۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۳۴

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران:

چهار ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب سال بعد محروم شدند

چهار ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب سال بعد محروم شدند

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران از محرومیت چهار ناشر از حضور در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایون امیرزاده، رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران عصر روز شنبه 21 اردیبهشت در آخرین ساعات برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در سال آینده چهار ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب تهران محروم هستند و نمی‌توانند در دوره بعدی این نمایشگاه شرکت کنند.

وی بدون اعلام نام این ناشران و تنها با بیان این نکته که تمام این ناشران داخلی هستند و در بخش‌های مختلف از جمله بخش ناشران عمومی و کودک و نوجوان نیز حضور داشته‌اند، درباره سطح تخلفات آنها که منجر به صدور این رای شده است، یادآور شد: این چهار ناشر عمدتاً کتاب‌های ناشران دیگر را در نمایشگاه امسال عرضه و یا غرفه خود را به غیر واگذار کرده بودند.

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در عین حال گفت: سال گذشته تعداد ناشرانی که از حضور در نمایشگاه امسال محروم شده بودند، 40 ناشر بود که امسال این تعداد برای دوره بعد 4 ناشر است و این یعنی 90 درصد کاهش محرومیت از حضور در نمایشگاه کتاب تهران.

همچنین به گفته امیرزاده هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در دو روز پایانی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تشکیل جلسه نداده اما گزارش بازرس‌ها را در این مدت، دریافت و در اولین جلسه این هیئت آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد و چنانچه منجر به صدور رای جدیدی در مورد ناشران متخلف شود حتی تعطیلی تا یک روز، این رای برای سال آینده قابل اجراست.

وی اضافه کرد: در نمایشگاه بیست و ششم حدود 200 بازرس که 90 نفر آنها تخصصششان بازرسی است، مسئولانه و به دور از حاشیه، کار نظارتی خود را انجام داده‌اند و با این اوصاف امسال یکی از دوره‌های کم‌تخلف نمایشگاه کتاب تهران را تجربه کردیم.

امیرزاده افزود: این مسئله نشان دهنده رعایت ضوابط نشر از جانب ناشران و تشکل‌ها است و ما هم پیش از این سعی کردیم که به جای تعلیق و تحریم، با اتخاذ شیوه‌های ارشادی و تبلیغی نظارت خودمان را اِعمال کنیم و به ناچار مجبور به تعطیلی چند غرفه از نصف روز تا دو روز شدیم.

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران با بیان اینکه «این اقدام تنها با هدف مدیریت فضای نمایشگاه بود و احساس هم می‌کنیم که در این کار موفق بوده‌ایم و نتیجه گرفته‌ایم» تاکید کرد: ما پیش از آغاز نمایشگاه کتاب به 40 ناشری که از حضور در آن محروم بودند، فرصت حضور دادیم. این پیام خوبی بود که سیاستگذاران بیست و ششمین نمایشگاه ابلاغ کردند و پاسخ خوبی هم دریافت کردند.

به گفته وی، میزان تخلفات در حوزه ناشران داخلی نمایشگاه امسال کتاب تهران در مقایسه با تعداد کل آنها کمتر از نیم درصد بوده است.

امیرزاده همچنین از به روز رسانی آئین‌نامه هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در آینده نزدیک خبر داد و با باین اینکه «باید تغییراتی در این آئین‌نامه حاصل شود» افزود:  سعی می‌کنیم ظرف هفته‌های آینده آئین‌نامه داخلی هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران را اصلاح کنیم.

کد خبر 2052622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha