تخلفات ناشران در 2 روز پایانی نمایشگاه امسال کتاب تهران، در جلسه روز یکشنبه هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران بررسی می‌شود.

همایون امیرزاده، رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران با اعلام این مطلب به خبرنگار مهر گفت: هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در 2 روز پایانی نمایشگاه کتاب تهران به دلیل جمع‌بندی مسائل مختلف مرتبط با این نمایشگاه، تشکیل جلسه نداد، اما روز یکشنبه جلسه‌ای را برای رسیدگی به تخلفات ناشران در این دو روز برگزار خواهد کرد.

وی افزود: در این جلسه مواردی که از طریق بازرس‌ها و ناظران به هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران ارسال شده، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که منجر به صدور رای شود، اقدامات لازم برای اجرایی شدن این آرا صورت خواهد گرفت.

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران پیشتر نیز گفته بود که چنانچه در این جلسات هم آراء جدیدی در مورد ناشران متخلف صادر شود حتی تعطیلی تا یک روز، این آرا برای دوره بیست و هفتم نمایشگاه قابل اجراست.

به گزارش مهر، امسال و بنا بر اعلام مسئولان نمایشگاه کتاب تهران در ایام برگزاری این رویداد غرفه 8 ناشر که مرتکب تخلفاتی شده بودند، پلمب و 883 عنوان کتاب مسئله‌دار هم از سطح نمایشگاه جمع‌اوری شد.

همچنین بر اساس این گزارش، هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران با استناد به ضوابط نشر و آئین‌نامه فعالیت اجرایی این هیئت، چهار ناشر را از حضور در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محروم کرد.

نام این ناشران اعلام نشده اما همه آنها جزو ناشران داخلی بوده‌اند و تخلفاتشان هم غالباً ناظر بر عرضه کتاب‌های دیگر ناشران و واگذاری غرفه به غیر بوده است.

از سوی دیگر 40 ناشر که در نمایشگاه بیست و پنجم برایشان رای محرومیت از حضور در نمایشگاه بیست و ششم صادر شده بود، تنها چند روز مانده به شروع این نمایشگاه، مجوز حضور در این رویداد بین‌المللی را دریافت کردند.

در نمایشگاه امسال کتاب تهران حدود 200 بازرس کار نظارت بر تخلفات احتمالی ناشران را بر عهده داشته‌اند و با این حال مسئولان این نمایشگاه، این دوره را یکی از کم‌تخلف‌ترین دوره‌های آن عنوان و اعلام کرده‌اند که میزان تخلفات ناشران داخلی نمایشگاه امسال کتاب تهران در مقایسه با تعداد کل آنها کمتر از نیم درصد بوده است.