۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۳۱

اسماعیلی اعلام کرد:

بازدید حدود 5 میلیون نفر و حضور بی‌حاشیه 11 نامزد انتخابات در نمایشگاه کتاب

بازدید حدود 5 میلیون نفر و حضور بی‌حاشیه 11 نامزد انتخابات در نمایشگاه کتاب

رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمار کلی بازدیدکنندگان این دوره را حدود 5 میلیون نفر برآورد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اسماعیلی رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر روز شنبه 21 اردیبهشت و در ساعات پایانی برگزاری این نمایشگاه در جمع خبرنگاران گفت: تمامی برنامه‌هایی که برای نمایشگاه امسال پیش بینی کرده بودیم، تحقق پیدا کرده و برنامه ای نیست که از قبل طراحی شده باشد اما اجرایی نشده باشد.

هیچ حادثه امنیتی در نمایشگاه امسال رخ نداد

وی میزان استقبال از نشست‌های برپا شده در سراهای اهل قلم را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: از همه چیز مهمتر در نمایشگاه امسال، آرامشی بود که بر فضای نمایشگاه حاکم بود؛ به لطف خدا ما امسال هیچ رخداد امنیتی نداشتیم و بر اساس گزارشی که از نیروی انتظامی دریافت کرده ایم تنها 7 مورد سرقت در کل نمایشگاه رخ داده است.

رئیس نمایشگاه امسال کتاب تهران همچنین گفت: علی رغم اینکه ما در مصلی قاضی کشیک و دادستان داشتیم و اینها در محل نمایشگاه مستقر بودند، هیچ بازداشتی به ما گزارش نشد و طوری بود که رئیس دیوان عدالت اداری در زمان بازدید از نمایشگاه در روز چهارم آن، از اینکه هیچ گزارشی در این خصوص به آنها نرسیده ابراز تعجب کرد.

اسماعیلی درعین حال به برخی از مشکلاتی که در روزهای نخستین برپایی این رویداد بین‌المللی به وجود آمد، اشاره کرد و گفت: به جز روزهای اول که دستگاه سوئیچینگ مربوط به کارت خوان‌ها در روز اول سوخت مشکل خاصی از این نظر و همچنین مسئله تامین برق و اینترنت به وجود نیامد.

وی یکی از اتفاقات خوب نمایشگاه امسال کتاب تهران را جداسازی سالن برگزاری مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه از محل برپایی نمایشگاه عنوان کرد.

258 شخصیت کشوری و لشکری از نمایشگاه دیدن کردند

اسماعیلی همچنین از بازدید 285 نفر از شخصیت‌ها و مسئولان لشگری و کشوری اعم از سران قوا، وزرا، معاونانشان، استانداران، مدیران کل و ائمه جمعه و جماعات از نمایشگاه امسال کتاب تهران خبر داد و گفت: در بخش ناشران خارجی هم همین میزان استقبال صورت گرفت. ما امسال طبقه سوم محل پاویون نمایشگاه را به دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ملاقات شخصی او تدارک دیدیم.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تقدیر از کارگران و عوامل اجرایی و نهادها و سازمان‌های همکار در برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را که دو شب پیش در مصلی برپا شده است یکی از اقدامات خوب صورت گرفته در این دوره ذکر کرد.

آمار بازدید از نماشگاه کتاب حدود 5 میلیون نفر

رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمار کلی بازدیدکنندگان این دوره را حدود 5 میلیون نفر برآورد و در عین حال آمار بازدید 720 هزار نفر را در روز پنجشنبه هفته گذشته که از سوی کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی این نمایشگاه اعلام شده بود، رد کرد و آن را این گونه اصلاح کرد: در روز پنجشنبه هفته گذشته نزدیک به یک میلیون و 120 هزار نفر و در روز جمعه حدود 900 هزار نفر از نمایشگاه کتاب تهران دیدن کردند.

تراکنش‌ها 30 میلیارد تومان فروش کتاب را ثبت کرده‌اند

همچنین به گفته اسماعیلی میزان فروش کتاب در نمایشگاه امسال که تنها توسط دستگاه‌های کارتخوان صورت گرفته و در تراکنش‌های آن ثبت شده، نسبت به سال گذشته با حدود 7 میلیارد تومان افزایش به بیش از 30 میلیارد تومان رسیده است.

بازدید بی‌حاشیه 11 نامزد انتخابات ریاست جمهوری از نمایشگاه

وی همچنین به بازدید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از نمایشگاه امسال کتاب تهران اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه 11 نفر از نامزدهای این انتخابات از نمایشگاه دیدن کردند به لطف خدا هیچ حاشیه ای ایجاد نشد. ما در این خصوص سعی کردیم مر قانون را اجرا کنیم و در بعضی از غرفه‌ها که می‌دیدیم عکس فلان نامزد وجود دارد تذکر می‌دادیم که این موارد اصلاح شود.

پلمب 8 غرفه متخلف و جمع‌آوری 883 مورددار در نمایشگاه امسال

به گفته رئیس نمایشگاه امسال کتاب تهران در این دوره در مجموع 8 غرفه به دلیل تخلفات شکلی و محتوایی پلمپ شد و آمار جمع آوری کتب و محصولات فرهنگی غیرمجاز 883 مورد بوده که در قیاس با بیش از 454 هزار عنوان کتاب عرضه شده در این نمایشگاه، رقم بسیار پایینی است.

اسماعیلی همچنین از جمع آوری یک نشریه که به صورت غیرمجازدر نمایشگاه امسال کتاب تهران توزیع شد خبر داد و گفت: در 717 مورد هم که اقلام غیرمرتبط با کتاب توزیع شد، برخورد لازم صورت گرفت.

فقط 3 غرفه خالی بود

وی اضافه کرد: امسال تنها یک غرفه در نمایشگاه دستگاه کارتخوان نداشت و فقط 3 غرفه خالی بود که این هم به خاطر عدم مراجعه مسئولان خود آن غرفه‌ها برای تحویل گرفتن فضای نمایشگاهی شان بوده است.

رئیس نمایشگاه بیست و ششم همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه عمده درخواست‌هایی که به پست الکترونیک رئیس نمایشگاه رسیده است، شامل چه مواردی است، گفت: عمده درخواست‌ها برای گرفتن بن کارت بود، بعضی‌ها هم که موفق به ثبت نام برای گرفتن این بن کارت‌ها نشده بودند خواستار تمدید زمان و یا افزایش میزان اعتبار آن بودند. در بعضی موارد هم گزارش‌هایی به من درباره رعایت نشدن حجاب و پوشش در برخی غرفه‌ها ارائه شد. من تمامی این موارد را رصد می‌کردم و در موارد لازم دستور رسیدگی داده شد.

25 دوره قبلی نمایشگاه کتاب تهران آسیب‌شناسی شد

اسماعیلی سپس از آسیب شناسی 25 دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: فایل مربوط به این پژوهش به زودی اعلام می‌شود و در اختیار خبرنگاران هم قرار خواهد گرفت.

یک خاطره تلخ و دو خاطره شیرین رئیس نمایشگاه

وی همچنین استقبال شهرستانی‌ها را از نمایشگاه امسال کتاب تهران بسیار خوب توصیف کرد و در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در مورد خاطره تلخ و شیرین خود از این دوره، گفت: خاطره تلخ من در همان روز اول اتفاق افتاد که 8 نفر از دانش آموزان یک مدرسه که همگی هم جزو نخبگان بودند در اثر سقوط تیر برق روی تابلوی راهنمای کنار یکی از خیابان‌های اطراف مصلی دچار سانحه شدند که دو نفر آنها از ناحیه دست دچار ترک استخوان شدند.

رئیس نمایشگاه بیست و ششم همچنین گفت: بهترین خاطره من هم مربوط به دیدار حضرت آقا از نمایشگاه کتاب بود؛ امسال فضاسازی‌های زیادی شده بود که حضرت آقا به نمایشگاه نمی‌آید و جالب اینکه امسال ایشان زودتر از هر سال به نمایشگاه آمدند و جالب تر آنکه از همان روزی که آمدند نمایشگاه رونق گرفت. وقتی یک مسئول بلندپایه به نمایشگاه می‌آید، خستگی از تن آدم در می‌رود. یک خاطره شیرین دیگر من مربوط به جلسه دو شب پیش بود که از دست اندرکاران و عوامل اجرایی و کارگران بخش‌های مختلف نمایشگاه قدردانی شد.نکته دیگری که برای من جالب بود خرید کتاب توسط بچه‌های کوچک در غرفه‌ها بود که من از این کار ذوق زده می‌شدم.

پیشنهاد اسماعیلی به وزیر ارشاد: حکم رئیس نمایشگاه را 4 ساله بزنید

اسماعیلی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ظرفیت بسیار زیادی دارد و باید برای آن ظرفیت سازی کرد. در همین راستا من به وزیر ارشاد پیشنهاد کردم حکم مدیر نمایشگاه را چهارساله بکند تا از تجارب مدیران هر سال استفاده شود. اگراین طور نباشد معلوم نیست سال آینده نمایشگاه چه تغییرات دیگری هم در آدم‌ها و هم در بخش‌ها خواهد داشت.  اما اگر کسی بداند چهار سال مدیر این نمایشگاه است بر اساس یک برنامه مدون فعالیت خواهد کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد همچنین از برگزاری چهار جلسه کارگروه فرهنگی چهار استان مختلف در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: موضوع دیگری که امسال آن را رسانه ای نکردیم، برگزاری دو نشست با تعدادی از ناشران داخلی و خارجی بود که با هدف چاره جویی درباره وضعیت نشر صورت گرفت که امیدوارم چنین جلساتی ادامه داشته باشد.

اگر باشم، سیستم توزیع بُن کتاب را اصلاح می‌کنم

این مقام مسئول در وزارت ارشاد همچنین از اصلاح سیستم توزیع بن کتاب در کشور خبر داد و گفت: از نظر من سیستم توزیع بن کتاب در کشور غلط است و اگر باشم، این سیستم را اصلاح می‌کنم. متاسفانه الان طوری شده که سازمان‌ها و نهادها همه از ما یارانه و بن می‌خواهند فقط به واسطه اینکه یک همکاری در برگزاری نمایشگاه داشته اند.

خرید یک میلیارد تومان کتاب از 1000 ناشر خصوصی در روز آخر نمایشگاه

علی اسماعیلی در ادامه همین بخش سخنانش از خرید یک میلیارد تومان کتاب از هزار ناشر خصوصی خبر داد و گفت: این کتاب‌ها، آثار شاخص ناشران خصوصی است و با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و توسط کمیته ای که جهت خریداری کتب از مدیران کمیته‌های نمایشگاه کتاب تهران انتخاب شده اند و با مراجعه به غرفه‌های ناشران در این نمایشگاه، خریداری خواهند شد و هدف از این کار حمایت از ناشران خصوصی و تجهیز کتابخانه‌های سراسر کشور به تازه‌های نشر است.

مصلی تا 15 خرداد تحویل می‌شود

رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره زمان تحویل مصلی بزرگ امام خمینی به مسئولان آن هم گفت: ازصبح امروز ( 22 اردیبهشت) این کار شروع می‌شود و من با همتی که در آقای اسفندمز (معاون اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه) سراغ دارم بعید می‌دانم این کار بیشتر از 10 روز طول بکشد اما مصلی قطعا تا کمتر از یک ماه دیگر (15 خرداد) تحویل مسئولان آن خواهد شد.

اسماعیلی در پایان از تشکیل شورای سیاست گذاری نمایشگاه بیست و هفتم کتاب تهران طی روزهای آتی خبر داد.

کد خبر 2052650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha