هزار خانوار عشایری با جمعیت حدود 30 هزار نفر در قالب دو ایل و 38 طایفه در خراسان شمالی با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو زندگی می کنند.